Ymir said:
Jag håller i övrigt helt med dig alltså, jag kan mest känna att hela den här grejen "nej jag vill inte ha en mops jag måste ha en rotweiler" känns lite som jänkare som tycker att turret-monterade maskingevär borde ingå i constitutional right to bear arms...
Ymir said:
.jag kan bara inte fatta varför man så tvunget måste hålla sig med husdjur som kan vara direkt farliga för människor (i.e; stora hundar). Är inte fåglar, sköldpaddor, minigrisar, katter och knähundar tillräckligt?
Jag tycker att frågeställningen är bra, så jag funderade lite innan jag skrev det här, eftersom den förtjänar ett bra svar.
Självklart har man olika preferenser vilken typ av husdjur man önskar ta hand om. Precis som vi har olika preferenser för allt möjligt. Jag skulle ju kunna jämföra din frågeställning lite med
"varför måste du spela rollspel för, räcker det inte med schack?". Nu är ju vare sig rollspel eller schack farligt för människor (vill jag bestämt hävda), men din liknelse med maskingeväret är ungefär lika tillspetsad, eller hur? (till skillnad från maskingevär är ju inte hundar
till för att döda människor).
Nu kan ju inte jag påstå mig veta av vilka anledningar vissa människor föredrar storvuxna hundraser, men jag kan ju tala för mig själv. Jag har växt upp med stora hundar i familjen och gillar det lugn som de flesta storväxta hundraser utstrålar. Jag upplever att många mindre hundar av t.ex. terriertyp ofta är mer energiska, något som inte passar min livsstil särskilt bra. Jag vill ha en rejäl lekkamrat som jag känner att jag kan ta tag i och leka fysiskt hårt med, och då passar min
Bullmastiff jättebra. Hon och jag har ungefär samma syn på hur man leker på ett roligt sätt, och hur många procent av dygnet man ska spendera sovandes

Jag tycker också att hon är väldigt vacker, något som såklart också låg till grund varför jag valde henne. Hundar av molosstyp och "doggar" är i grunden vakthundar, vilket gör att de ofta blir väldigt känslomässigt bundna till sin ägare, vilket jag också eftersöker hos en hund (de gillar helt enkelt att vara nära och kela). Sedan fascineras jag av stora djur, varför vet jag inte men så är det. På ett omedvetet plan kanske det har att göra med att hunden skänker mig trygghet eftersom jag vet att hon skulle kunna försvara mig om jag råkade illa ut? Så, jag valde en stor hund av molosstyp för att jag tycker om lynnet, storleken och utseendet helt enkelt.
Varför inte en fågel eller en sköldpadda duger? Tja, umgänget med en fågel skiljer sig ju ganska markant mot umgänget med en hund. Det är ju väldigt olika djur. Jag skulle inte få ut så mycket av att brottas med en sköldpadda. Jag får nog hänvisa till exemplet med rollspel/schack.
Sedan finns det ju andra skäl till att man väljer en specifik hundras, eftersom de är framavlade i olika syften. Vill du jaga med hunden är en jakthund att föredra (olika jakthundar för olika typer av jakt och byten), vill du ha en vakthund passar andra raser medan vill du använda din hund för spårning så finns det ytterligare hundraser som sticker ut. Själv vill jag bara ha en sällskapshund och då passar de gamla vakthundarna bra eftersom det som gjorde dem till vakthundar också gör att de passar väldigt bra i en familj.