Nekromanti Förbjuden/Farlig Magi

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Hejsan

I allra bättre fantasyvärldar med magi finns vissa regler oskrivna eller formulerade bland gängse trollkunnig vilken slags magi som anses vara "olämplig". Dödsmagi/nekromanti, demonåkallan, Avada Kedavra i Harry Potter osv. Att magins mindre lämpliga aspekter har en stor roll i fantasyvärlden sätter sina spår i människors uppfattning om magi och magikernas status. Min favorit är spelserien Dragon Age där alltför mäktiga magiker en gång i tiden med användning av den "förbjudna blodmagin" invaderade Guds Rike och förmörkade skapelsen och orsakade att Gud lämnade skapelsen och mörker och förgörelse tog vid. Effekten blir att dagens magiker är hårt hållna av tempelriddare som med rätta beskyller magikerna för förstörelsen av skapelsen.

Det jag söker efter är en liknande förbjuden eller farlig magi för Eon. Eftersom Eon har såpass många aspekter är det ändå ett tacksamt system att finna de mer "mörka" grenarna. Givetvis dyker Nekromanti och Daimotropi upp som exempel och bra sådana, men samtidigt kanske även andra aspekter borde få en plats bland den "olämpliga" skaran. Psykotropi (förmågan att kontrollera andra) är något jag antar de flesta skulle anse vara vedervärdigt. Där finns
ändå Mind Control effekterna som inskränker andras valfrihet och värderingar. Har ni några tankar kring detta och är det några aspekter ni anser ha en generellt "olämplig" status. Gärna så att det påverkar spelvärlden och synsättet på magiker. Givetvis är Thalamur undantaget där ingen magi anses olämplig att inte utnyttja för att öka sin makt.

Sedan över till farlig magi. Viss magi bör ju även ha en större risk för skador inför magikern. De väldigt fåordigt beskrivna aspekterna Ikonotropi och Daimotropi anser jag borde räknas som de farligaste eftersom man där söker kontakt med demoner och mäktiga väsen, som kanske kan förhäxa trollkarlen eller rentav döda honom. Likaså all magi där elementarvarelser eller kosmiska varelser finns som en risk att man frammanar som ett fummel. På sätt och vis ser jag detta som aspektens bestraffning på den trollkonstnär som vågat rucka på naturkrafterna och skickar kraftens tjänare för att hämnas.

En ytterligare idé jag hade var att jag tycker något liknande kunde vara förknippat med all magi som på något sätt ger sig in i tid och rum. Alltså magi som på något sätt stoppar/saktar ned/ökar farten på tiden, genomför tidsresor eller reser genom rum via teleportering. Detta anser jag ändå är en såpass känslig mekanik i Eons värld att den sortens magi är ytterst farlig. Tid- och rumresor är interdimmensionella och det finns kosmiska lagar som begränsat sådant inkräktande. Enbart de mest galna/arroganta eller mäktiga magikerna vågar sig på teleportering och tidsförändrande magi. Detta dels för att begränsa magin något, men också ge mer djup till magins lagar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Känns som att du har en del intressanta idéer där. Pröva! :gremsmile:

