Nekromanti för tung för en häst..

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
hej..när vi såg yrket häxjägare tänkte jag och min spel kamrat att vi skulle göra en..så vi började..men på grund av bakgrunden så det en 220 cm lång och 150kg tung darken..som fick ett udda riddjur..men det finns ju inget riddjur som kan bära honom. men frågan är..hur funkar de med bärfömåga får man dela vikten som man gör med rustningar eller...för det ända som kan bära vår darken är en elefant...hur funkar det???
 
G

Guest

Guest
Liksom belastningen för en människa så tar det inte tvärstopp när du går över i belastningen, den blir bara trött snabbare och får -1 i förflyttning,
Men jag skulle nog råda den darkenen att köpa en arbetshäst iallafall.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Liksom belastningen för en människa så tar det inte tvärstopp när du går över i belastningen, den blir bara trött snabbare och får -1 i förflyttning,

Nu är det väl inte hundra sant, enligt vad det står i de böcker jag har så brukar riddjuren / packdjuren bli extremt griniga och vägra röra sig om belastningen överstiger Bärförmåga * 2.

/Honken
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: för tung för en häst..[ANT]

Njae, om det överstiger BFx3 är det väl?

Monster och varelser säger BFx2. Om lasten överstiger detta så kan hästen lätt bli sur och vägra att röra sig. Ett slag mot rida behövs för att få den att överhuvudtaget flytta på sig.

Nästan citerat från M&V.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: för tung för en häst.. - Kanske lite OT

Hm, vad mycket regler och räknande. Jag brukar tänka logiskt, är personen för tung för en vanlig springare etc. så får det lov att bli till fots eller att välja en arbetshäst, någon annan hästtyp osv, brukar försöka tänka mig och hålla det till tron i ärendet och kanske fundera lite över verkligheten. Borde inte en lite större hästtyp palla endel i alla fall, tänk på vad en fullt rustad riddare borde ha vägt. Stor sadel med breda och höga stöd, resten av "ryktsakerna"(eller vad det nu heter), en man på kanske 80-100 kg plus rustning runt 25-30kg - plus vapen. Och i en del länder användes ju allt detta till slagfälten under den tid som kan tolkas som riddarnas tid i krigshistorien.

En jädrans bra länk när det gäller lite funeringar över realismen gällande strid etc.

Samma sida fast från startindex!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Något för FAQ:en...

...tänkte jag säga. Sen kollade jag igenom FAQ:en och såg att frågan om riddjur och överbelastning faktiskt finns med!

Däremot är den inte uppdaterad mot EON III. Vilket kanske är ett projekt för den stackars FAQ-ansvarige?

Mvh / Phelan
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
I såna här lägen - Neowikin

Skriv ner det ni orkar på neowikin om faq, errata och sånt, så får vi hoppas att det går vidare till officiell FAQ senare.
 

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
Re: för tung för en häst.. - Kanske lite OT

är personen för tung för en vanlig springare etc. så får det lov att bli till fots eller att välja en arbetshäst
Om man väljer en arbets häst så går det väll saktare att rida på en sådan? Finns det några regler för det? (Typ när man rider långa sträckor)
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Rida långt

Brukar använda de vanliga överbelastningsreglerna när RP rider långt....över 2xBF resulterar jhu i att rida-slaget blir Ob1T6 svårare vilket jag tycker simulerar problemen med en grinig häst mer än väl.

För övrigt kan man jhu säga att hästar som inte är tränade som "ridhästar" blir ObXT6 svårare att rida på.

Stridshästar är jhu dyra saker, men dom är trots allt ofta framavlade ur draghästar. Jämför prisskillnaderna på en ridhäst (600sm) mot en stridshäst (1100sm) eller en tränad sådan (över 5000sm) så brukar det sluta med att mina RP använder sig av åsnor, mulor, å billiga hästar.
 

Greyman

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
Re: för tung för en häst.. - Kanske lite OT

Vad få tänker (och framförallt ytterst få fantasyrollspel) på är väl att stridshästar igentligen är stridstränade arbetshästar och inte muskulösa ridhästar. Å andra sidan är det fantasy och ingen förväntar sig väl att en fantasyriddare ska komma ridande på en häst, ha sin rustning på en annan och en tredje (stridhästen) redo att strida på.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: för tung för en häst.. - Kanske lite OT

Å andra sidan är det fantasy och ingen förväntar sig väl att en fantasyriddare ska komma ridande på en häst, ha sin rustning på en annan och en tredje (stridhästen) redo att strida på.

Hehe... nuvarande grupp av RP har två fyrhjuliga vagnar dragna av oxar, den medföljande riddaren har ridhäst plus stridshäst, hans väpnare har ridhäst och på vagnarna förvaras utrustning för riddaren och övriga RP, bl a ett mindre alkemilabb till alkemisten, allehanda utrustning och gizmos till gruppens mekaniker, och så lägerutrustning. Plus en jefla massa havre till djuren.

Mvh / Phelan, med logistik i kampanjen
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
(TOT) Litte R/p resor frågor, middags dax...

