Nekromanti Fördela färdigheter jämnt mellan rollpersonerna (färdighetslista)?

Men modda äventyret om det finns inbyggda flaskhalsar! Det är väl inte värre än så?
 
Att ett äventyr kan och får ge fördelar till grupper där någon har specialistkunskap är naturligt och bra, och inget problem.

Däremot är det inte spelsystemets uppgift att se till att detta sker.

Jag tycker du försöker hitta en lösning på ett problem som inte finns.

Om en spelgrupp slår fram fyra illiterata barbarer (eller gatubarn, eller rymdbönder, etc) är det upp till dem att klara av eller gå runt de utmaningar som en trollkarl (nethacker, space jockey) hade löst i sömnen.

Att spelsystemet skulle framhärda i att "alla" specialistfärdigheter täcks inom en viss grupp framstår för mig som barockt.

Don't do it, är mitt svar.
 
Tag Symbaroum från Järnringen som exempel.

Att spelarna listar alla förmågor och kollar så någon i gruppen har koll på de viktigaste, och att inte överlappningen är för stor är en sak. Vissa grupper hatar idén. Andra är mer pragmatiska.

Men att spelsystemet skulle "hjälpa till" med att fördela förmågorna "jämnt" över gruppen... nej tack.

Det behövs inte. Lägg inte tid på den idén; lita på att spelarna fixar det själva eller är nöjda med att ha brister.

Det du kan göra är att säkerställa att ditt spel gör klart vilka färdigheter som krävs respektive är väldigt bra att ha. På så vis underlätta du för nybörjare att inte missa något väsentligt.

Men under inga omständigheter ska du lägga tid på att låta systemet fixa det åt spelarna. Det blir bara sämre än om spelarna får göra det själva.
 
CapnZapp;n90547 said:
Tag Symbaroum från Järnringen som exempel.

Att spelarna listar alla förmågor och kollar så någon i gruppen har koll på de viktigaste, och att inte överlappningen är för stor är en sak. Vissa grupper hatar idén. Andra är mer pragmatiska.

Men att spelsystemet skulle "hjälpa till" med att fördela förmågorna "jämnt" över gruppen... nej tack.

Det behövs inte. Lägg inte tid på den idén; lita på att spelarna fixar det själva eller är nöjda med att ha brister.

Det du kan göra är att säkerställa att ditt spel gör klart vilka färdigheter som krävs respektive är väldigt bra att ha. På så vis underlätta du för nybörjare att inte missa något väsentligt.

Men under inga omständigheter ska du lägga tid på att låta systemet fixa det åt spelarna. Det blir bara sämre än om spelarna får göra det själva.

Nu har spelgruppen skapat rollpersoner och vi gjorde som så att vi delade upp färdigheterna mha en färdighetslista men med regeln att inte ta färdigheter som redan är tagna som en rekommendation istället för ett förbud. Vi tycker att det blev ganska bra. Rollpersonernas färdigheter överlappar till viss del men systemet var ändå till stor hjälp att välja färdigheter som de andra rollpersonerna inte har.

En sekundär effekt av att utgå från en färdighetslista var att spelarna formade rollpersonens karaktär genom att välja färdigheter istället för att få färdigheter efter tex yrke. Spelarna fick hitta på en förklaringar till varför rollpersonerna har färdigheter som avviker från mönstret. Detta hjälpte spelarna i skapandet av unika karaktärer. Så den största effekten blev nog att vi såg fördelar i karaktärsskapandet iom att vi byggde upp karaktärerna färdighet för färdighet istället för att köpa ett halvfärdigt koncept som tex en arketyp eller ett yrke ofta är.
 
Back
Top