Sedan tidigare version av mitt spel har jag en hel lista på fördelar och nackdelar som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera när jag nu försöker skruva ihop "det optimala systemet". Jag vill nog gärna ha med fördelar och nackdelar eftersom jag anser att på ett ganska enkelt sätt kan ge djup och komplexitet åt rollpersonerna. Däremot vet jag inte riktigt hur eller om jag ska infoga dem i systemet. I mitt tidigare system började man i princip karaktärsskapandet med att köpa fördelar och nackdelar för att därefter bygga ihop sin gubbe med grundegenskaper och färdigheter. Fördelarna/nackdelarna gav nämligen lite bonuspoäng som kunde användas i karaktärsskapandet. Jag känner mig dock nu ytterst tveksam till om de ska inverka på ett sådant direkt sätt på köp av grundegenskapsvärden och färdighetsvärden. Det känns nu bara krystat och tillkluddat. Det alternativ som jag tycker ligger nära till hands är att man bara skriver ner fördelarna respektive nackdelarna i en speciell ruta på karaktärsbladet, varefter enskild spelare själva får avgöra hur dessa fördelar och nackdelar ska gestaltas, utan omedelbart inflytande på statsen. Tacksam för hjälp med att lösa denna knut.