Nekromanti Fördelar och skada

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
God Jul!
Så, då har vi det överstökat ;)

Vi har funderat på en sak med övertag. Om jag väljer fördelen Fällning eller Avväpna, innebär det att jag inte tillfogar någon skada, eller får jag fördelen samt att jag tillfogar skada? Om inte någon skada utdelas är jag frågande till varför jag skall välja tex Fällning? Det innebär att motståndaren får -1T6 till nästa fas slut sedan måste jag banka på igen.

Ändå gången det i så fall finns någon mening att använda dessa fördelar är när striden skall föras med spektakulär finess, eller jag vill oskadliggöra utan att skada (vilket för oss absolut tillhör ovanligheterna). Hur har ni tolkat dessa fördelar?

/PalMer
 

Famine

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
39
Skulle anta att man gör skada iaf, ett attackslag motsvarar ju en slagväxling inte ett hugg och en parering. Därför tycker jag det är rimligt att man i situationen är så överlägsen att man avväpnar och sedan får in en träff eller fäller sin motståndare och slår till honom när han halvligger eller liknande..
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Från Crowdfunder versionen :
Avväpna [3] (endast närstrid): Man slår bort ett vapen som försvararen håller i sin hand.Man kan ta över vapnet om man har lediga händer för det, annars hamnar vapnet på Kort avstånd från de stridande.Attacken gör skada som vanligt.
Jag tokar det som att man gör skada och sin extra manöver (fäller, avväpnar osv)
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Det stämmer ja, det står att det gör skada som vanligt. Det hade jag missat. Däremot står det inte så på fällning, men då kör vi nog med att det utdelas skada där med.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Om det inte står uttryckligen så ger ett anfall alltid skada oavsett valda fördelar. Så det är "default".
 
Top