Nekromanti För vilken ålder lämpar sig Fantasy!

KarlXII

Veteran
Joined
22 May 2007
Messages
13
Location
Stockholm
Har en 7-åring som jag vill börja introducera till rollspel och har beställt sagospelet Äventyr som är gjort just för barn men undrar om Fantasy! kan vara nästa steg och kanske redan nu ?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Fantasy! OSG har lätta regler. Se bara till att göra spelvärlden och äventyren barnvänliga så borde det funka fint för lite större barn.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
KarlXII;n304555 said:
Tack för tipset. Kollade upp det nu. Är det att betrakta som enklare än Fantasy! ?
Det har jag lite svårt att avgöra. Väldigt enkla regler iaf.
 

KarlXII

Veteran
Joined
22 May 2007
Messages
13
Location
Stockholm
Ok, tack för tipsen. Har skrivit upp Fantasy! och Hjältarnas TId. Om jag inte är nöjd med Sagospelet Äventyr så köper jag något av de andra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag vill minnas att det finns en gratis pdf med reglerna till Fantasy! om du vill ta en titt i förväg. Tror att det finns, eller åtminstone fanns, ett gratis startpaket att ladda ner till Hjältarnas tid också.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Jag skulle nog säga att Fantasy! är lättare, men dem är ganska olika system
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Har inte provat SÄ än, men det jag tycker den har som styrkor som barnrollspel är:
- mycket generös med olika spelbara raser och sysslor
- helt illustrerad utrustningslista
- inga problem kräver våld, och våld är bokstavligen den sista utvägen, vilket innebär att alla icke våldsamma handlingar utförs först i en handingsrunda
- spelarna behöver bara kunna räkna till 10
 

KarlXII

Veteran
Joined
22 May 2007
Messages
13
Location
Stockholm
Mannen i skogen;n304771 said:
Har inte provat SÄ än, men det jag tycker den har som styrkor som barnrollspel är:
- mycket generös med olika spelbara raser och sysslor
- helt illustrerad utrustningslista
- inga problem kräver våld, och våld är bokstavligen den sista utvägen, vilket innebär att alla icke våldsamma handlingar utförs först i en handingsrunda
- spelarna behöver bara kunna räkna till 10

Det låter lovande. Fick precis hem SÄ inför födelsedagen. Tittade bara som hastigast men jag fick ett bra intryck. Ska bli kul att börja testa! Bevakar Fantasy! också inför framtiden.
 

Rollspelsräven

Veteran
Joined
7 Apr 2014
Messages
14
KarlXII;n304514 said:
Har en 7-åring som jag vill börja introducera till rollspel och har beställt sagospelet Äventyr som är gjort just för barn men undrar om Fantasy! kan vara nästa steg och kanske redan nu ?
Hej jag kör The Black Hack med mina kids 12 och 14. Vi har även spelat Symbarum och Mutant genlab Alpaha och ska ge oss på Coriolis. Vi började med och då var dom 9 & 12 år. Innan dess körde vi Morwhale. Jag körde väldigt barnanpassat i början man får ta bort sånt man känner är lite läskigt och kanske lite våldsamt. Göra det mera sagolikt. Sedan så får man i början köra korta sessioner då barn har lite kort koncentrationsförmåga.

Jag började alt med att barnen blev större även lägga in konsekvenser. Så slog dom ner rövarna med våld så hittade de ett par nu föräldralösa barn längst in i grottan. Detta fick dem att fundera över vems barnen var och om dom hade dödat deras föräldrar. :)

Jag har även kollat lite på Hjältarnas Tid, det har tilltalande grafik och sägs vara nybörjarvänligt.
 
Top