Nekromanti För mycket pengar?

Kobold

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
2
Location
nacka....
En tendens i fantasyspel, också i EON, är att man traskar omkring med fåniga mängder mynt....hur orkar man?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tja en gulddenar är väl värd omkring 300 sm.
Och ett mynt värt 300 silver är ju inte så mycket att bära omkring på. Även om de är ovanliga.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
I Eon bör man inte gå omkring med mer än ca 400 i silvermynt, resten sätter man ju förstås in på en cirefalisk bank. Sedan får man en bankväxel som du kan lösa ut i vilken cirefalisk bank som helst över hela Mundana (de finns nästan överallt), mot att du uppvisar något som bevis för att du är du, förstås. Tappar man en bankväxel förlorar man alla pengar som den var värd (vilket gläjder cirefalierna extra mycket), men det är trots allt mycket mer praktiskt än att gå runt med 10000 silver i fickan.

Tolfte gången...
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
400 silver? Går man omkring med en extra ryggsäck för alla pengar när man ska gå och köpa ett svärd? Om man tar alla mynt som används för att köpa ett svärd så kan man göra ett lika stort svärd av dem istället. Ett uselt svärd, men i alla fall.
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Marken?

Nej men allvarligt. Vadå man har inte guld? Det är väl upp till varje SL att bedömma huruvida det finns lättilgängliga mängder guldmynt, men så stört omöjligt ska det ju inte vara. Jag är säker på att du sett på myntlistan att ett silvermynt väger 1.9 gram (om inte neogames har reviderat detta faktum). Ett guldmynt väger... jag kommer inte ihåg vad det väger exakt, men det är inte så tungt.
Men jag håller med.. ibland har man orimliga mänder pengar på sig. Ofta bottnar det i (iallafall för mig) att jag glömmer räkna ut vad alla pengar väger.. som generell princip växlar jag till mig så mycket guld jag kan komam över för att dra ner på vikten.
Nu slår det mig att jag glömt frågan och bara sitter och skriver en massa svammel.. hm.. men jag hoppas det finns en gnutta vett i ovan skrivda text.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Silvermynt när man köper ett svärd?!?
Du skulle förmodligen inte få köpa ett svärd med enbart silvermynt då smeden skulle vägra räkna alla mynten.
Själv fick jag förövrigt in ca 50 enkronor och ett antal femmor i min gamla plånbok, efter ett tag förstås, och en penningpung brukar vara lite större än myntfacket i en plånbok.

Tolfte gången...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Stämmer ganska bra...

Om du går och köper en pistol, lägger du fram 10'000 (eller vad den nu kan kosta) enkronor då? /images/icons/wink.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Re: Marken?

En nackdel med att ha en massa pengar i guld är att en värdshusvärd ute i nån håla kanske inte har möjlighet att ta emot så stora valörer. Eller att han ens vågar.
Frågan är vilka normala handlare som har möjlighet eller mod nog att ta emot guld i någon större utsträckning.

//David - snygg, men smart...
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Marken?

Bättre än att ta emot silvermynt, förbannat mycket plats och kommer det någon och rånar honom så skulle han förmodligen förlora alla pengar ändå... Sen är ett normalt guldmynt värt enbart 20 silver också... om jag inte är helt fel ute

Tolfte gången...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, du. Det är då man skaffar sig en kärra till all utrustning och alla pengar man har. Och vipps så har man löst det problemet. Sen så kan man ju alltid bli rånad åxå. Det är åxå löjligt lätt att ordna.


[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Re: Marken?

Nä precis det är sant som du säger, men det har juh också att göra med hur "spridda" guldmynten är. Om det nu är så att det är någon relativt ovanlig företeelse som väldigt få personer nånsin stöter på. Antagligen spelar det också roll Var man är och handlar. Det är ju skildnad på bonden Bonden ute i ingenstans och på en världshusvärd som har sitt etablisemang i centrum av en stor stad. Vilket yrke handlaren är i bör ju också spela roll. Ju större summor pengar han rör sig med, desto "mottagligare" för guldmynt bör han ju vara.. ex. vapenhandlare kontra.. bonde som hyr ut ett rum för natten.. .vad vet jag..
Men man behöver inte växla in precis alla mynt man har till guldmynt... nåt litet fattigt mynt kan man juh spara ' :o)
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Man kan ju t ex växla in dem i sedelvexlar eller vad det nu hette igen.
De finns i den cirifaliska delen av mundana.

Det gud inte vet, det vet jag och eftersom gud inte existerar vet jag allt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Marken?

Å andra sidan.. En bonde blir väl rätt imponerad och glad när han får ett riktigt guldmynt...



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top