Nekromanti förbättringsslag, ny regel

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
Jag har ett förslag till en ny regel angående förbättringsslag.
Så här tycker jag det ska gå till:

Om Torkel har 15 i Svärd och har lyckats med att använda nämnda ting så får han kryssa i färdigheten (som vanligt).
Efter äventyrets slut slår Torkel ett förbättringsslag (Ob3T6) mot Svärd för att se om han höjer den. Han misslyckas (eller lyckas egentligen) för han slår 10. Han misslyckas flera gånger med förbättringsslag men efter fem i rad får han höja förbättringsslaget med +Ob1t6.

Mitt förslag är alltså att om man har misslyckats att höja sin färdighet med förbättringsslag fem gånger i rad så höjs förbättringsslaget med en nivå (+Ob1T6).
Vad tycker ni andra om detta?
 

J_oelson

Veteran
Joined
25 Mar 2003
Messages
40
inte helt fel, men läste en lite mer realistisk regel, kommer inte ihåg vart bara..

om man misslyckas med sitt höjningsslag så kan man lägga till en etta på nästa gång man får chans, och misslyckas man då får man lägga på två på sin nästa chans osv..

man bör ju ändå få lite erfaranhet trots att du inte höjer dig ett steg..

hur låter det?
 

faradan

Veteran
Joined
10 Feb 2003
Messages
25
Location
Den kungliga huvudstaden
Jag är ganska skeptisk. När man väl har kommit upp till nivåer runt 15 är det faktiskt jävligt svårt att bli bättre, och det tar sin tid. De flesta krigarna blir ju inte mycket bättre än FV:15, men det går ju. De befintliga reglerna tycker jag är alldeles utmärkta, tycker jag, det viktigaste är ju inté att rp:n ska bli jättebra, även om det är kul att se honom utvecklas.
Dessutom så blir det riktigt kul den gången man äntligen lyckas höja sin stridskonst från 15-16, det är fan bättre än sex :gremwink:
nu har jag fått vädra min åsikt så här på morgonkvisten... hurraa
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Statistik

Jag har också tänkt i dom där banorna men jag kom på att ett sådant system är smått onödigt.
Saken är den att det jämnar ut sig statistiskt, när man slår Ob3T6 för femte gången så får man rent statistiskt en högre och högre chans att komma över värdet.

I Eon2 så finns en tabell som redogör exakt hur många gånger man måste slå i snitt för att höja en färdighet men förbättringsslag. Att höja från 15 till 16 kräver i snitt 7,2 slag.

7,2 slag är ganska mycket om man endast får erfarehetskryss från perfekta slag. Om ni inte redan använder regeln så rekommenderar jag varmt att ni kikar lite på regeln om 'Extra förbättringsslag' på sidan 81 i Eon2 boken (ligger under färdighetskapitlet). Detta gör att alla spelare får några förbättringsslag till varje äventyr vilket jag som SL vet att spelarna uppskattar väldigt mycket.

I min Neotechkampanj så delar jag jämnt ut 3 förbättringsslag efter varje äventyr beroende på vad karaktärerna har gjort.
Ex. Om karaktären Ned har varit med om en biljakt (för första gången i kampanjen) så ger jag Ned ett extra förbättringsslag i färdigheten Köra bil oavsett om man han har fått ett kryss i den färdigheten under självaste biljakten.

Så fortsätter vi och hittar 3 saker som var karaktär har gjort under äventyret som är värda att notera, i dom färdigheterna som dom händelserna berör så delas det ut förbättringsslag.
Detta system fungerar ganska bra, och faktum är att en av mina spelara höjde precis Övertala från 16 till 17 med ett förbättringsslag. Han hade iofs försökt ett par gånger, men eftersom det delas ut så många förbättringsslag i kampanjen så har det gått ganska kvickt ändå.


Så mitt tips är att om du är missnöjd på någonting i regelsystemet. Försök tänja på systemet innan du ändrar på det.
Alltså, försök bara ge ut lite mer förbättringsslag istället för att ändra på regeln om förbättringsslag.

