Nekromanti Förebygga vardagskonflikter

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
En av de mest onödiga irriationsmomenten jag vet om är när man ska hyra film med sin partner -- eller någon kompisar -- och inte kan komma överens. Man vankar av och an i videobutiken hur länge som hellst och i slutänden blir alla bara sura.

Därför har jag och min sambo utvecklat följande metod:
1. Vi bestäm typ av film tillsammans. Detta kan vara väldigt vida begrepp, typ "något soft", "något där man måste tänka lite" eller "allt utom romantiska komedier".
2. En av oss väljer ut tre filmer han/hon kan tänka sig se.
3. Utav dessa tre filmer väljer den andra person en, som vi sedan hyr.

Vid nästa hyrtillfälle byter vi roller.

Funkar hur smidigt som hellst. Man spar sjukt mycket tid och håller frustrationen stången.

Har ni några andra bra knep för konfliktlösning i vardagen?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
I all enkelhet:

Jag är kvällstrött och min fru morgontrött. Vi har kommit överens om att aldrig diskutera allvarliga saker sena kvällar eller tidiga morgnar.

Funkar utmärkt så länge man kommer ihåg att diskutera allvarliga saker åtminstone någon gång. :gremtongue:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tja, jag kanaliserar Richard Bucket, det undviker en massa oroblem och argument. Den största vardagskonflikten vi haft var när vi var oense om vilken sorts toalettpapper vi skulle köpa, och det löste vi genom att ringa en forumit som fick bestämma.


Storuggla, 20%
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har ni några andra bra knep för konfliktlösning i vardagen?
Nu har jag ju if ingen sambo eller nått sådant.
Men nått tipps har man iaf & de är som lyder..

* Att kunda ta ett steg tillbaka & föröska tänka om.

* Att vara säga vad man tycker.

/ Johan K, som är på jobbet..
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag har sett hästfilmen 'Black Beauty' (från 1994) mer än en gång... Kompromiss? Vad är det?

Nog för att det är sant, men vi har väldigt lika smak när det gäller filmer... förutom att hon gillar musikaler (vilket jag inte gör) och jag gillar japanska skräckfilmer (vilket hon i och för sig gillar, men inte vågar se)..
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Har ni några andra bra knep för konfliktlösning i vardagen?

Se till att alltid ha rätt.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
1. Diskmaskin. Alla förhållandens räddning.
2. Ha en "egen" kväll per vecka.

//erik. juice i magen
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Har ni några andra bra knep för konfliktlösning i vardagen?

Vi kör på ärlighet för att förebygga konflikter. Annars är vi så nya som par så vi har inte hunnit med att ha nån konflikt än.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Vi kör på ärlighet för att förebygga konflikter.
Kliché som fungerar IME. Det leder till enstaka tillfällen av irritation och smågräl men gör att de stora konflikterna uteblir.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har en princip jag aldrig avviker ifrån:

Får jag inte som jag vill - så sexstrejkar jag.

Bortsett från några få undantag så har det fungerat väldigt bra ... de senaste sju-åtta åren...

/Rising
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag har en princip jag aldrig avviker ifrån:

Får jag inte som jag vill - så sexstrejkar jag.

Bortsett från några få undantag så har det fungerat väldigt bra ... de senaste sju-åtta åren..."


Men är inte du singel? Hur sexstrejkar du i så... nevermind. :gremblush:


Storuggla, fröken höger
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Man skaffar en revolver

En tung, blank sak, minst kaliber .357. Sedan ser man till att kärringen antingen är gravid, tar hand om ungarna eller är så blåslagen att hon inte vågar visa sig utomhus. Lägg till en skaplig hocky-frilla och en rejäl hund och ingen vågar ifrågasätta dina val. Så brukar vi göra på landet i alla fall.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Att tala om att man är på dåligt humör är mitt bästa relationstips. det funkar både hemma och på jobbet. Jag bukar säga: "Idag är jag på dåligt humör så allt du säger kan vändas emot dig..." Det som aldrig hjälper är att tiga och lida. Oftast brukar jag bli på bra humör bara av att berätta att jag är sur.

Och aldrig mer än 3 personer för att hyra film, samma regel gäller vid alla typer av beslutsfattande. Två åsikter och en utslagsröst.

/Magoo, 17 år med samme goding
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Har ni några andra bra knep för konfliktlösning i vardagen?
Jag visar mina hundögon och sedan smälter min flickvän. Många timmars träning framför spegeln ger gott resultat!

/Han som än en gång visat att det man använder i rollspel har man nytta av i vardagen också
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Den ultimata lösningen!

Lev ensam, bitter och oälskad, i social isolering! Då uppstår aldrig några konflikter till att börja med.
Jag lever ensam, bitter och oälskad, i social isolering. Inga konflilkter överhuvudtaget, men å andra sidan så har jag inga andra att prata med än krukväxterna. Så den ultimata lösningen har vissa brister, hur hittar du någon glädje i en tillvaro helt utan andra personer?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Den ultimata lösningen!

Så den ultimata lösningen har vissa brister, hur hittar du någon glädje i en tillvaro helt utan andra personer?
Som ordspråket lyder i mina trakter: "Det ska va nå' fel på en bra häst, sa bonn', köpte märra utan huvve'"

Erik
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag minns att när vi var fler och hyrde film (ett tag hyrde vi film varje lördag i princip) så tog det alltid ett halvår att välja (oftast berodde det på att nyheterna som fanns var uthyrda eller sugiga, så det inte fanns så mycket att välja på), men vi -bråkade- aldrig, så jag kan inte säga att det var ett problem.

Vad gäller konflikthantering så finns det bara en väg att gå och det är rakhet och ärlighet. Sure, du kommer bumpa i ett par hörn på vägen, men om man blåser ur och torkar med trasa lite då och då slipper man ta fram dammsugaren och framkalla en storm för att få bort skit som ligger och gror...

Är man tydlig och förklarande slipper folk dessutom gå runt och noja. Det är måhända ett litet socialt tabu att vara övertydlig (och alltså insinuera att personen man pratar med inte fattade själv) men om man räddar den enda gången det skulle kunna bli missförstånd så är det värt det.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Den ultimata lösningen!

Så den ultimata lösningen har vissa brister, hur hittar du någon glädje i en tillvaro helt utan andra personer?
Hur ska du kunna hitta någon glädje i tillvaron med andra personer närvarande då, hade du tänkt? Det roliga med livet måtte väl ändå inte bero av att ha någon annan dumskalle i närheten man kan prata öronen av.

Därmed inte sagt att det inte kan vara kul med folk, eller så, men att påstå att andra människor är nödvändiga för en givande existens är detsamma som att hävda att en Playstation 3 är nödvändig för en givande existens.


/Feliath — den enda skillnaden är väl att Sonys marknadsavdelning blir lycklig av det senare påståendet
 
Top