WRNU Förbjud tips om egna spel

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Stödjer trådskaparen helt, admins behöver göra något.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Frågan är väl hur vanligt detta egentligen är? För egen del så är den här tråden betydligt mer störande (och pinsam) och jag skulle hellre förbjuda den ;)
Jag skulle säga att problemet uppstår varje gång någon ber om något tips på spel, frågar vilket spel som har bäst [vad som helst] eller funkar bäst för [vad som helst]. Men det är inte bara här på forumet utan överallt där nördar och ffa spelskapare interagerar. Det gör att man inte tar något tips på allvar eftersom det är en stor risk att det mest är reklam. Är spelet relevant för frågan är det såklart okej, men det är långt ifrån regeln.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
1. Ser inte självpromotion som något störigt problem. Upplever att det förekommer ganska sällan och är oftast relevant.

2. Prova "ej passande spel X" istället är aningen mer vanligt och aningen mer störigt. Men inte heller det stör särskilt mycket och leder ibland till intressanta diskussioner.

3.Oavsett här jag svårt att se att ett förbud är en bra väg att gå. Hellre då en rodnande smiley: 😳
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om det är något på forumet man inte tycker om är det väl bara att anmäla inlägget?

Om det är som någon skrev, att det är ett halvdussin forumiter som spammar forumet med sina rollspel, kommer moderatorerna ganska snabbt se detta på anmälningarna.
Sedan får moderatorerna ta sig ett snack med de forumiterna.

Och hjälper inte det får man ta fram ban-hammaren.

Problem solved. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Jag skulle säga att problemet uppstår varje gång någon ber om något tips på spel, frågar vilket spel som har bäst [vad som helst] eller funkar bäst för [vad som helst]. Men det är inte bara här på forumet utan överallt där nördar och ffa spelskapare interagerar. Det gör att man inte tar något tips på allvar eftersom det är en stor risk att det mest är reklam. Är spelet relevant för frågan är det såklart okej, men det är långt ifrån regeln.
Tycker det är betydligt vanligare hos fanboys än spelmakare.

Men, för mig är detta ett massivt icke-problem så jag ska kanske lämna tråden. Mest fascinerad över att folk reagerar så starkt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Om det är något på forumet man inte tycker om är det väl bara att anmäla inlägget?
Inte om det inte bryter mot forumsreglerna. Det är ju det OP vill, att sätta detta som forumsregel. Då kan man anmäla inlägg som bryter mot den.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Är det inte helt värdelöst att fråga efter tips på spel generellt sett? Folk man inte känner skriver bara sitt favoritspel i hopp om att få prata mer om det. Så rekommendation 1: be inte om speltips.

Sen är det här forumet en hyfsat liten grupp ändå och marknadsföringspotentialen i att tjata om sina spel måste vara väldigt begränsad. Så rekommendation 2: hitta andra kanaler att marknadsföra i också istället för att tjata på samma forum.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Men är det inte vad vi huvudsakligen gör här? Diskuterar hur olika spel löser saker och ting, vad man gillar och ogillar, varför någon älskar ett visst spel och hatar ett annat!

Jag uppfattar problemet i trådstarten som att det kan finnas en oärlighet. Någon föreslår sitt spel, inte för att det har en bra lösning till problemet, utan för att man vill sälja fler ex, göra spelet populärare. Jag kan ibland uppleva att vissa vill droppa titeln i alla möjliga och omöjliga trådar bara av det skälet. Men förbud blir omöjligt, för hur ska man veta avsikten? Man måste ju få diskutera rollspel här, sina egna med!

Jag tänker också att det kan slå tillbaka. När känslan är att författaren är den enda som verkar gilla och promota spelet - hur bra kan det vara isåfall? Fan boys kanske kan vara tjatiga ibland, men de är väl fan boys för att spelet har något som åtminstone de gillar. Så kanske finns något för mig med där?
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Fler regler riskerar mer oklarheter. Vad är ens ”eget” spel? Blir det inte konstigt om man inte får ta sitt eget spel som exempel i ett relevant sammanhang? Om jag letade efter tydligt antropologisk fantasy skulle jag ju inte vilja missa Travellers on a Red Road bara för att @Svarte Faraonen inte fick tipsa om det. Live and let live.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Jag tycker inte det ska finnas några regler mot det här. Personligen tycker jag att det är oförskämt att promota sig själv överhuvudtaget. Men det måste man ju göra om man säljer saker, så jag tycker det är svårt för när jag själv gör det skäms jag, när andra gör det skäms jag. Men det ska ju ingen annan ta hänsyn till. Det enda fall där jag tycker det är ett problem är när nybörjare eller föräldrar till spelsugna barn kommer in här eller på facebook och frågar om råd och översköljs av så många förslag så att det blir omöjligt att sortera. Nej, Burning Wheel är faktiskt inget bra nybörjarspel. Ja, Traveler kan hackas så det passar barn som vill spela Sagan om Ringen. Men det är ett för jävla dåligt tips.
Håller med, fast jag skulle inte använda ordet oförskämt. Dock är ju ett tips om spel X mer värt när det kommer från någon som spelar spelet än från någon som gjort det, och på samma tangent så är åsikter om ett spel från någon som spelar det mer intressanta än från någon som lagt 10 minuter på det.

