WRNU Förbjud tips om egna spel

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag förstår att jag är en av de som avses här och får väl helt enkelt be om ursäkt för att jag uppfört mig dåligt och försöka skärpa mig i framtiden.
Du är inte en av dem som är på min lista över skrytsamma spelmakare som kommer dragande med sina spel i tid otid. (Det är faktiskt en rätt kort lista). (Och det är kanske för att jag gillar Svärd och Svartkonst skarpt :heart:).
 
Last edited:

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Mina två kopparmynt...

Jag stör mig på när folk postar sitt favoritspel även om trådstarten specifikt sagt att de inte är intresserad av det spelet. Om det är ett fan eller skaparen själv som skrev spelar ingen större roll där för mig. Kan inte påminna mig om att jag sett det beteendet så ofta här dock.

Ett relevant tips borde ju vara välkommet oberoende vem som skrivit det. Sedan, om frågeställaren specificerar frågan lite till, så kan något bli OT från den punkten. Det kanske t.ex. finns något PbtA-spel som passar in, och om ursprungsinlägget inte angivit att personen inte är intresserad av PbtA så kan ju det vara ett relevant tips. Skulle PbtA fantasten inte acceptera ett svar där personen inte är intresserad av den typen av spel, och vill argumentera mot för att övertyga om att testa PbtA, så skulle det å andra sidan vara OT. Men, där ser jag inte heller att det spelar någon roll om det är ett fan eller skaparen själv.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
PÅMINNELSE

Detta är alltså inte någon regel som jag eller Dante har föreslagit ska införas. Det är en diskussion som initierats av användare, och jag följer den.

That is all.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Mina två kopparmynt...

Jag stör mig på när folk postar sitt favoritspel även om trådstarten specifikt sagt att de inte är intresserad av det spelet. Om det är ett fan eller skaparen själv som skrev spelar ingen större roll där för mig. Kan inte påminna mig om att jag sett det beteendet så ofta här dock.

Ett relevant tips borde ju vara välkommet oberoende vem som skrivit det. Sedan, om frågeställaren specificerar frågan lite till, så kan något bli OT från den punkten. Det kanske t.ex. finns något PbtA-spel som passar in, och om ursprungsinlägget inte angivit att personen inte är intresserad av PbtA så kan ju det vara ett relevant tips. Skulle PbtA fantasten inte acceptera ett svar där personen inte är intresserad av den typen av spel, och vill argumentera mot för att övertyga om att testa PbtA, så skulle det å andra sidan vara OT. Men, där ser jag inte heller att det spelar någon roll om det är ett fan eller skaparen själv.
Det håller jag med om och det kan väl vara en sån där bra påminnelse att försöka läsa hela tråden innan en postar som jag personligen mår bra av att få då och då. Det händer titt som tätt att jag postar något och först i efterhand när jag läst om startinlägg ser att jag gjort fel. Dumt av mig att inte vara noggrannare, men vill iaf trycka på det att det nog är få som gör sånt med flit.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Klart man ska få tipsa om sina egna spel, OM de är relevanta för diskussionen! Annars tycker jag oftare att det är någon icke-skapares favoritspel som man blir trött på att det tipsas om i tveksamma sammanhang.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Jag tror att man kan störa sig på det utan att det handlar om jante.
Jag har haft ganska exakt det här utbytet tidigare, som borde sammanfatta vad det är jag stör mig på (namnen har byts ut för att skydda de skylldiga, jada, jada, jada...)

Jag: Jag skulle vilja ha ett spel som gör "A", "B" och "C". Nån som har några förslag?

Spelskapare: Du borde kolla in mitt spel, det löser det där skitbra!

Jag: Vad, alla tre sakerna? Kan du sammanfatta hur, innan jag köper det?

Spelskapare: Genom att fungera precis tvärt emot det du vill ha! Istället för att göra "A" gör det "Z", istället för "B" gör det "YX" och istället för "C" gör det "19", det är mycket bättre än vad du ville ha!

Jag: Så det har absolut inget att göra med det jag frågade om?

Spelskapare: Men det är skitbra, du borde kolla in det!

För min del, om du har skapat ett spel som gör det jag är ute efter, som löser frågorna jag frågor om (på ett bättre sätt än att ignorera de frågorna), då vill jag jättegärna att du berättar om det. Och såvitt jag har sett är det så de flesta spelskapare verkar vara funtade, och är oftast villiga att berätta HUR de löste det snarare än att bara försöka få en att köpa boken. Tummen upp till dessa, såna tips vill jag ha!
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Kan tipsa om Barkhäxan där det inte finns någon sån här regel. Finns där rollspel finns!

nej men for real, jag håller med om att det är enormt störigt och tröttsamt när folk kränger sitt spel överallt oavsett vad tråden handlar om eller om spelet i fråga har nån relevans i frågan. Det är internetforumens motsvarighet till popupannonser. Kanske inget som går att förbjuda dock?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Kan tipsa om Barkhäxan där det inte finns någon sån här regel. Finns där rollspel finns!

nej men for real, jag håller med om att det är enormt störigt och tröttsamt när folk kränger sitt spel överallt oavsett vad tråden handlar om eller om spelet i fråga har nån relevans i frågan. Det är internetforumens motsvarighet till popupannonser. Kanske inget som går att förbjuda dock?
Vi kan ju börja anmäla alla inlägg där folk pratar om sina spel, kan tänka mig att det blir superpoppis hos modsen. Klart, tydligt och inga gråzoner! ;)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
nej men for real, jag håller med om att det är enormt störigt och tröttsamt när folk kränger sitt spel överallt oavsett vad tråden handlar om eller om spelet i fråga har nån relevans i frågan. Det är internetforumens motsvarighet till popupannonser. Kanske inget som går att förbjuda dock?
Om inlägget är OT och återkommande så faller det väl in under några av de redan befintliga reglerna och lämpligt att rapportera till moderatörerna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
nej men for real, jag håller med om att det är enormt störigt och tröttsamt när folk kränger sitt spel överallt oavsett vad tråden handlar om eller om spelet i fråga har nån relevans i frågan. Det är internetforumens motsvarighet till popupannonser. Kanske inget som går att förbjuda dock?
Frågan är väl hur vanligt detta egentligen är? För egen del så är den här tråden betydligt mer störande (och pinsam) och jag skulle hellre förbjuda den ;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Glöm nu inte att @luddwig är ett marionettkonto som @terje använder för att så snart tillfälle bjuds hylla OSR (hurra!), Grottröj (jippi!) och framförallt Svärd och svartkonst (tjoho!).
Jag hittar åtta poster från mitt konto där jag hyllar Svärd och svartkonst. @terje kan bara luta sig tillbaka, låta oss göra jobbet, och se klädsamt blygsam ut.
 
Top