Nekromanti Förbannelsen i kroppen eller själen

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Efter att några trådar kommit in kring andlighet och grejer började jag fundera på en grej.

Alvernas förbannelse är ju rätt tongivande för dem och gör så att deras kroppar inte dör lika snabbt, bland annat.

Men vad händer om en alv skulle med andestrid ta över en människas kropp? Försvinner förbannelsen helt eller fungerar den på samma sätt fortfarande. Om den skulle försvinna så borde det ju innebära att om det omvända händer att en människa tar en alvkropp i andestrid så får den förbannelsen.

Tillhör förbannelsen alltså kroppen eller anden?

Eller tillhör olika delar av förbannelsen kroppen och anden?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag skulle gå på ditt sista resonemang och säga att att en alv i människokropp skulle slippa sin minskade fertilitet och försenade åldrande men fortfarande drabbas av inåtvändheten. Det alviska ögat är en knivig fråga, men jag skulle nog säga att det "sitter" i alvsjälen men blir svagare i en annan varelses kropp.

Det är dock mer av ett "coolhetsresonemang" än något teoretiskt resonemang, eftersom de blir en mycket knivig fråga pga. bristande detaljer kring Mundanas metafysik när det handlar om det psykobiotropiska fältets psykobiotropiska interaktion.

Det största problemet här är nog att vi inte vet hur en kropp får sin själ, vilket förhindrar oss från att resonera ordentligt kring hur förbannelsen ärvs av halvalver.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Det största problemet här är nog att vi inte vet hur en kropp får sin själ, vilket förhindrar oss från att resonera ordentligt kring hur förbannelsen ärvs av halvalver.
I eon finns ju inga "halvalver" utan avkomman är antingen alv eller människa men med fysiska drag från båda sina föräldrar. Så om avkomman mellan en människa och en alv blir en alv så får den förbannelsen på samma vis som andra alver, hur det nu är. Enda skillnaden mot andra alver kommer i det fysiska utseendet.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Eftersom alvernas förbannelses negativa effekter med det långa livet kommer ifrån deras okunskap om hur man dämpar dem, så kvarstår självklart detta.

Det alviska ögat är, så vitt jag förstår det (har inte alver-boken och orkar inte leta just nu), en fysisk företéelse, så därför förs även det över om kroppen byter ägare.

//Kraetyz, skitnödig som fan
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ja, och därför skulle kunskapen om hur kroppen får sin själ i samband med fenomenet att halvalver (dvs. personer med en alvisk och en mänsklig förälder) antingen blir alver eller människor "förbannelsemässigt" nog kunna ge en viktig ledtråd till hur Förbannelsen fungerar i den här frågan.

Jag insåg först när jag läste din citering hur dumt jag formulerat mig, men det jag menade var det jag skrev ovan. Ska kolla mina förhandsgranskningar ordentligare i framtiden... jag har mer koll än så på hur Eon fungerar, jag lovar :gremwink:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Eller, låt mig omformulera mig:
Förbannelsens "hög ålder"-del kan ändras, förutsatt att shamanen som övertar kroppen har den information som bl.a. finns in Khiam-Renk-Drezin.

Så, pwnt. Det kan negeras, men med största sannolikhet inte.
Den höga åldern är en fysisk effekt, kunskapen att hantera den är det inte. ^^

//Kraetyz, still makes no sense
 
Top