Konventscenarion skiljer sig ganska mycket från kampanjscenarion. Förutom längden så brukar dessutom en rad formexpriment återkomma år efter år. Jag har därför gjort en 10-topplista över formexperiment som använts för många gånger.
1. Amnesia - Alla vaknar upp, vanligtvis nakna, i ett rum med total minnesförlust. Detta har använts hundratals gånger!
2. Alla spelar en karaktär – Alla karaktärerna spelar en del av en persons psyke. Äventyret slutar med att spelarna inser detta och antiklimaxet är ett faktum.
3. Allt är en dröm egentligen är du död – Antiklimax nummer två. Alla spelarna var under äventyrets gång döda eller drömde. Äventyret kan många gånger vara bra utan detta allt för vanliga formexpriment.
4. Intrigkaraktärer – Spelaren till vänster är min syster och jag hatar henne, spelaren till höger är min bäste vän och han älskar min syster. Den fjärde spelaren som är min bror hatar mig men jag älskar honom. Karaktärerna är så belamrade med intriger att man oftast inte kommer längre än startscenen – om man tänker rollspela.
5. Du spelar rollspelare – Alla karaktärerna är olika sorters nerdar baserade på konstruktören och hans kompisar. Oftast genant.
6. Filmmanuset – Lite eller inget utrymme lämnas åt spelarnas fria viljor. Konstruktören är så ivrig att visa allt coolt han kommit på att spelarna knappt får leverera sina egna repliker.
7. Kampanj som konvetsscenario – Provspelningen tog 38 timmar så vi får väl se hur långt ni kommer. Det var länge sedan nu men ett tag var det väldigt vanligt, speciellt Cthulu-scenarion…
8. Backstabbern – En av karaktärerna har en helt egen agenda och om han spelar sin karaktär rätt så kommer ingen att klara scenariot.
9. Historiska scenarion – Inget fel i sig men när man för fjärde gången blir tillrättavisad av spelledaren för att man inte titulerat den franske marschalken på rätt sätt så tröttnar man lätt.
10. Spelledaren har roligt – Scenariot är jättekul skrivet och innehåller massor av humor – men bara för spelledaren. Han vrider sig av skratt när han läser scenariot och delar ut helt obegripliga handouts. Själv har du aldrig haft tråkigare.
Bubblare
Det otroligt sega friformsscenariot. Sirapsseg ångest i tre timmar i en tågkupé. 30 sidor karaktärer och ingen plot. Inte ens Norén skulle kunna spela det…
Hur skall man då göra för att hitta på ett bra konventsscenario? Kanske skall man inte lägga all kraft på formexpriment utan hellre snickra ihop ett scenario med en bra plot, intressanta karaktärer. Vad du än gör så undvik ovanstående lista.
1. Amnesia - Alla vaknar upp, vanligtvis nakna, i ett rum med total minnesförlust. Detta har använts hundratals gånger!
2. Alla spelar en karaktär – Alla karaktärerna spelar en del av en persons psyke. Äventyret slutar med att spelarna inser detta och antiklimaxet är ett faktum.
3. Allt är en dröm egentligen är du död – Antiklimax nummer två. Alla spelarna var under äventyrets gång döda eller drömde. Äventyret kan många gånger vara bra utan detta allt för vanliga formexpriment.
4. Intrigkaraktärer – Spelaren till vänster är min syster och jag hatar henne, spelaren till höger är min bäste vän och han älskar min syster. Den fjärde spelaren som är min bror hatar mig men jag älskar honom. Karaktärerna är så belamrade med intriger att man oftast inte kommer längre än startscenen – om man tänker rollspela.
5. Du spelar rollspelare – Alla karaktärerna är olika sorters nerdar baserade på konstruktören och hans kompisar. Oftast genant.
6. Filmmanuset – Lite eller inget utrymme lämnas åt spelarnas fria viljor. Konstruktören är så ivrig att visa allt coolt han kommit på att spelarna knappt får leverera sina egna repliker.
7. Kampanj som konvetsscenario – Provspelningen tog 38 timmar så vi får väl se hur långt ni kommer. Det var länge sedan nu men ett tag var det väldigt vanligt, speciellt Cthulu-scenarion…
8. Backstabbern – En av karaktärerna har en helt egen agenda och om han spelar sin karaktär rätt så kommer ingen att klara scenariot.
9. Historiska scenarion – Inget fel i sig men när man för fjärde gången blir tillrättavisad av spelledaren för att man inte titulerat den franske marschalken på rätt sätt så tröttnar man lätt.
10. Spelledaren har roligt – Scenariot är jättekul skrivet och innehåller massor av humor – men bara för spelledaren. Han vrider sig av skratt när han läser scenariot och delar ut helt obegripliga handouts. Själv har du aldrig haft tråkigare.
Bubblare
Det otroligt sega friformsscenariot. Sirapsseg ångest i tre timmar i en tågkupé. 30 sidor karaktärer och ingen plot. Inte ens Norén skulle kunna spela det…
Hur skall man då göra för att hitta på ett bra konventsscenario? Kanske skall man inte lägga all kraft på formexpriment utan hellre snickra ihop ett scenario med en bra plot, intressanta karaktärer. Vad du än gör så undvik ovanstående lista.