Nekromanti För SL endast! Spoiler varning

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
Har precis fått hem Legender och Hemligheter. Och vill hänvisa till en tidigare tråd på detta forum. Det om att världen skulle gå under om ett år efter spelets start.

Ni som har spelat EON längre än jag, körde vårt första äventyr nu i helgen. Hur har ni "löst" detta problem... hela den hära historian om snubben som ligger o drömmer var lite... överväldignade. Nästan så att man föll i djup filosofisk meditation! :)

Ne men, har ni med snubben över huvudtaget? Och om man ej har han med i sin kampanj värld, vad gör de för skillnad.

Vad som stör mig lite xtra är att de hela är just ett år från spelets start! Hur ska nån kunna skaffa en riktigt bra RP på ett år för att stoppa denna katastrof? Och går de att stoppa, i nån bok stod de att de universiella lagarna inte kan brytas, ej ens av gudarna!

Som jag förstod de, så ödelades världen fullständigt. Vad har man då för nytta av alla moduler till EON, om de tar typ en 5´000 år för världen att komma upp i samma tekniska och vetenskapliga nivå?

Många frågor... jag vet men är mset intresserad av hur ni har hanterat problemet.

För som jag ser de nu, så skippar jag den biten helt och hållet.

(får en att ångra att men blev SL för EON, trivdes som spelare till Drakar -91 /images/icons/smile.gif, kunde aldri föreställa mig villka problem som SL ställs för)
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Tja, varför inte helt enkelt skita i det, precis som du sa. Det har vi gjort. Det finns mycket man inte behöver ha med så länge man inte vill. Det är ju inte tvång att göra saker och ting på ett speciellt vis, bara för att det står i grundböckerna, eller? Vi har möblerat om regler, världen och allt möjligt för att det skall passa oss. /images/icons/king.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jag löste tidsproblemet genom att äventyret efter jag läste LoH (legender och hemligheter) så sade jag bara att "I år är det 2966 e.D.) får då visste jag att jag hade två år på mig att göra äventyr tills mörkret. Vi hade inte varit så någranna på tiden tills dess så det var inte så många invändningar. Dom invändningarna som uppståd kvästes ganska snabbt genom att förklara att "det finns en god anledning, men jag tänker inte avslöja den ännu *elakt leende*".

Drömmaren har jag definitivt med. Men Spelarna kommer aldrig att höra talas om honom, kommer aldrig att se honom, och kommer givetvis aldrig att påverka honom överhuvudtaget (det sista skulle vara rätt så kasst för då skulle han nog vakna, vilket vore en smula trist).

Mörkret kan ge en jättebra miljö att spela riktigt episka "hi-fantasy" äventyr. Kom ihåg att det senaste mörkret var ett långdraget krig som tog 30 år från början till slut. Det är inget som bara går över på en natt eller så. Sedan kommer troligtvis större delar av mundana ödesläggas. Men kanske spelarnas handlingar kan rädda vissa områden ? Kanske spelarna kan rädda så stora områden så att mycket av Eonens kunskaper finns kvar till nästa eon.
Detta kan medföra att nästa eon kommer att vara så teknologiskt och magiskt högutvecklade (eftersom dom fick massa 'gratis matrial' från förra eonen) att dom kan stå emot nästa mörker ÄNNU bättre osv osv. På detta sätt kanske spelarna kan bli ansvariga för att bryta denna tragiska cykel som LoH benämner som mörkret...

Jag tycker om det och kommer i alla fall spela med det.
 
G

Guest

Guest
Underbar förklaring

Jag finner ocksåmörkrets intåg problematiskt och har valt att skjuta på det.

Det är dock en bra bakgrundshistoria som förklarar mycket och ger Mundana mer tyngd. Man får ett annorlunda perspektiv på hela världen och den teknologiska nivån för en så gammal värld blir logisk.
 

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
Re: Underbar förklaring

Ja helt klart! En annan grej som jag tycker e lite... tannigt. Det är "det kommande mörkret". Menar, de snakar om mundans slut! de kan man inte ta po en sida... det är lite info för att kunna göra de till ett äventyr av den magnetud som krävs. Om nån fattar vad jag menar (börjar bli trött nu/images/icons/laugh.gif).

Vore kul om nån Neogameare kunde uttala sig lite.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Egentligen så dras det, tycker jag, för stora växlar. Som sagt, det är inte riktigt som att trycka på en knapp, pop - allt svart. Det är en långvarig process. Man kan ju se det som att the big M redan har funnits i Mundana under minst 100 år (tänk Helm). Det är ingen snabb process, direkt.

Jag kommer använda det, men jag kommer att smyga fram det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad som stör mig lite xtra är att de hela är just ett år från spelets start! Hur ska nån kunna skaffa en riktigt bra RP på ett år för att stoppa denna katastrof? Och går de att stoppa, i nån bok stod de att de universiella lagarna inte kan brytas, ej ens av gudarna!"

"Katastrof" är nog fel ord. "Omvälvande tidsperiod" är ett bättre ordval. Att den senaste periptin råkade resultera i ett ödelagt Mundana är i högsta grad omvälvande.

Poängen är dock "tidsperiod" - periptierna slår inte till pang sådär, och det är inte en händelse. Det är en hel räcka med händelser under en lång tidsperiod, som har förberetts under lång tid av ungefär alla inblandade.

Mundanas invånare kommer till en början inte ens att märka att Mörkret har kommit. De kommer knappt att i efterhand kunna peka ut någon entydig tidpunkt då det började. De kommer att få tid på sig att förbereda sig, om de uppmärksammar tecknen i tid. Hela Mörkret är en grej som kan ta en generation eller två.

Och glöm framförallt inte vad Galadriel sade till Frodo: "Even the smallest person can change the course of the history." Rollpersonerna behöver inte ha FC femtielva för att påverka utgången. De behöver bara på rätt plats.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
för oss verkar inte tide gå ena kampanjen är det höst och andra är det sommar men vi skter fullsändigt i eonerna

man är väl inte böckernas slavar?
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
För som jag ser de nu, så skippar jag den biten helt och hållet.

Typ. Den modulen ska stoppas upp där det är varmt och skönt och solen aldrig lyser.

Neogames har misslyckats. Visst, några SL stycker säkert det är jättefräckt med en superkampanj där allt går åt helvete och mundana står på gränsen till förintelse. Va fan ska man göra sedan? Ingen mundana? Hurra...

Jag tycker detta med att demoner ska vara gudarnas slavar också suger. Gudar är högre uppsatta demoner med världskraften i sin hand. Tar ett tag att fixa, men vem som helst kan göra det. Titta bara på Allvetandes brödraskap.

Striden om mundana har rasat sedan begynnelsen och kommer att hålla på så ett bra tag. Demonerna ska inte helt plötsligt börja jäklas, det ska de ha hållit på med ett jäkla tag. Så har jag löst det. Sådana äventyr är för sådana som vill leka Manga-hjälte-med-världens-största-svärd-och-ingen-personlighet-över-huvud-taget.

Fy Fan.
 
Top