Själv tycker jag magiker bör ses med misstänksamhet och till viss del fruktan av genomsnittsmänniskan. De är inte som vanligt folk, de har säkert någon djävulskap för sig...
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Det jag söker efter är en liknande förbjuden eller farlig magi för Eon. Eftersom Eon har såpass många aspekter är det ändå ett tacksamt system att finna de mer "mörka" grenarna. Givetvis dyker Nekromanti och Daimotropi upp som exempel och bra sådana, men samtidigt kanske även andra aspekter borde få en plats bland den "olämpliga" skaran. Psykotropi (förmågan att kontrollera andra) är något jag antar de flesta skulle anse vara vedervärdigt. Där finns
ändå Mind Control effekterna som inskränker andras valfrihet och värderingar. Har ni några tankar kring detta och är det några aspekter ni anser ha en generellt "olämplig" status. Gärna så att det påverkar spelvärlden och synsättet på magiker. Givetvis är Thalamur undantaget där ingen magi anses olämplig att inte utnyttja för att öka sin makt.
I EON skapar nekromantiker vissa unika vandöda med hjälp av något som kallas Avgrunden. Tänk om någon skulle komma på ett sätt att använda Avgrunden som en aspekt. Vore inte det fruktansvärt olämpligt? Varje gång nekromantikern alstrar kraft öppnas en liten portal mellan Mundana och Avgrunden. Och vi vet ju alla vad som händer om man stirrar för länge ner i Avgrunden. Alternativt använder nekromantikern Avgrunden för att boosta sina nekromantiska besvärjelser och ge dem unika vämjeliga egenskaper.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Eller varför inte låta andra magiker lära sig bruka avgrunden, tänk dig pyromantikern som offrar en bonde och med hans själ som bränsle framannar han en enorm eldsvåda i grannens lada.
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Ska man inspireras av medeltida lagstiftning så utdelades hårdare straff om brottet begicks i kyrkan, mot ädlingar (eller präster) eller om brottet begicks i lönndom (dvs rånade du någon blev straffet mildare än om du brutit dig in och stulit samma saker i vederbörandes frånvaro - så länge du uppträdde fullt synligt och omaskerad så blev det vad vi skulle kalla strafflindring). Vidare så kan påpekas att gravplundrare och tjuvar som lockade skepp att gå på grund för att sedan plundra dess last (ofta med resultatet att besättningen dog) var avskydda utöver det vanliga i tjuvsammanhang. Nämner detta i hopp om att det kanske kan inspirera till utökande restriktioner av magi?! :gremsmile:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Tror inte man behöver avgrunden för att göra elementarvandöda, eldgastar odyl, dessutom är det väl en form av nekromanti? Jag tänkte mig en ren och skär magiker som helt enkelt sysslar med själaoffer för att stärka sin magi.

Helaren som offrar hemlösa för att bota adelns "obotliga" krämpor.
 

myran

Veteran
Joined
13 Dec 2011
Messages
47
Krydda en magikers ritualer med själaoffer då? Vill du ha en spelteknisk benefit så är det ju bara att ge hen -ob1t6 på ritual-slaget per själ som hen offrar.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Lite billigt. Ob1t6/rang på valfria ritual slag fritt att spendera och stycka upp som spelaren vill.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Absolut. Bra ideer. Jag hoppas att om inget ytterligare om tveksam magi dyker upp i Eon IV så åtminstone i Jargien där magi vad jag förstår är förbjuden. Men då i min värld är Ikonotropi, Paykotropi, Nekrotropi och Daimotropi de mer generellt olämpliga aspekterna. Sedan finns bestraffningar i systemet i form av de okontrollerade dissipationerna, eftersom det är enda möjliga disipiationen för ataxatropi tycker jag att även den aspekten är för okontrollerad att använda av de flesta förståndiga magikerna.

Sedan även att all form av tid och rumsinkräktande besvärjelser/ritualer har en okontrollerad form. Det är inte meningen att magiker ska inkräkta på de fundamentella reglerna och därmed finns bestraffningar. Väktare av tid och rum som aggressivt förföljer och förintar inkräktaren. Därmed är även det, om inte en förbjuden eller olämplig magi, en utav de farligaste.

Om någon läst i Hp Lovecrafts värld om Hounds of Tintalos förstår hur jag tänker. En slags interdimensionell väktare som kan dyka upp näsomhelst för oförsiktiga magiker som rest tiden eller rest genom rymden.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I mitt Mundana har jag generellt sett selenotropin som den aspekt folk fruktar mer än andra, då den är associerad till galenskap, vansinne och utomvärldslighet. Undantaget om bekräftar regeln är mûhadinerna, som älskar selenotropi, men så är mûhadinska magiker i allmänhet också en samling tantristika, konspiratoriska mörkermän.

Sen finns i mitt Mundana även den kliffotiska och bisarra erebotropin, men denna är så pass obskyr i mundansk magiteori att folk inte riktigt känner till den tillräckligt för att faktiskt vara rädda för den.
 
Top