Nekromanti Förbrukad konventsscenario-idéer

OlaJanson

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
14
Location
Göteborg
Konventscenarion skiljer sig ganska mycket från kampanjscenarion. Förutom längden så brukar dessutom en rad formexpriment återkomma år efter år. Jag har därför gjort en 10-topplista över formexperiment som använts för många gånger.

1. Amnesia - Alla vaknar upp, vanligtvis nakna, i ett rum med total minnesförlust. Detta har använts hundratals gånger!
2. Alla spelar en karaktär – Alla karaktärerna spelar en del av en persons psyke. Äventyret slutar med att spelarna inser detta och antiklimaxet är ett faktum.
3. Allt är en dröm egentligen är du död – Antiklimax nummer två. Alla spelarna var under äventyrets gång döda eller drömde. Äventyret kan många gånger vara bra utan detta allt för vanliga formexpriment.
4. Intrigkaraktärer – Spelaren till vänster är min syster och jag hatar henne, spelaren till höger är min bäste vän och han älskar min syster. Den fjärde spelaren som är min bror hatar mig men jag älskar honom. Karaktärerna är så belamrade med intriger att man oftast inte kommer längre än startscenen – om man tänker rollspela.
5. Du spelar rollspelare – Alla karaktärerna är olika sorters nerdar baserade på konstruktören och hans kompisar. Oftast genant.
6. Filmmanuset – Lite eller inget utrymme lämnas åt spelarnas fria viljor. Konstruktören är så ivrig att visa allt coolt han kommit på att spelarna knappt får leverera sina egna repliker.
7. Kampanj som konvetsscenario – Provspelningen tog 38 timmar så vi får väl se hur långt ni kommer. Det var länge sedan nu men ett tag var det väldigt vanligt, speciellt Cthulu-scenarion…
8. Backstabbern – En av karaktärerna har en helt egen agenda och om han spelar sin karaktär rätt så kommer ingen att klara scenariot.
9. Historiska scenarion – Inget fel i sig men när man för fjärde gången blir tillrättavisad av spelledaren för att man inte titulerat den franske marschalken på rätt sätt så tröttnar man lätt.
10. Spelledaren har roligt – Scenariot är jättekul skrivet och innehåller massor av humor – men bara för spelledaren. Han vrider sig av skratt när han läser scenariot och delar ut helt obegripliga handouts. Själv har du aldrig haft tråkigare.

Bubblare
Det otroligt sega friformsscenariot. Sirapsseg ångest i tre timmar i en tågkupé. 30 sidor karaktärer och ingen plot. Inte ens Norén skulle kunna spela det…

Hur skall man då göra för att hitta på ett bra konventsscenario? Kanske skall man inte lägga all kraft på formexpriment utan hellre snickra ihop ett scenario med en bra plot, intressanta karaktärer. Vad du än gör så undvik ovanstående lista.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Varför ska man undvika det som finns på listan? Vi spelar väldigt ofta enkvällsäventyr som påminner väldigt starkt om konventsäventyr. Jag kan förstå att dessa blir lite tjatiga på konvent men när vi spelar själva så tycker vi det är väldigt kul med intriger mellan spelarna. Eller backstabbergrejer som du nämnde. Har aldrig haft så kul som när jag spelade tjock, girig, egyptier som blev totalmanipulerad och sedan skjuten i ryggen av en medspelare.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

OlaJanson

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
14
Location
Göteborg
Vad folk spelar hemma i stugan får vara deras ensak men när man åker på konvent och pyntar pengar så borde man ha någon kvalitetsprincip. En av konventet ditplacerad konsumentombudsman vore inte helt fel. Det är inte kul och få gammal skåpmat levererad på en smutsig talrik.