/Naug, har delat ut många förbättringsslag.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Det finns en liknande husregel

Den går ut på att om man misslyckas med sitt föbättringsslag så skriver man en etta på färdigheten. Denna etta får sedan läggas till på nästa förbättringsslag. Om även detta misslyckas så suddar man ut ettan och skriver dit en tvåa. Om nästa förbättringsslag skulle misslyckas (med +2 i modifikation) så skriver man en trea. Ja, du fattar vinken.

Mvh Victor Palm...

...Vars mamma har fått körkort.
 

Solinde

Veteran
Joined
8 Sep 2002
Messages
52
Location
Linköping
Det finns ett liknande inlägg...

Detta är ju precis samma som J_oelsons förslag, eller?

I mina öron låter det helt onödigt. Lite av charmen med Eon är ju just att man alltid kan misslyckas, och det händer ju (tyvärr) även i verkligheten att man kämpar och kämpar med någonting utan att någonsin bli bra på det.
Däremot håller jag med om att det är bra att dela ut extra förbättringsslag i kampanjer, även om jag inte tycker att man behöver ha ett visst antal som ska delas ut. Mig gör det inget om SL avgör varje gång hur många av rollpersonerna/spelarna som faktiskt är värda sådana slag.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Zadriths förslag, pågar små (ANT)

Tyrvärr ser jag inte charmen i att alltid misslyckas. Å andra sidan har vi i vår spelgrupp muterats bortom (och till det bättre, IMNSHO) Eons regelsystem. Fram för mer exp och ett regelsystem där det faktiskt kan förekomma mästare...

Mvh (P)helan går, i gryningen
 
Joined
28 Feb 2003
Messages
105
Location
The Middle of nowhere
Jag har ett förslag till en ny regel angående förbättringsslag.
Så här tycker jag det ska gå till:

Om Torkel har 15 i Svärd och har lyckats med att använda nämnda ting så får han kryssa i färdigheten (som vanligt).
Efter äventyrets slut slår Torkel ett förbättringsslag (Ob3T6) mot Svärd för att se om han höjer den. Han misslyckas (eller lyckas egentligen) för han slår 10. Han misslyckas flera gånger med förbättringsslag men efter fem i rad får han höja förbättringsslaget med +Ob1t6.

Mitt förslag är alltså att om man har misslyckats att höja sin färdighet med förbättringsslag fem gånger i rad så höjs förbättringsslaget med en nivå (+Ob1T6).
Vad tycker ni andra om detta?

Det lät väl som ett bra förslag tycker jag, men om Torkel har 21 i S'unai Carwelan då? :gremsmile: (en stridskonst), samma ska där eller? : )

Med vänliga hälsningar Aralion Ravathon, Cavalles av Jargien!

"En DVÄÄÄÄÄÄRG, USCH!"
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Det lät väl som ett bra förslag tycker jag, men om Torkel har 21 i S'unai Carwelan då? (en stridskonst), samma ska där eller? : )

Jo det borde väl vara rimligt att det gällde den också?
 

EREDON

Veteran
Joined
29 Jan 2003
Messages
53
Location
Tyringe
Re: Statistik

Min Eredon är ljusets riddare, har klarat 10 äventyr och har 31 i färdighet svärd.
Han har nog försökt att höja färdigheten 20-30 gånger och det är verkligen inte kul att misslyckas med förbättringsslagen för man vill höja färdigheterna.
 

EREDON

Veteran
Joined
29 Jan 2003
Messages
53
Location
Tyringe
Jag har haft otrolig tur med att lyckas höja min färdighet för just nu är min färdighet 31 i svärd och jag har klarat 10 äventyr.
Jag klagar inte på reglerna förrän jag börjar ha otur.
 

Zamme

Veteran
Joined
30 Mar 2003
Messages
10
Ja det lät faktiskt som om det skulle funka..
Om man nu är ute efter att ens roll ska bli så mäktig som möjligt vilket enligt mig är låvligt dumt.. iaf om man från början spelar en vanlig legosoldat eller nåt sånt så borde inte den RP:n bli mäktigare än en beriden riddare (bara som ex).
Nej jag tycker faktiskt att man får tänka logiskt.. För en vanlig krigare har enligt mig inte mer än 14-15 i sitt vapen..
Men om det däremot handlar om "heliga krigare" eller liknande så tycker jag det borde funka..

/Den just nu normale Zamilian
 
Top