Nekromanti Förberedelser...

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Jag har en liten fråga till alla Sls där ute:

När ni planerar ett spelmöte, hur mycket gör ni innan???

Gjorde ni mer nu än förut? Tycker ni själva att ni förbättrats??
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jag är ju då inte SL än men jag upplever det som att det är mer spontant...

"Vi kör lite ikväll, eller?"
"Kör till"

Och så spelar vi ett tag...
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Ja meddelar spelarna om mötet några dagar innan. Sedan läser jag inte på särskilt mycket utan improviserar för det mesta upp äventyren på rak arm, oftast låter jag spelarna ta egna initiativ. Anledningen är att jag är väldigt lat, sen så är jag väldigt ny som spelledare och har inte särskilt mycket koll. Men det brukar funka...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det beror väldigt mycket på hur mycket som är gjort innan. Jag brukar läsa genom äventyret innan, i vissa spel, lägga in lappar i monsterboken eller ta ut de relevanta monsterbladen, plocka ihop det jag behöver med mig.

Ibland när det mesta går av sig själv kollar jag genom anteckningar och skriver ner några potentiella händelser ifall spelarna har tillfällig initiativbrist.

Om det var länge sedan jag spelade spelet så läser jag genom regler och världen så att både kunskap och stämning sitter.

Sen kollar jag att det finns tillräckligt med snaskpengar i plånboken.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Beror på vem som skrivit äventyret...

Alltså, är det ett färdigskrivet äventyr behöver jag läsa igenom det GRUNDLIGT flera gånger fram och tillbaka under lång tid (jag har så HEMSKT dålig koncentrationsförmåga), så där är det mycket förberedelser som ska till innan det blir en spelsession.

Men i vanliga fall hittar jag på äventyret själv och har då en lös kladd på en liten papperslapp med pilar och symboler åt alla håll (och helt omöjliga att tolka en månad efter jag har spellett äventyret (!)) - det enda "riktiga" jag lägger ned energi på är kartor och -ibland- handouts, som jag är rätt förtjust i. Beroende på prylarnas karaktär kräver de olika mycket förberedelser. Om det bara är små textlappar med drömmar eller flashbacks tar det väl bara en kväll eller två att få färdigt, medans stora krångliga arbeten som laminerade körkort och id-handlingar, inspelade meddelanden på kassettband och patinerade kartor (svedda i kanterna och sepiatonade) tar ju ganska lång tid att få till.

Gäller det ickelinjära äventyr tar jag bara och skriver upp alla SLP på en lista och kör.

/Rising
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
1. stödord
2. kunskap om alla slps Beteende, röstläge och utryck
3. olika ideer om tx det går åt Bullvete att rädda prinssesan vad ska de göra härnest
4. lite strid beredskap/images/icons/sick.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Om jag skriver själv
När jag var yngre skrev jag långa texter. Numera hittar jag bara på storyn, platserna RPna ska besöka och några namn (ev. SLP om jag anstränger mig) som jag kan använda. Tittar igenom RPna för att se om jag kan få användning för nåt i deras bakgrund, personlighet, ägodelar eller färdigheter.
Skriver ner RPnas färdigheter som jag ska slå dolt. Skriver även ner deras personlighet och några viktiga egenskaper vars regler jag inte vill besvära spelarna m.

Läser igenom lite plottar, antingen från böcker el. från filer som jag hittat på nätet om jag skulle få dåligt m insperation (=jättevanligt).

Om jag SLer ett skrivet äventyr
Jag läser igenom äventyret några ggr. Skriver ner lite hur jag ska spela SLPna. Skannar in kartor, tar bort SLinfo på dessa och skriver ut dem. Skriver ner stödord i form av kapitel och de viktigare SLPna. Slår iakttagelsefärdigheter (FDT, Spåra för att ta DoD-termer) och effekter av rädsla förväg.

/[color:448800]Han</font color=448800> som hänvisar till detta inlägg för de som vill se anteckningarna
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Handouts (OT)

Jag kommer ihåg när en kompis spelledde fritt och skulle ge oss en handout. Det tog drygt en kvart för honom att göra klart den och när den var klar upptäckte vi till vår fasa att han hade skrivit ut en lapp och rivit den i små, små delar på fornnordiska som vi skulle para ihop/images/icons/smile.gif.

Om du gillar handouts föreslår jag detta scenario som jag snubblade över en gång och visade sig vara ett extremt intressant friforms-äventyr. 4 spelare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Som så här..

Jag förbereder mig, oftast, genom att jag läser igenom äventyrert och tänker igenom på ett ungefär hur det ska bli. Jag försöker åxå tänka ut några bra extragrejer om spelarna inte gör som jag tänkte, det är ju alltid bra att ha några extraplaner...

Ja, det känns enklare nu att vara SL än var det var i början
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Förberedelserna jag gör varierar väldigt mycket. Vi brukar göra så att vi bestämmer en ''typ'' av kampanj som vi skall spela och sedan har vi en kväll eller två kompleterad med en massa e-post och gör rollpersoner och förberedelerserna inför första äventyret brukar vara det som kräver absolut mest. Då skall ju kampanjen komma i gång. Spelmötena därefter kan variera från ganska mycket ( ett spelmöte där ett nytt äventyr tar sin början) till nästan ingenting, bara lite uppfräschning av platser och personer som troligtvis kommer med den kvällen (ender ett pågående äventyr). Ibland det dock bli hektiskt när ett par äventyr drar igång under på varandra följande möten men å andra sidan brukar de förberedelserna sedan hålla lääänge. Den största ansträngningen jag lägger ned är nog på att göra spelledarpersoner och själva scenarioidén. Sedan brukar det flyta på rätt länge, dels för att det ofta blir rätt mycket rollspelande (det tar ju tid och då räcker idén länge) och att jag har bra koll på världen (jag har ju gjort den själv).
Utöver det går det åt ordentligt med nymalda mörkrostade kaffebönor, rejält med fjolligt grönt te och kanske lite spettkaka . /images/icons/laugh.gif
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Gjorde mer förberedelser förut än nu det tror jag. Improvisation har man blivit bättre på men det alltid skaer och ting som man som SL kan göra bättre.

Egna grejer:
Har en grundkampanj med ett antal intriger som spelarna oftast inte känner till. Kör mycket på improvisation med oftast bara den röda tråden i huvudet. Ifall en helt land behövs skapas så måste man göra det och det är väl här som energin läggs men jag har mest använt mig av färdiga länder/världar som modifieras så de passar oss och det jag vill spelleda. Spelarna kan nysta själva i nått eller så råkar de befinna sig där det händer något. Gillar att överraska spelarna och vi spelar ganska mycket med klurigheter. Försöker väva in deras bakgrund så de skall nappa på den lilla kroken men detta är inte nödvändigt.
Kampanjerna brukar vara 1-4 år beroende på hur bra det utvecklas och hur kul vi har det.
Kartor och annat läggs det inte ner alltför mycket tid på, det finns så mycket att hämta ner som man kan använda till det man själv tänkt sig.

Köpta grejer:
Läsa, läsa, läsa till det sitter i ryggmärgen sen modifierar jag oftast en del för att det skall passa in. Kopierar "handout" och kartor.
 
Top