Nekromanti Förberedelser för spelmöten

sakara

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
119
Vet inte om det tagit upp tidigare men kom tt fundera på hur mycket andra SL lägger på förberedelser till ett spelmöte.

För mig är det väldigt beroende på vad som kan tänkas hinnas med på spelmötet. Är det en massa social interaktion så läser man upp på bra SLP och förbereder sig på att improvisera när RP går förbi dem som de alltid gör...

Är det strid på gång så ser jag till att de som ska slåss mot spelarna finns uppskrivna med alla sina för och nackdelar och uppgiftersom är relevanta.

Hur gör ni andra? bara improv, bara strikt prepp ellerså?

Varfrö jag undrar i grund är för att flera av de jag är spelar för verkar köra extremt mycket improvisation när det gäller allting. Så började funder om det var en ny trend?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
never wanted to be a downtrod no-sayer
now a straight up improv roleplayer
running free for five years straight
always be doing that which feels great

word up

PS: Den här sången var improviserad
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Prepp ja - strikt nja. Jag preppar aldrig en intrig eller färdiga händelser, utan bara grundarbete och fisktanksförberedelser. När jag väl spelar improviserar jag alltid handlingen (förutom i enstaka fall). Det är ju dock avhängigt på att det finns en stabil grund att bygga från.

Som exempel spelleder jag Apocalypse World, och inför varje pass preppar jag väl kanske 4-5 timmar eller så, genom att fundera på vad som hänt sist, fundera över hur världen och spelledarpersonerna har påverkats av händelserna och skriva kärleksbrev till rollpersonerna, som sätter dem i en situation där vi tar reda på vad de gjort sedan sist och kastar in dem i konflikt redan från spelmötets början. Det är effektivt, men att jag preppar så mycket är för att vi spelar längre pass med större mellanrum. Vore det ett veckoregelbundet spel hade jag preppat betydligt mindre, vilket jag vanligtvis också gör.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Det händer att jag dyker upp till spelmötet utan att göra några som helsta förberedelser, men de är extremt sällsynta. Jag fungerar som bäst att jag fått väldigt mycket gjort innan.

Jag skriver ofta en outline över hela äventyret med olika scener och vad som kan ske. Sedan brukar min spelgrupp utveckla massor med saker kring dem, så det slutar med att jag har material till kommande spelmöten och har på så sätt ständigt mer material.

Jag brukar ofta skriva ut de SLP som förekommer i berättelsen i färg och ha en namnskylt med deras namn på sig, för att sedan lägga till en namnskylt under dem. Då det lätt förekommer ett tjugotal personer (minimum, hundratal under en längre kampanj) blir det rätt nödvändigt.

Alla spelmötena spelas in och ibland är jag duktig nog att gå igenom hela förra spelmötet och transkribera det. Det blir särskilt viktigt och sker främst vid ett längre uppehåll. Jag är tyvärr dålig på att göra anteckningar under själva spelmötet.

Annars gillar jag att leka med videomediet och gör gärna vinjetter till våra kampanjer som vi spelar i början av varje spelmöte. Ett exempel är Tau 223 som är introduktionskampanjen till Leviathan.

Utöver det har jag nu även på sistone börjat med förberedelser inför kampanjerna också genom att skapa en trailer vad som aktörerna har att vänta. Ett sådant exempel är trailerm till säsong 3 av Bakom lyckta dörrar.

Så för att summera, mina förberedelser, utöver att skriva själva äventyren, är rätt stor.
Det kanske
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
  • uppdatera slperna/fraktionerna utifrån vad som hände sist
  • skriva ned en ny arsenal av bomber
  • fixa stats för en eller annan strid
  • skissa på en eller annan äventyrsplats
  • läsa det spelarna skriver i whatsappen och väva in det i den fortsatta handlingen
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag skulle gissa att jag förbereder mig lika många timmar som det är timmar av spel. Så spelar vi 6 timmar förbereder jag mig i cirka 6 timmar.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Blasphemy said:
Jag skulle gissa att jag förbereder mig lika många timmar som det är timmar av spel. Så spelar vi 6 timmar förbereder jag mig i cirka 6 timmar.
Mmmmm. Det var då jag kom fram till just den här insikten som jag slutade leda spel typ Vampire och började med gamla goa D&D-aktiga saker istället. Vips så var prepptiden nere i en fjärdedel och jag fick tid över till andra hobbies :gremsmile: Men trivs man så trivs man ju.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Jag har rätt så strikt prepp; jag ger mig ogärna in och ska spelleda utan en rejäl flödeskarta över platser och SLP:er, en noga planerad uppsättning låtar om jag ska ha bakgrundsmusik, uttänkta och antecknade egenheter (utseende, beteende, agenda) hos SLP:er som ska vara kvar.

Räknar man in det svåraste hoch hårdaste arbetet, dvs arbetet att få ihop ett äventyr som inte är klichémässigt och tråkigt, så skulle jag nog säga att jag lugnt lägger ner minst tre gånger så mycket tid som spelmötena tar att spela. Räknar man bara in aktivt, ensidigt jobb med flödesscheman så blir det väl kanske 1-2 timmar per 3-6 timmars spelande.

Jag avundas de som känner sig bekväma i att improvisera, men jag gillar att prestera som SL - att ge schyssta upplevelser. och mina improvisationer brukar bli asdåliga, superrälsade, förutsägbara.
 
Top