Rickard
Urverk speldesign
Jag tänker inte så mycket hitta på förmågor, men däremot vill jag säga att Alkoholism är den bästa nackdelen i spelet. Varför? Jo, för att den förmågan beskriver någonting i världen. Därför gillar jag också förmågan Sidheblod då det har anknytning till världen. I nästa version av Saga skulle jag hellre vilja att förmågor och färdigheter förklarades utifrån den nytta de tillför i världen (eller vilken påverkan de gör på världen). Alla fattar ungefär vad Rida borde gå ut på, men ingen vet hur den kommer till nytta i Saga-världen.
Vad innebär det exempelvis att ha en stridsfärdighet? Vilka nyttjar färdigheten och under vilka sammanhang lär man sig färdigheten?
/Han som sällan brukar läsa färdighetsbeskrivningar i rollspel då de fokuserar mer på vad man kan göra istället för vad de bidrar med till världen
Vad innebär det exempelvis att ha en stridsfärdighet? Vilka nyttjar färdigheten och under vilka sammanhang lär man sig färdigheten?
/Han som sällan brukar läsa färdighetsbeskrivningar i rollspel då de fokuserar mer på vad man kan göra istället för vad de bidrar med till världen