Nekromanti Förberedelse för fotnoter

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag planerar att använda mig av fotnoter i Magneter och mirakel, men jag kan i nuläget väldigt lite om layout. När det blir dags får jag antingen lära mig hjälpligt, försöka skaffa hjälp eller (mer troligt) en blandning av de två första. Det jag undrar just nu är dock hur jag ska förbereda för att hantera fotnoter? Dimfrost påpekade att det kanske skulle gå att använda Words fotnotssystem nu när jag skriver råtexten och att detta skulle på något sätt vara möjligt att föra över till något layoutprogram senare. Finns det något alternativ som fungerar bättre?

Fördelen med ett system som det i Word är ju att man i alla fall tydligt ser vad som hör till vad och i värsta fall blir det väl att klippaklistra fotnoterna och fixa numreringen manuellt senare. Finns det något annat sätt? Tänker jag fel? Tips?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Nu lär du ju inte byta metod bara för att ordna fotnötterna, men.

I Höstdimma så skriver jag bara :

Kejsaren \footnote{Kejsaren av Yozhnin.} skred in i rummet.

LaTeX är omtyckningsbart.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Mjo, LaTeX är skitbra. Synd bara att det finns alldeles för få program som kan konvertera den färdiga texten till något som går att layouta - vill man ha något annat än typ LaTeX' standard-output-PDF-utseende så får man kämpa så in i bomben.

//Krank, som vill ha LaTeX-konverterare i InDesign
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Re: Eller så kör man ConTeXt istället.[nt]

Har testat, blev inte sådär värst imponerad.

För att förklara vad det är jag skulle vilja ha: Möjlighet att skriva i ett format som mest pysslar med det mest grundläggande (som LaTeX). Sedan ska det gå att skapa layoutmallar grafiskt i ett kompetent program - och där ska texten kunna dynamiskt uppdateras så att jag konsekvent ser vad jag gör när jag layoutar.

LaTeX och Context har fattat grunden - att det är bra att skilja mellan "skriva" och "layouta" som funktioner. Synd att bara ena halvan är genomförd på ett sätt som passar just den halvan - layoutdelen bör skötas grafiskt.
 

Feidu

Veteran
Joined
23 Aug 2003
Messages
37
Location
Linköping
Re: Eller så kör man ConTeXt istället.[nt]

Tja, jag kan inte säga emot att du inte vill jobba så, men jag ville bara påpeka att man inte behöver gå och meditera på berget Knuth i tio år för att kunna göra en egen layout i ConTeXt.

Sen är det bara en fråga hur man vill arbeta... Och där kan jag inte säga åt dig vad du ska tycka, tyvärr. :gremelak:

(Sen finns det visst grafiskt bjäfs till *TeX ocskå, men de har inte direkt varit under av hastighet när jag testat så vi kan nog ignorera dem)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Kanske inte InDesign, men borde inte det gå att lösa med Scribus textimportfilter? Visst, det är nog en del jobb, men antagligen har någon redan gjort det åt dig.
Jag väntar tålmodigt på en version av Scribus som har kompetenta funktioner för t.ex tabeller. Jag kommer inte överrens med de versioner som finns nu. (När man inte ens klarar av att få saker att "snap-to-guides" så känner man sig lite dum =)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Det skulle jag också gärna vilja ha reda på, egentligen. Ni som sysslar med typografi mer seriöst: hur önskar ni att text med noter ska levereras? I Words fotnotssystem eller markerat på något annat vis?


/Dimfrost
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Dimfrost said:
Ni som sysslar med typografi mer seriöst: hur önskar ni att text med noter ska levereras? I Words fotnotssystem eller markerat på något annat vis?
I och med CS3 är det möjligt att importera Word-dokument med bibehållna fotnoter (dynamiska, autonumrerade och redigerbara) till InDesign.

Tidigare var det … krångligt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
som en del av löptextn [ANT]

Nu är jag ingen typograf, men jag skulle nog föredra att få fotnoten som en del av löptexten [men inom hakparenteser] så att man såg att den bröt ut, fast inte var en (vanlig parentes).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Wee! Då är det definitivt på tiden att jag uppgraderar till CS3, för då slipper jag layouta min C-uppsats i Word (fotnoter i gamla InDesign kändes inte riktigt värt besväret, och slutnoter är inte riktigt önskvärt). :gremlaugh:


/Dimfrost
 
Top