Nekromanti Före och efter Svavelvinter

Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Jag ska snart inleda Svavelvinterkampanjen men skulle helst vilja att spelarna först spelade något eller några korta äventyr i Trakorien. Lat som jag är orkar jag inte skriva ett eget äventyr så om någon vet något bra äventyr på nätet eller sitter på ett bra kort äventyr peka i rätt riktning eller maila det till mig.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Dåligt vatten

Jag kom på en sak till.

Jag har själv med stor framgång använt mig av äventyret Dåligt vatten i Sinkadus #20. Äventyret utspelar sig med fördel på Trinsmyra (ön är vulkanisk), antingen före eller efter Svavelvinter. (Svavelkonvojen mellanlandar som bekant i Isakra på väg till och från Marjura.)

Stormfågel (spelledarperson) fungerar också bra som "orakel" senare i kampanjen. (Se Oraklets fyra ögon.) Man kan säkert göra något vettigt av den kopplingen, tror jag.

Tidningen ifråga återfinns förresten på Legend Spelantikvariat.

/Pauli "Baldyr" Paananen, moderator för Trakorien-listan
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Här levererar jag ett uppslag baserat på Fritz Leibers bok "Swords of Lankhmar" (en författare som jag anser har samma mustiga stil som Granström. Fafherd påminner också en smula om Baldyr Brummare, och sånt är ju alltid trevligt.)

Äventyret utspelar sig med fördel strax före fjärde ransardkrigen (som inleds 26/6 613 e.O) och kanske inte ligger rätt i tiden för dig men i alla fall.

Paratorna har ju som bekant en hyfsat ansträngd relation till Milacke (som senare ställer sig bakom Runglerna) och man får anta att relationerna är som sämst just vid den här tidpunkten. En handelsman i Siola ägnar sig åt handel med en annan handelsman i Milacke, han säljer framförallt ull och tyger. Nu har det dock dykt upp ett problem. Tre skepp har försvunnit spårlöst och handelsmannen i Milacke blir allt mer irriterad på handelsmannen i Siola. Dessutom kunde läget för en konflikt kunde knappast vara sämre.

Handelsmannen i Siola anställer äventyrarna för att ta reda på vad som händer och skickar med dem på nästa skepp. Med på skeppet följer också en vacker kvinna och hennes 11 vita råttor som på hennes kommando utför närmast obehaligt mänskliga konster. Kvinna och råttor är en extra present till köpmannen i Milacke för att mildra hans sinne. Kvinnan har också med sig en slavinna som sköter de flesta fysiska sysslor (inkl eventuella "godnattkyssar"). Kvinnan i fråga är också dotter till handelsmannen från Siolas främsta leverantör (det ryktas allmänt att handelsmannen fått henne i gåva mot leverantörens fördelaktiga kontrakt).

Någon dag efter skeppets första stopp (i Vumbra) blir skeppet attackerat av en enorm råttsvärm ledda av en vit råtta. Man lyckas göra sig av med råttorna, men besättningens redan negativa attityd till den vackra kvinnan och hennes vita råttor blir allt sämre. Det visar sig sedan inte vara ogrundat. Ytterligare en råttattack drabbar skeppet och den här gången är den ledd av ett skepp. Ledaren för attacken är den vackra kvinnans far och hon ställer sig så snart som möjligt på hans sida. Man lyckas dock avvärja även den attacken och levererar till slut varorna till handelsmannen i Milacke.

Allt verkar väl och man återvänder till Siola för att hämta ut sin belöning. Där har dock situationen förändrats drastiskt. Staden är invaderad av råttor som inte beter som vanliga råttor. De beter sig snarare som ovanligt listiga människor i väntan på att få ta över staden helt. Hos handelsmannen är också situationen annorlunda. Den vackra kvinnan och hennes far, leverantören, har visat sig ha osannolik magisk kontroll över råttorna och har anlitats som det perfekta vapnet mot råttinvasionen. De inväntar just nu stjärnornas rätta position för att kunna utrota råttorna för evigt...


VAD SOM HAR HÄNT
Leverantören är en magiker och hans dotter en halvråtta. Hans plan är att med konfluxens hjälp låta råttorna dominera Trakorien med omgivningar i århundraden framåt. Han utnyttjar sin position för att skjuta bort alla misstankar mot honom och han kan lätt demonstrera sin makt över råttor i liten skala. Han misstänker mycket riktigt att Konfluxens punkt kan vara i havet strax norr om Paratorna.

Rollpersonernas anledning att lägga sig i är enkelt nog att de dels bör avsky råttor vid det är laget, dels att de knappast är goda vänner sedan tidigare batljer och antagligen är en smula hämndsugna.

Att lösa råttproblemet blir förstås upp till rollpersonerna, men det bör inte vara så enkelt att man bara tar kål på leverantören (vilket inte heller bör bli alltför enkelt). Låt spelarna använda sin fantasi!
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Re: äventyrsförslag återfinns i Trakorien-modulen (nt)

Vet jag väl, men jag är ju lat och orkar inte fixa till dem till riktiga äventyr.

Tack för konfluxartiklarna.
 
Top