Nekromanti Förbannelsen (Varning!)

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Nu så har jag ju som jag påpekat förr ingen aning om vad som står i L&H då jag endast är en simpel spelare. Fast jag kan ha snubblat över någonting som kan vara intressant och det kan hända att det ligger nära "sanningen". Vad jag undanbeder är alltså att folk med L&H kommer och skriver "sanningen" utan att bifoga spoiler samt att de som vet kanske utfärdar en varning åt spelare som inte bör ha information om detta.
Men följande blir bara något som jag låg sömnlös i två timmar igår på grund av. Helt enkelt bara för att jag råkade komma in i de banorna. Nåväl... Här kommer det:

Låt oss anta att dvärgarna hade en ritual, nog kraftig för att kunna förbanna en hel civilisation samt en samlig nog skickliga magiker för att utföra denna så är det en sak som saknas.
När man väver en besvärjelse mot en person så krävs det att man antingen ser dem, har en avbild av dem eller har tillgång till deras sanna namn (sista är väl osäkert...). Detta är då det gäller en individ. Men nu så är det frågan om en massa individer och då skulle man alltså antingen se dem alla, avbilda alla alver eller kunna alla deras sanna namn. Detta förefaller rätt så omöjligt anser jag. Istället så har man tagit en annan metod, som inte alls är så uppmärksammad eller genomförd.
Man har studerat alverna under en lång tid, deras fysionomi, deras utbredning samt, det viktigaste, deras sanna namn. Denna långa beskrivning på massor tecken utan uppenbart sammanhang. Dessa tecken beskriver personers innersta väsen och natur, vem man egentligen är. Så med hjälp av långa studier så har man hittat vissa mönster i alvers sanna namn och har fått det sanna namnet för alviska populationen. Detta med hjälp av dvärgarnas otroliga beslutsamhet och sinne för matematik.
Till detta så har man gjort ytterligare studier för att finna vad koden för de sanna namnen är, hur ett sant namn fysiskt skulle bli. Hur det ser ut om man skulle avbilda detta, få det materiellt och greppbart. Återigen så är det matematik och vilja som gjort detta möjligt.
Då har man sedan utfört ett riktigt prakthantverk som kan anses vara perfekt. En perfekt avbildning av samtliga alvpopulationen, alltså själva ordet "Alv" skulle man kunna säga. Så helt plötsligt så kan man tillgodogöra sig likhetens lag samt en del ytterligare fördelar som jag inte riktigt beskriver. Likhetens lag är viktigast.
Man kan nu utföra sin förbannelse på hela alviska släktet och därmed så är hämden ett faktum. Dock så var ritualen så kraftig att det uppkom ett magiskt bakflöde som ödelade hela dvärgafästet. Fast detta var dock menat. För att alverna aldrig skulle få tag i "sig själva" och ritualen i sig självt då de kunnat göra en motsats av ritualen och utföra den mot sin avbild för att göra den förbannelse som de fått att "upphöra existera" (egentligen balanseras av en ytterligare effekt av permanent natur).

Långt inlägg... Men tack för ordet. Hoppas det kan bli lite diskussion av detta. En del låter lite konstigt. Men som jag ser det så är detta en möjlighet till Förbannelsen. Inte att det är just såhär. Skulle egentligen inte gilla det. Man vill ju inte slakta en hemlighet så här lätt :gremwink:
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Har inte tillgång till L&H, men...

Detta låter rätt vettigt... :gremooo:
Måste knata iväg o köpa L&H...blev nyfiken... :gremtongue:

DragonLord - undrar om några affärer är öppnan på nyårsafton...? :gremconfused:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett visdomsord på vägen

"Luke, you're going to discover that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
/Obi-Wan Kenobi, genomskinlig
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nu har jag visserligen läst L&H, flera gånger till och med, men eftersom det inte är någon modul som jag är särskilt förtjust så har jag inte bemödat mig med att försöka lägga den på minnet i någon större utsträckning.
Jag tycker nog ändå att det är alldeles för resurskrävande att skapa en användbar avbild av samtliga alver. Att dessutom få den helt perfekt hade varit ännu svårare. Hur skulle dvärgarna bära sig åt för att ouptäckta iaktta så många alver under en längre tid? Icke dessto mindre är det en intressant teori och det är alltid kul att läsa lite annorlunda inlägg.
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
*bugar djupt*

Jag är yterst imponerad över denna teori. Den överstämmer ju inte med L&H förklaring, men jag tycker nästan att den här var bätre en 'orginalet'.
Djupt imponerad
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Tack för komplimangen. Fast jag förstod att det inte skulle bli som den i L&H. Jag hoppades på att den inte skulle bli samma. Vad skulle det då vara för anledning för vår SL att ha boken om man slaktar dess hemligheter? :gremwink:

Får väl se när jag får tid till ett liknande inlägg. Näste som ligger på tapeten skulle nog vara en metod för att mäta magiska fält på ett enklare sätt, och framförallt så ska det bli billigare.
 
Top