Nekromanti Föra samman rollpersoner

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Yo!

Du skrev ju inget om Tribe 8 i övrigt.. Jag fick kolla upp det på www.rpg.net.. (Humm, humm) Skulle nog vara sugen på att köpa det om jag inte redan hade fyra rollspel jag inte har hunnit testa än.. Men ska vi rekommendera spel så har Orkworld (Hemsidan är borta?) ett liknande system, alla spelar en <strike>orch</strike> ork i samma släkt. Spelarna får själva fördela poäng mellan resurser åt familjen, som en skicklig bashdomwga (Familjemoder) eller tala (Bard), antalet krigare, och hur mäktiga deras egna rollpersoner är.. Sedan är det ju ett riktigt utsökt spel också.. "Ask me about Orkworld", allihopa..
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Låt spelarna bestämma

Jag har tyvärr dålig erfarnhet av motsättningar inom gruppen, har oftast slutat med någon rollperson dött. /images/icons/frown.gif
Folk agerar ut mer än som skulle vara normalt när man spelar rollspel. Självklart så skulle det inte vara kul att spela sig själv och bara agera efter gängse beteende regler. Men bara för det behöver man inte bete sig lätt våldsamt och psykostiskt så fort någon verkar ha tendenser till att motarbeta än.
Eller är det bara jag upplevt på detta lite överdramatiska sättet?
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Orkar inte [OT]

"Ask me about Orkworld", allihopa..."

Jovisst, det går väl bra, *sätter på sig den nyfikna student nosen*.

Jag tror jag har läst lite grann om det på tradition för att sedan avfärda det som "äh vilket nytänkande äckelbäckel", men det kanske inte var så klokt av mig. /images/icons/wink.gif

På Tradition stod det om att man bara sprang runt och slaktade folk i byar... Jag vet om just den sysselsättningen skulle hålla så länge (iofs, vi har ju Diablo spelen som gyllene föredöme /images/icons/smile.gif).

Lite T8 linkar skickade jag förresten med i ett tidigare inlägg, nämligen "Vilken kampanj yadi yadi", men here we go, again:

Tribe 8
T8 produkter
Capal: Book of days
T8 på tradition
Blood & Sacrifice (fan-sida)
Dreams of flesh and spirit (större fan-sida)

Dream Pod 9 ligger bakom detta utmärkta fantasyrollspel, för det är fantasy, vad än tradition vill säga. Visst, det är efter mänsklighetens "undergång", men det finns inga stora högar doldteknologi, kringströvande mutanter eller stora skinande rustningar bärda av killar med enorma miniguns. Det finns dock keepers, som gillar att moja med grejer från förr, så helt stelt är det inte /images/icons/wink.gif. Allvarligt talat är det än av de bästa spelvärldarna jag... *duns*

Detta är männen i vita rockar som talar. Tack för att ni hjälpte oss fånga en förrymd patient. På återseende, mwohahahahahaha.

/Morgoth@rules.it [hemsida] - det finns förresten ett lesbiskt punkband vid namn Tribe 8, så akta dig i sökmotorn, lille Arvid... /images/icons/crazy.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Re: Låt spelarna bestämma

"Eller är det bara jag upplevt på detta lite överdramatiska sättet?"
Näe, det är ju helt sant.. Man gör inte sina bedömanden som om det vore en verklig värld utan överdriver allt.. Verkligen punkt 24 på topp-1000-listan "du tycker att 50/50 är rätt OK odds i en livsfarlig situation."

Fast å andra sidan så baserar man ju (nästan) alla sina bedömanden enligt sina egna (verkliga) erfarenheter och moraliska värderingar.. Så det är väl kanske bra att man överdriver..?

~Kom att tänka på att "Tystlåten" som karaktärsdrag har svårt att ge pluspoäng till gott rollspelande (inget med själva frågan att göra men [color:448800]Han</font color=448800> var tvungen att få det ur sig)
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Re: Låt spelarna bestämma

Överdrifter kan vara ok. Men rollpersoner slår folk på käften för små saker. En person som går omkring och pucklar på andra hela tiden möter förr eller senare en person som inte tar stryk och är betydligt bättre på att slåss. Tyvärr så funkar bara den lösningen mellan rollpersoner och SLP. En liknande lösning mellan rollpersoner slutar ofta med att någon rollperson dör, för att det är ju sällan någon av spelarna som vill sluta hämnas, så att säga.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Tystlåten (OT)

vi har två spelare i vår grupp som så gott som altid spelar tystlåtna karaktärer... Rätt jobbigt faktiskt.. även fast jag är spelare själv...
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Skuggvarg vaknar igen...

Jag har haft lite kul funderingar om just det där...och när man är så pass galen som jag tydligen är, så får man ganska mysko idéer. Eller vad sägs om det här:

Rollpersonerna vaknar upp i en mörk och otrevlig lagerlokal. De har inte en aning om vad som har hänt, vilka de själva är, vilka de andra rollpersonerna är, eller hur de ska reda ut alla frågetecken. Deras minnen har blivit raderade och det första målet för rollpersonerna blir att försöka lära känna varandra, lita på varandra, och komma på ett sätt att återfå minnena (är man en riktigt elak Spelledare, är alla minnen permanent förlorade). Detta kan också skapa lite kul komplikationer när det gäller rollpersonsgenerering...*ler elakt*
Frågan är om spelarna överhuvudtaget ska få ha några rollformulär. De kan istället få bli matade med lite info om sig själva, när spelledaren känner sig på bra humör. Otrevligt scenario, jah?

Skuggvarg
 
Top