Plus en jefla massa havre till djuren.
-Skaparen av denna tråd får förlåta mig för "intrånget"-

Tänk er en "vandrare" en R/p som riddare eller alvkrigare, prisjägare eller magiker, han har sin utrustnig på hästen presis som i filmer och böcker (i 1-3 sadelväskor) och en axelväska, med i packningen medför han sitt vapen, en Knic/manshete/yxa att hugga ved med, kanske en god bok ett par pergamentsrullar, litte överlevands uts som typ 1-2 filtar et fiske spö, ett par snaror sin rustnig en karta (med pergamneten litte små grejor typ kompass, elddon, ljusstump
och slutligen lite mat som räcker under resan utdrygad med det han finner i skogen eller fångar, hans häst dricker vatten när bäck/flod korsar och dessamma gör han (eventuelt ur vattensäck) hästen betar av det färska gräset och verkar nöja sig med det trots litte längre färder, där är problemet, att hästen i verkligheten behöver men än så då den rids är självklart, men hur mycket, ska man släpa runt på flera kila havre (så mycket att en packhäst måste införas, en packhäst som ska ha havre :gremwink: ) jag menar alla R/p har väll varit med under längre färder, våran SL brukar skikka de reglerna litte, eller "lösa tyglar" och säga att om man spenderar typ en halvtimme med att skörda litte extragräs och ge dem under ett stopp så räcker det..
R/p mat så jag utbildar mig till kock och är dessutom jägare
(går 3:året på HR i ö-vik)
och tycker att mat är viktigt, en spännande del av äventyret, de vi fångar gör jag gärna så exotiskt med kryddor och tillagningsätt som möjligt men det brukar bli rättså torrt endå P.g.a att jakt är något svårt (inte bara gå ut i skogen och hämta hem) så blir det för oss för om inte någon får någe så svälter gruppen, vi har lagrat mjöl för att kunna laga bröd under vägen, me det blir jobbigt i längden, vi har tagit med torkad mat (fisk, kött) men det passar inte alla, riddaren sitter och slitter i ett torkat köttstycke (morrar lätt), fäsk mat är det svårt med, kom med tipps på mat som anstår alla, är lätt att frakta, blir inte dåligt (surnar, ruttnar, kläcks) och spännande att tillaga, vet att jag som nästan kock borde komma med exempel själv men det mesta vi gör i restaurant`en är litte för modernt, idde torka på lägerelds-mat-fronten.

Sammanfattning:

Låter ni era R/p fånga byten ofta så att de varierar i kosten och inte svälter?

Under långa resor vad gör man med Havre till hästen?

Kan man verkligen låtta fantsin flöda i recept då inga kylmöjligheter finns?????

VH Jens.L
"Med karavan av havrebärande hästar gnagandes på torkat kött"
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: (TOT) Litte R/p resor frågor, middags dax...

Det enklaste sättet att lösa maten till hästen är helt enkelt att rida i maklig takt, om du bara rider halva dagar ungefär så borde hästen hinna beta så mycket den behöver för dagen, rätta mig dock om jag har fel, jag är inte helt säker.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: (TOT) Litte R/p resor frågor, middags dax...

Långsam takt för att hästarna inte ska ta ut sig.

Havre är jhu inte enda alternativet......äpplen och annan frukt och grönt är betydligt bättre vikt/energi mässigt.

Örter av olika slag blandat till "havrebollar" är något som vi brukar nyttja.

Det bästa är att kolla med folk som har koll (folk som rider eller kan mycket om hästar).

Dessutom dör jhu inte hästarna om de inte får mat på studs.
Använd sunt förnuft och "svält" reglerna om spelarna skulle börja missköta sina djur för mycket......
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: (TOT) Litte R/p resor frågor, middags dax...

Hästarna ska ju ha typ 3-5 kilo havre per dag, förutom gräs.
Om man då har med typ 3 kilo äpplen perdag för en längre ritt så blir det ju endå gnaks amycket packning som hästen ska bära.
Om den itne får mat så är det ju inte hela vä'lrden, kanske inte men exakt hur långe, om jag har 12 kilo äpplen på en 2 månaders tur där hästen får trava/gallopera flera timmar per dag för att resan inte ska bli längre, så blir det svälta uta bara f*n.

Brukar man typ rasta i en dag (per vecka) för att hästen ska få äta upp sig och vila sig?
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: (TOT) Litte R/p resor frågor, middags dax...

Det beror jhu helt på hur stor hästen är och vad det är för typ...

Bevisligen så lever hästar i vilt tillstånd utan att "svälta ihjäl".
Dessa (vildhästar) är dock klenare/spinkigare än vanliga ridhästar och ägnar större delen av sin vakna tid till att beta.
En stor stridshäst kanske behöver upp till 8kg foder om dagen om man använder den flitigt, detta leder till stoooora problem vid längre resor om det inte finns stall eller lador att köpa/få hö ifrån längs vägen.

En häst e jhu lite som en människa när det kommer till mat.
Visst faan orkar man långt på lite mat och mycket packning (ni som gjort lumpen vet vad jag snackar om).......men endast under kortare perioder....annars kommer man att magra och dra på sig en massa bristsjukdomar. Ett regelsystem som till fullo stödjer detta skulle bli enormt trögt och ingen skulle vilja resa någonstans, inte för att det e jobbigt IN-game utan för att man inte orkar med alla regler.

Jag brukar använda det sunda förnuftet....under längre resor brukar spelarna som har goda färdigheter i rida eller djurhållning få små lappar el dyl av mig som ungefär säger.
"Hästarna börjar fara illa av den klena födan och de långa arbetsdagarna, ett par dagars vila och mycket bete/mat/stall skulle göra dem gott"
Spelarna passar på att massera sina ömma bakar eller kanske köper/byter/stjäl till sig ett par nya friska hästar (om de har brottom)...annars brukar det finnas en del intressanta saker som "dyker upp".......

Jag brukar alltid försöka anpassa svårigheten till förhållandena......om det är vinter å smällkallt så behöver hästarna mer krubb å kan dessutom inte beta....därför företar sig spelarna sällan längre resor vintertid om de inte har gott om pengar eller befinner sig i civilicerade traker med gott om lador.
Om det är mycket stenlagda vägar så brukar någon lokal hästgubbe eller smed rekommendera att de låter sko sina hästar för att undvika sprickningar i hovarna...många småsaker som får spelarna att tänka på och ta hand om sina riddjur.
 
Top