WRNU Förbjud tips om egna spel

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Kan vi införa en regel som innebär att man bara får tipsa om sina egna spel i Promotion-forumet?

Så slipper alla jäkla trådar spammas ned av användare som absolut tycker att deras fantasy heartbeaker skulle funka svinbra för nutida romantisk anime, eller att omslaget på deras eget rollspel faktiskt kvalar in bland de snyggaste i sverige, eller att en regel i deras eget nyutgivna spel är precis vad som efterfrågas, etc.

Det är utmattande och pinsamt, och eftersom vi har så många spelskapare på forumet blir alla ”tipsa”-trådar ganska urvattnade.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag har förståelse för känslan, men har inte tänkt på det själv. Allt som oftast kommer ju också tips från personer som älskar ett spel även om det inte är deras eget även om spelet kanske inte direkt passar, så jag tänker att det är en gammal tradition hos oss rollspelare.

Jag hör gärna vad alla ni andra tycker.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Håller absolut inte med. Att spelskaparen själv tipsar om sitt spel och pratar om det är ju fantastiskt! Då kan jag ju ställa alla mina frågor direkt till dem :D

Spela föresten Rykte utan samvete! :Dhttp://www.scenariobiblioteket.se/produkt/farsoter-kopia/
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
On Topic tycker jag inte att det är ett problem, personligen.
Nej, det kan jag hålla med om men det @Dilandau invänder mot (som jag förstår det) och som jag också tycker mig har sett är att vissa spelskapare inte alltid har så god fingertoppskänlsa för när deras spel faktiskt är ett relevant tips eller ej. Om någon vill ha ett regellätt fantasyspel som inte kommer i vägen för berättandet så kommer någon annan ofelbart tipsa om sitt spel, "det är som Eon III; fast ännu mer realistiskt, och med tre gånger fler regler, bla har vi två olika sorters blödningspoäng!"

Jag inser att vi lever i en tid av hednisk självhävdelse/skamlös self-promotion, och att det inte kommer att bli som @Dilandau vill, men jag hade personligen inte haft något emot det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Nu talar jag såklart delvis i egen sak, men jag tänker att vi redan har en regel som säger att man ska hålla sig till trådämnet. Om jag börjar rekommendera Rotsystem när nån efterfrågar ett fantasyspel så är ju det inte on topic.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om jag frågar efter romantisk medeltida fantasy så behöver ju inte folk tipsa om sitt spel Kalle anka riddarna från krankelibrankelfnattien men om någon tipsar om ett spel som hen själva skapat som stämmer in på det jag efterfrågar så vad är problemet ?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker mig att man skriver spel för att man faktiskt tror att någon ska ha glädje av dem, så då blir det ju märkligt om man inte kan rekommendera dem när någon efterfrågar ett spel i den kategorin. Att en del spelmakare kanske har en lite vidlyftig bild av hur användbart deras spel är stämmer väl visserligen, men det känns mer som något som kan avgöras från fall till fall än något som löses med en generell regel. Det är redan krångligt nog att navigera en marknad där självpromotion absolut krävs och en social kontext där det ses som fult och smaklöst att ägna sig åt det. Kanske hade det varit vettigare att bara säga till i de specifika fall där du tycker att detta blir ett problem?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Gillar att folk har självförtroende nog att promote:a sina spel. Alla skrev vi dåliga spel i början, positiv energi är bra.

Så fruktansvärt många poster med malplacerade/mindre bra spel är det väl ändå inte? :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag förstår känslan och tycker själv att oironisk självpromotion i tid och otid kan vara lite osmakligt. Å andra sidan tycker jag nog att det är än mer osmakligt att vilja förbjuda folk att agera på ett sätt som jag (eller någon annan) tycker är osmakligt, så jag är inte för någon regel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag håller med om att det är lite av ett problem. Det blev pinsamt uppenbart i den där "Bortglömda rollspel"-tråden där folk började hävda att deras relativt nysläppta rollspel var bortglömda och obskyra.

Och en del rollspel verkar ju vara extremt bra på precis allt, oavsett hur motsägelsefullt.

Och vad jag kan minnas har jag aldrig sett någon bli modererad för OT för att de föreslagit ett sci-fi spel i en fantasytråd eller vice versa.

Men är ett förbud mot selfpromotion i andra trådar verkligen rätt väg att gå? För mig var det ett väldigt begränsat antal personer som stod för den absoluta majoriteten av opassande eller överdriven selfpromotion, så det löste sig enkelt med ett par ignoreringar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag har tänkt samma sak när någon tipsar om sitt eget spel som uppenbarligen är något helt annat än det som trådskaparen efterfrågar. Men jag antar att de bara vill vara hjälpsamma, och det är tråkigt att förbjuda det.
 
Top