Nekromanti För snäll?

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Jag har ett litet problem, när det gäller mina spelare ( eller snarare mig)
Jag är helt enkelt för snäll mot dem :gremcrazy:
Det är nästan aldrig någon rollperson som dör eftersom jag tycker det är så tråkigt, och det gör att spelarna...ja..känner sig odödliga. Detta bidrar till att det inte blir så kul/spännande som det annars skulle ha blivit, eftersom de inte är rädda om sina skinn utan bara kastar sig ut i actionen.De vet att de kanske får en skråma i låret som mest. Jag har försökt åtgärda detta genom att skada lite mer, men skurken slår då 4 sexor på sitt skadeslag, och rollpersonen dör typ direkt. Då känns de ju för spelarna som att de inte spelar någon roll vad de gör, de dör ändå, och tröttnar på att spela.
Nackdelarna tycker jag också är så himla taskiga, man har tur mo man bara blir halvt missbildad. Så jag brukar antingen ta bort dem/ eller att man får slå om man är missnöjd. Då blir det också lite "snäll-sl" vilket jag inte vill vara! :gremmad:

Råd är ytterst välkomna!
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
inte vara "snäll sl" borde väl hjälpa ganska bra? Du kan ju inte vara übersnäll helatiden. Låt dem dö om de går något idiotiskt.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jag sitter i samma sits.

Jag sitter i samma sits kompis. Till och med värre, jag har uttryckligen sagt till mina spelare att jag kommer dra mig för att ha ihjäl dom (stort misstag, men dom skulle nog hajat det ändå).

Saken är den, att vi spelar en kampanj som har hållit på nu i snart 1 år, vi är snart inne på vårt femte äventyr (eller blir det fjärde?) och om någon av syskona Jerome (RPna) skulle dö så allting bli så.. så..
konstigt.
Eftersom handlingen cirkulerar runt mina rollpersoner, och inte rollpersonerna kring handlingen, så dödar man rollpersonerna så dödar man också till viss del handligen. Så det är inte det att jag är för snäll, utan det är att saker och ting skulle bli allvarligt "fucked-in-the-head" ifall jag gjorde något så drastiskt.


Däremot så har jag en godkänd lösning.
Lösning är faktiskt lika enkel som den är självklar. Man kan göra illa sina spelare utan att döda dom. T.ex. så kan man låta polisen komma in och stoppa striderna. Alla som inte dör åker dit för nånting ("våldsamt upplopp" brukar funka :gremwink: ).
Annars så kan man betänka på följande. Om man kollar på reglerna så förstår man att man svimmar MYCKET tidigare än man dör, således så finns det en god chans att folk till fånga genom att skjuta dom mycket, hårt och länge i ben och armar (akta dig dock för sätta skott i deras bröstkorg och huvud för det tenderar man att avlida av).
Om dom nu är svimmade så kan dom blit tillfångatagna, sen kan man åka på mycket tokigheter.
Närmsta Ripperdoc är säkerligen intresserade av lite använd cybernetik. Kul att vakna upp där.
Kan bli ett helt äventyr när man vaknar upp.

Men det är mycket man kan göra om RPna är för våldssamma på fel sätt. Polisen kan sätta dom i register vilket gör att det blir omöjligt att göra såna där enkla saker som skaffa kreditkort, hyra lägenhet eller skaffa vapenlicens. Om dom har några olagliga vapen så åker dom i fängelse.

Vad jag försöker säga är att en osnäll SL behöver inte döda sina spelare, man kan göra andra saker för att vara "elak".


Nackdelarna tycker jag också är så himla taskiga, man har tur mo man bara blir halvt missbildad. Så jag brukar antingen ta bort dem/ eller att man får slå om man är missnöjd. Då blir det också lite "snäll-sl" vilket jag inte vill vara!

Samma sak här, ibland låter jag till och med spelare bara välja från listan. Det har klagats mycket på den, att alla RPs automagiskt blir fullständiga freaks, så SLs godtycke är nog ganska hälsosamt när det kommer till nackdelarna.

/Naug
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Hård med rättvis [allmänt?]

Du ska nog inte konvertera till en elak/ond SL, för meningen är ju att du ska vara neutral. Du är varken med dem eller mot dem, du bara ger dem vad de förtjänar... :gremwink:
Men jag känner igen det där, och det är en svår balansgång, men idiotiska handlingar får idiotiska följder.

Det borde förövrigt finnas en hel del skrivet om situationer som denna. Sök på forumet så finner du garanterat ett och annat.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Jag sitter i samma sits.

Jo, det blir ju lätt så att dör någon av RP:rna (tex Hackern) så kommer de inte vidare i äventyret...