Det här med tips i drivor när någon stackare ber om tips och får så många tips att det inte går att hantera har jag tänkt på flera gånger men vet inte vad man ska göra åt det. Autolåsa svarsmöjligheten när det kommit in 3-7 svar (eller hur många saker man nu kunde hålla i närminnet)? Förbjuda tips på spel som inte har ett dedikerat diskussionsforum? Enbart tillåta tips på de 20 bäst säljande spelen från SFBok? Nä det går ju inte.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Men OK, om man ska ta en positiv spin på det hela föreslår jag följande: om man känner för att posta om att rekommendera sitt eget spel, väg då upp det genom att boosta någon annans spel också, helst någon annan här på forumet eller något som man känner är obskyrt och mindre känt än det förtjänar. På det viset kan folk lyfta fram sina egna spel hur mycket det vill, bara de ser till att ge cred till andra också.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
För mig är det här bara en del av ett större problem.
Folk är i allmänhet värdelösa att ge råd
Det är inte bara ett problem med forumet utan nästan alla människor.
Hur ofta får man inte svar av folk som inte upplever samma problem som du och alltså viftar bort dina problem, med poänglösa tips som "Strunta i X om du ogillar det" eller" det är ju bara att göra X själv", "eller jag gillar Z så självfallet är det bra på allt"

Jag tror inte lösningen är en ny regel utan att vi blir bättre på att rapportera och modsen blir bättre på att att säga ifrån när folk gör inlägg som faktiskt inte försöker hjälpa spelskaparen med vad hen efterfrågar. Det borde ses som Off topic och borde slås ner hårdare
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Jag tycker inte att det händer så himla ofta och stör mig inte alls på det när det händer. Jag tycker att det är kul att veta vad andra på forumet skapar. Jag kan inte förstå varför det skulle vara skamligt att vilja visa något du har gjort och är stolt över. Vi är ett forum där folk skapar saker, heja!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Krasst sett ser jag hellre att 10 sura forumsstofiler ragequittar än att en enda nykomling väljer att inte prata om sitt hjärtebarn för att det verkar vara förbjudet.

Jag är emot OPs förslag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
UPPLYSNING

Jag vill bara poängtera att det inte är fråga om att rösta för om detta blir av eller inte.

Jag har fått flera meddelanden om detta, några mer oroliga än andra, och jag vill poängtera att detta INTE är något som jag eller Dante föreslagit eller har identifierat som ett stort problem på rollspel.nu. Det blir ingen regel mot att tipsa om sitt eget spel, och jag tror att OT-regeln kan fånga in eventuella överdrivet entusiastiska spelskapare OM så skulle behövas.


Jag läser allas synpunkter, men detta är något jag idag anser att användarna bäst kommer fram till som grupp, vad som känns som en rätt och riktig nivå av självpromotion.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Krasst sett ser jag hellre att 10 sura forumsstofiler ragequittar än att en enda nykomling väljer att inte prata om sitt hjärtebarn för att det verkar vara förbjudet.
Och vi som kanske låter som sura forumsstofiler kanske inte formulerar oss så bra utan är mest lite överraskade över att det här togs upp som ett problem. För jag vill absolut inte vara en källa till att Magnus Seter får oroliga meddelanden.

(Sen hoppas jag alla ser skillnaden på "ny tråd om mitt sci-fi-spel Deep Space 8½" och "svara på 'tipsa mig om fantasyspel' - oooh, testa mitt Deep Space 8½ det har bra regler")
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
Alltså har det här hänt mycket och i modern tid?
Också köp Pelles spel Barkhäxan. Det är bättre än de jag har vart med och tagit fram.
 
Top