Även i ett enkvällsäventyr så kan man bygga upp genuin rollspelsstämmning utan att för den delen använda sig av urvattnade formexpriment. Sats mer på plotten/karaktärerna och mindre på formen - det är min paroll!

mvh

Implo

ps. Men det största problemet på konvent näst efter dåliga formexpriment är bottenlöst kassa spelledare. Det borde man också skriva en lista om :gremsmile: ds.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Konventscenarion skiljer sig ganska mycket från kampanjscenarion. Förutom längden så brukar dessutom en rad formexpriment återkomma år efter år. Jag har därför gjort en 10-topplista över formexperiment som använts för många gånger."

Oh vad jag känner igen fenomenet. Och oh vad jag håller med. In med en konventsombudsman på konventen!

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Jag ser inte de flesta av de saker du radat upp som formexperiment eller något som skulle göra äventyret tråkigt automatiskt. Själv ser jag det som en självklarhet att man har någon form av intrig spelare emellan. Jag blir kvickt uttråkad om det enda man "slåss" mot är spelledarpersoner.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag tror att poängen var just att det inte “automatiskt” blir tråkigt, utan att det blir tråkigt 101:e gången man konfronteras med exakt samma koncept. Titeln på inlägget var ju ”förbrukade konventsscenarioidéer”, inte “dåliga idéer ö h t”.

Många konvent har försökt sig på att ha olika typer av kvalitetssäkringsåtgärder, t ex tidiga deadlines, synopsisinlämning, stora bedömargrupper etc men likförbannat smyger det sig alltid in ett eller flera scenarion som verkligen suger purjo. Undrar vad det beror på?

mvh
Örnie
 

OlaJanson

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
14
Location
Göteborg
På konvent har man fem timmar på sig att ha roligt på ett sätt som man inte har hemma med det vanliga spelgänget.Intriger är ok men på konvent så har scenariokonstruktörerna en tendens att låta sin iver att göra allting totalmaxat. Att slåss mot de sina är förmodligen något man gör ofta hemma på helgerna, just därför vill man slippa det på konvent.

Jag kräver mer av konventsscenariot. Jag vill bli överraskad. Just därför är jag trött på att få samma sak levererad till mig varje gång.

Har du själv konstruerat något konventsscenario?
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
5 timmar brukar gått och väl räcka för våra enkvällsäventyr.

Och nej jag har aldrig skrivit något konventsäventyr även om tanken har korsat min hjärna flera gånger. Om jag någonsin skriver något ska jag meddela dig så du kan undvika det.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>likförbannat smyger det sig alltid in ett eller flera scenarion som verkligen suger purjo. Undrar vad det beror på?</I>

Folk lovade glatt att skriva ett scenario för ett halvår+ sedan, sen kommer de på att nu <I>måste</I> jag ha det skrivet nästa vecka (tidiga deadlines förändrar ingenting, utom när "nästa vecka" infaller). Då blir scenariot ofta ett resultat av att konstruktören varit tvungen att klämma ur sig nåt inom en deadline, inte att han har fått en bra idé eller känt sig inspirerad el dyl.

--
Åke
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag har flera förbrukade former,
vad sägs om följande:

1. Skatt - Nånstans dyker en omotiverad skatt upp och alla spelarna förväntar sig känna att de har gjort ett bra jobb.

2 Fantasy - Det hela utspelas i en stereotyp fantasyvärd som inte alls hör till, låt gå för att det kan hända i ett dod eller eon konventsäventyr nån gång men nu händer det ofta i spel som call.

3 Vapen - Spelarna är utrustade med omotiverade vapen typ i fall att, eller så är de elit nånting agentsoldater med ett oklart uppdrag.

4 Friform - Myket vandligt, scenario konstruktören säger "call" eller "dod" eller nått annat men så är det igentligen friform, reglerna är helt nonexistent.

bara som ett tilläg.
 

Gabriel Widing

Veteran
Joined
17 May 2001
Messages
2
Location
Stockholm, Sverige
Re: Form och innehåll

Det skulle vara bra om vi kunde skilja på begreppen. Formen för dina punkter är förmodligen densamma. En spelledare, ett antal spelare, ett klassrum... Punkt två och sex är väll de enda som har med form att göra.

/Gabriel
 
Top