Får testa det där med att skjuta dem lite mer i benen och armarna...kanske en å annan lätt-kalibrig i magen.. :gremwink:

/MovinGalt
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
kan bar instämma i tidigare körer: ger de sig in i nått idiotiskt förstör för dem - på ett snällt sätt. mina spelare klarade sig ganska bra till en början, och när mitt planerade var slut och de fortfarande ville spela, fick de ganska fria händer. det första de gör är att knata rätt in på en svartklinik för cybertech, viftar med vapnen och domderar.

doc:en går med på att installera cybertechen, men när den sista reser sig från operationsbordet säger jag att de hör skottlossning och polissirener en bit bort (utanför kliniken).. de ignorerar 'varningen', som dessutom var ett påpekande - ni gör något dåligt. de tog inte tillfället i akt att sticka (de gjorde ingen brådska iaf), så jag lät 12 SWAT:are storma in. Hur eller när doc:en kontaktat polisen är ovidkommande: han kan LÄTT ha gjort det utan att de märkte något. förmodligen hade han en hel del cybertech installerat själv. iallafall. de anklgas för diverse - de har misshandlat doc:en, skjutit en patient och några av dem tänkte 'go down in flames' och skjöt mot poliserna, till följd av att de blev nerskjutna själva.

samtliga blev dömda till trevliga fängelsestraff och böter utom en som fick villkorlig dom med övervakare. nästa äventyrstillfälle kommer övervakaren att mördas av den spelaren, och han kommer iscensätta flyktplaner för sina kumpaner. så deras idiotiska handlande och mitt straff ledde till att jag får en massa hjälp på traven med nästa äventyr: jag vet vad de kommer hitta på. perfekt. jag har till och med sagt det till dem: det blir mycket tankearbete för era jailbreaks nästa gång.. ska bli spännande.

så, ja: beter de sig som a$$h0l3s, se till att de får konsekvenserna av sitt handlande rakt upp i ansiktet. gör de klantiga taktiska manövrar - skjut dem. gör de inbrott - låt dem inte arbeta ostört. muckar de med fel person - skicka hans/hennes gäng efter dem. Neotech världen är en oförlåtande värld.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Svårt !!

Håller med dig !!
Det är en gräns som är tunnare än tunnast..
Fast, det är ju alltid skoj att se sina spelare våndas ! :gremtongue:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Man är inte för snäll då man låter spelarna slå om eller ignorera nackdelarna. Kolla bara runtomkring dej! Tycker du att samtliga personer har motsvarande till två nackdelar av den kaliber som finns i Neotechs listor? Skulle inte tro det.

I själva verket är man elak om man tvingar spelarna att slå på nackdelstabellen. Jag själv ska införa att spelarna får slå, om de vill, eller kanske rent av välja. Alternativt så kanske jag inför ett system där man köper för- och nackdelar, ungefär som i Gränsvärldar - Evangelium. Jag gillar nämligen inte att man totalt tappar kontrollen över vad som gör ens karaktär speciell.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Håller med...

Vi i vr grupp tycker alla att det är roligare när RP överlever och eftersom rollspel går ut på att ha kul så brukar de överleva.
Dock ska man inte låta det gå till överdrift, gör RP nått fullständigt vansinnigt så dör de och det vet de om...
Detta skapar en mycket god balans (åtminstonde i min grupp) mellan roliga och minnesvärda strider och försiktigthet.

En regel jag har är att ska en RP dö så ska det vara på eget misstag.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Även jag har råkat ut för detta fenomen. Fast mina spelare misstycker säkert, men det känns som jag delar ut för mycket "fördelar" utan vidare kamp, så att säga. Ur mitt perspektiv som SL känns det som att spelarna inte finner min spelledning vidare intressant längre, då allting är alltför lätt att göra.

Men så kom jag att tänka så här istället: Är det inte kul att lyckas?

Så jag vet inte riktigt, är det verkligen en nackdel?

Men extrema saker som om man börjar utan hand, och vill göra en bågskytt, tycker jag är mer än berättigat att redigera som SL.
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
Hej!
Jag har inte riktigt detta problem. Mina spelare har ännu inte lyckas utföra det simplaste av uppdrag/äventyr. Det hela brukar sluta med att min spelare tar livet av varandra.

Men i ditt fall:
men skurken slår då 4 sexor på sitt skadeslag, och rollpersonen dör typ direkt. Då känns de ju för spelarna som att de inte spelar någon roll vad de gör, de dör ändå, och tröttnar på att spela.
Dolda tärningar! Men fuska inte för mycket. För att mina spelare skall överleva lite längre har jag infört att man vid grova extraskador (typ hjärtat träffat, dör...) får man slå ett turslag. Lyckas man så tvingar detta mig som SL att slå om extraskadan. Detta fortsätter tills antingen turslaget misslyckas eller en mindre våldsam skada inträffar.

Angående: ackdelarna tycker jag också är så himla taskiga, man har tur mo man bara blir halvt missbildad.

Jag gör så att man får 1 fördel sedan får spelaren välja mellan 1 och 3 nackdelar och sedan får man lika många fördelar. Sedan använder vi också oss utav tre (3) omslag under skapandet av rollpersonen. På detta sätt kan man forma sin rollperson lite mer än annars då en nackdel kan sabba hela idén om sin karaktär.

Nu kanske jag svamlat en hel del men....
/Jag (Nicklas Erngren)
 

Hungmanmoojoo

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
70
Location
Alingsås
ooh... våran spelledare har infört en mycket enkel och effektiv regel som gör att ingen rollperson offar en annan.

Karma regeln.
Om du genom en handling eller avstår att genomföra en handling gör så att en annans spelare dör så dör du själv..

har hittintils funkat genombra... (inget mer diablerie inom gruppen i vampire)

om detta inte skulle vara nog så har killen börjat döda många intriger mellan rollpersonerna...

vi alternerar spelledare i våran grupp och denna mentaliteten hal liksom spritt sig till alla spel som vi spelar, vilket har gjort att vi fått en bättre samarbetessituation.

Ha det.
 
Top