Nekromanti Fördelar och nackdelar

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Sedan tidigare version av mitt spel har jag en hel lista på fördelar och nackdelar som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera när jag nu försöker skruva ihop "det optimala systemet". Jag vill nog gärna ha med fördelar och nackdelar eftersom jag anser att på ett ganska enkelt sätt kan ge djup och komplexitet åt rollpersonerna. Däremot vet jag inte riktigt hur eller om jag ska infoga dem i systemet. I mitt tidigare system började man i princip karaktärsskapandet med att köpa fördelar och nackdelar för att därefter bygga ihop sin gubbe med grundegenskaper och färdigheter. Fördelarna/nackdelarna gav nämligen lite bonuspoäng som kunde användas i karaktärsskapandet. Jag känner mig dock nu ytterst tveksam till om de ska inverka på ett sådant direkt sätt på köp av grundegenskapsvärden och färdighetsvärden. Det känns nu bara krystat och tillkluddat. Det alternativ som jag tycker ligger nära till hands är att man bara skriver ner fördelarna respektive nackdelarna i en speciell ruta på karaktärsbladet, varefter enskild spelare själva får avgöra hur dessa fördelar och nackdelar ska gestaltas, utan omedelbart inflytande på statsen. Tacksam för hjälp med att lösa denna knut.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Om fördelar och nackdelar påverkar stats, vad blir det för skillnad mellan att köpa fördelar och att köpa upp stats för poängen istället?

Måste ju nämna den en gång så innovativa, numera hyfsat vanliga lösningen med nackdelar, som jag tycker funkar så bra. En rollperson har en nackdel som ger honom bekymmer på ett eller annat vis. Varje gång nackdelen kommer i spel och har betydlese, så får rollpersonen ett poäng, ett pkus på nästa slag, en glass, eller nå'n annan trevlig uppmuntran. Detta har den underbara fördelen att spelare kommer att vilja ha nackdelar som påverkar spel (man kan till och med göra så att det kostar poäng att köpa nackdelar, om bonusen för att få in dem i spel är tillräckligt stor). Det stora problemet med "få poäng för att ta nackdelar" (det var så jag uppfattade att ditt system ser ut, men jag är inte säker?) är att spelarna uppmuntras till att ta nackdelar som inte kommer i spel, för att knipa åt sig poäng som kan användas till stats eller fördelar som kommer i spel. Det uppmuntrar helt enkelt till powergejming, och SL måste sitta och avgöra huruvida en allergi mot nötter är tillräckligt jobbig för att motivera poänget som rollpersonen skulle få för den.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
"få poäng för att ta nackdelar" (det var så jag uppfattade att ditt system ser ut, men jag är inte säker?)
Jepp, exakt så funkade mitt tidigare system. Så här står det i de reglerna:
"...balansen mellan fördelarna och nackdelarna omedelbart påverka tilldelningen av de färdighetspoäng som används vid konfigurerandet av rollpersonens färdigheter. En värdemässig övervikt av nackdelar ger möjlighet till fler färdighetspoäng, medan övervikt för fördelar i stället riskerar att reducera färdighetspoängen. Till varje fördel och nackdel är knutet olika poäng, beroende på fördelens styrka respektive nackdelens svårighet. Nackdelar ger poängen 2, 4 eller 6, medan fördelar ger –2, -4 och –6. En nackdel som ger 2 poäng är en tämligen okomplicerad nackdel, till exempel en lindrig fobi, medan en nackdel som ger 6 är betydligt allvarligare och leder i åtskilliga situationer till svåra problem."

En fördel kunde se ut så här:
"Inflytelserika vänner (-6)
Du har lyckats skapa dig en omfattande umgängeskrets i de högre kretsarna som du är förvissad om kommer att hjälpa dig i besvärliga situationer. Kontaktnät: Grundchans +8"


Och en nackdel kunde se ut så här:
"Alkoholism (6)
Din ovana att se för djupt i glaset skadar dig själv fysiskt och mentalt och därmed även relationen till dina närmaste. KON: –1."



Inte alls nöjd med detta numera och vill definitivt bort från den metoden när jag nu syr ihop det nya systemet.

Bra synpunkter, för övrigt!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Jag gjorde så senast att spelarna fick 10 poäng som de var tvungna att sätta på "Begränsningar" (motsv Nackdelar, men som i Noir snarare aktiveras under spel för att skapa drama) och 10 poäng som de var tvungna att sätta på "Kännetecken" (motsv Fördelar, mer typiska regelmässiga förbättringar, men också annat som är just Kännetecken snarare än Fördelar).

De har ingen koppling eller balans sinsemellan. Rakt upp och ned, 10p vardera. Fungerar skitbra.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Synes mig vara en mycket intressant lösning som jag nog kan köpa. Tackar för tipset!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag är inne på Marcos linje och brukar ha ett par för och nackdelar som skall fyllas. Sedan är det upp till spelledare och spelar att använda dem. Kravet är att de skall kunna bli aktuella för plotten (vara av dramatsikt intresse), så verkar de inte vara det naturligt får man skapa plotter till dem.

-Gunnar
 
Top