Nekromanti För svaga monster!!!

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Hej.

Ni kanske läste om min kampanj ( i planerignsstadium ) som heter Gudarnas Svärd. Som ni då kanske förstog så komemr det att vara en high level kampanj ( Rpna får börja på lvl 16 ).

Nu börjar jag få lite problem med hur jag ska kunna ge dom utmaningar i strid utan att använda relativt höglevlade ( 6-10 ) NPCs hela tiden ( det blir ojämnt och jag anser att ifall man ska ha NPCs med så hög level borde dom ha någon bakgrund ). Bakhåll och fällor och sånt är ju självsagda men det blir lätt utjatat efter ett tag.

Kort och gott behöver jag lite tips och kanske en adress till någon hemsida där det finns monster att hitta. ( Mycket gärna odöda då kampanjen kretsar runt att RPna ska hitta ett svärd och dräpa en ond nekromantiker med det )

Mvh Koffe
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Om du har RPs på level 16 så behöver du mer än monster.

Då är det vanliga människor som fungerar bäst. eller snarare vanliga NPCs.

Börja försiktigt med "vanliga monster" släng in några orcher, lite boostade med levlar, kanske lite magiska föremål så att de i alla fall kan skada dina spelare lite grann. släng in lite fällor. ett smart bakhåll av något som normalt inte är ett hot alls mot dem.

sen fortsätter du med lite power orcher. kanske några fler än förra gången.

Avsluta det hela med en grupp onda äventyrare av samma level och kraft på utrustningen som dina spelare.

minst en magiker/sorcerer.
gärna med lite konstiga och annorlunda prestigeklasser som ingen spelare skulle få för sig att använda.

vill du vara riktigt elak så slänger du in en alienist.
de är skumma..

eller en psionic. en psionic mot en grupp som aldrig tidigare sett en psionic.


dina spelare kommer chockas av det lätta motståndet i början. sen möter det de som är absolut svårast.


fast det kanske d bara ska göra om du vil vara elak.

annars tycker jag monster med låg CR med ett gäng extra levlar är bra. då kan man överaska sina rollpersoner lite.

chrull
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Höga levels på monster känns inte så kul, det är liksom obalanserat. Ifall man tittar i MM så är ju en typisk ledare för en klan på ynka futtiga 7 levels. Men du har en point där med att man kan börja lite svagt så att dom bränner mer besvärjelser och tillslut får det förbannat svårt när dom möter "slut-bossen" i "slut-striden".

Tanken på en ond äventyrar grupp var bra, min elake lilla nekromantiker har många iiivuuulska kompanjoner från det närbelägna pirat-öriket.

Dock så är det ju jävligt ifall RP skulle få så jefla mycket magisk grunks på samma gång, då slutar dom värdera det dom hittar!.

Jag favoriserar dock troll i alla dess former, änt dom bara för tuffa va?
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Tja, är det ett Ondskefullt™ gäng de möter, så låt dem ha Ondskefulla™ prylar som ditt gäng kanske inte vill använda när de inser vilka konsekvenser det får?
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Härligt äntligen nån som fattar hur dod ska spelas aja du kan ju börja me:

- Drows (svartalver) dessa e allti bra i alla fall om d e på 10-15

- En stor magiker på lvl 20 kommer d ha problem me i alla
- fall ett par timmar i realtid
- Drakar va e d för fel på dessa underbara varelser

- Låt dem bli jagade av en Titan

- Outsiders e ju å andra sidan allti bra

- Eller ett par npc som e maxade för strid mot dina spelare
- räcker me 10-15



Nåra av mina favoriter och allt detta finns i böckerna
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Även om det kanske inte hjälper dig så mycket för tillfället så kommer det en Monster Manual 2 i augusti som enligt uppgift ska vara fokuserad på lite tuffare monster, typ CR10+.
 
Top