Nekromanti För Mattias och andra regelintressenter

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Det jag undrar är helt enkelt vad ni tycker om Attacks of Opportunity. Fungerar de väl i spelet, är det bra att de finns med, ger de för mycket brädspelskänsla, är de bara krångliga och ivägen, är reglerna i PHB för luddiga osv osv?

Själv tycker jag väl att de ger en viss brädspelsaktig känsla då det kommer till strid...för att hålla reda på alla områden som spelare och NPC's hotar krävs nästan rutat papper eller figurer, vilket kan göra en strid mer tidskrävande. Fast jag kan föstå att andra finner detta mer intressant eftersom det kräver mer strategiskt tänkande.

Helt enkelt, vad tycker ni om dem?

För er som har problem med attacks of opportunity kan kolla in följande: http://www.d20reviews.com/Eric/aoo/
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
När man väl förstått hur AoO funkar, så tycker i alla fall jag att det blir en naturlig del av spelet. Det är en mekanism som på ett ganska intuitivt sätt handhar både räckvidd och när en motståndare släpper garden helt. Men jag håller med det krävdes lite funderande för att greppa hur det funkade. Eric Noah's exempel hjälpte faktist.

Visst är det en hel del brädspel över stridssystemet, det var väl spelkonstruktörernas mening att så skulle va. Men eftersom vi är lite strategiskt lagda så passar det oss finfint. Innom vår grupp målas det en del tennfigurer också vilket ger oss en lysande möjligheter att använda dessa i spelet fullt ut. Vi kör till och med en rutmönstrad vinylmatta som man kan rita på med vattenlösliga tuschpennor. /images/icons/wink.gif

Men det går fint att kör utan rutmönster, vi räknar aldrig rutor egentligen, utom i princip för att lista ut var ett hotat område är med avseende på AoO...


- Mattias
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag vet inte direkt om de ökar brädspelskänslan, däremot har jag märkt att jag tenderar att glömma bort dem när vi inte använder miniatyrer. När man väl förstått dem (och kommer ihåg dem) tycker jag att de är rätt användbara, speciellt när det gäller AoO mot någon som castar en spell. Det är ju unefär den enda situation där någon kan bli träffad under spellcasting och följaktligen ungefär den enda situation där man har nytta av concentration, och det råkar vara en skill som gruppens trollkarl satsat onödigt mycket på, så det är ju bra om den kommer till användning.

Reglerna är kanske en aning luddiga - i början tänkte sig en spelare t.ex att han skulle få en AoO mot fiender som anföll honom också - men efter ett tag börjar man nog förstå sig på dem.

/JPS
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag tycker AoO är en bra regel som funkar smidigt. Det är inte alltid jag kommer ihåg att applicera den, men när jag väl minns brukar jag kunna ta det i huvudet - ibland (om än väldigt sällan) använder min grupp dock figurer, och då gnäller spelarna mindre över att få en AoO på sig /images/icons/wink.gif

/Feliath
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
I en kamp man mot man brukar jag inte direkt använda figurer eller liknande, och därmed inte hålla reda på hotade zoner eller liknande, utan olika handlingar får istället avgöra om man får attack of opportunity. Att de finns med tycker jag är helt ok, det är logiskt att om man utför vissa handlingar då man är inblandad i strid att motståndaren kan unyttja det.
Om det rör sig om många personer (> 5 eller 6) inblandade i strid använder jag i figurer och en rutmatta för att kunna hålla reda på saker och ting. Men det beror också mycket på hur viktigt det är med stämningen osv i striden, figurer kan förta fokus från stämningen men kan å andra sidan förklara positioner och avstånd på ett mycket bättre sätt. Ibland räcker det med att ställa upp figurer för att veta vart alla rollpersonerna (och eventuellt deras motståndare som de kan uppfatta) befinner sig. Kort och gott, det kan både vara en hjälp och ett hinder.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Som gammal brädspelare tycker jag det känns helt naturligt med Zones of Control... jag menar Threatened Areas och de gratisattacker som uppkommer av dem.

I min mening är de helt nödvändiga i 3e eftersom man övergav 2e:s (hemska) simultana handlingar. Tidigare (1e och 2e) hade man en deklarationsfas och en genomförandefas. Alla talade om vad de skulle göra i rundan och sedan försökte SL få allt detta att hända simultant. 1e hade till och med "segment" som var en slags sub-rundor för att kunna "single-steppa" genom striden. Jag är glad att man övergav detta till förmån för dagens drag-orienterade system. Varje spelare gör sitt drag och de övriga sitter tysta (nåja...) och tittar på. För att inte detta skall bli alltför underligt, finns det mekanismer för att kunna agera under motståndarens drag, såsom förberedda handlingar (Readied Actions) och gratisattacker (Attacks of Opportunity).

En runda närstrid består ju av 6 sekunders kontinuerligt fintande, blockerande och hackande. Enligt systemet koncentreras alla dina attacker till ditt initiativ, men ibland finns det tillfällen som lämpar sig bättre att hugga till och du kan öka andelen slag som träffar genom att attackera just då. Därav denna (enkla?) mekanism.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Readied Actions [OT]

Appropå readied actions så har jag en fråga. Har inte riktigt fått klart för mig hur en readied action fungerar, men har kört enligt följande modell. Vi börjar med ett exempel.
Exempel: En av rollpersonerna står beredd med en båge och vill avfyra sin pil om en motståndare kommer inom 30 fot (point blank shot).
Detta har jag hanterat så att om rollpersonen har ett högre initiativ än motståndaren och förebereder sin handling, då kan han avfyra pilen i samma runda (förutsatt att motståndaren kommer inom 30 fot som rollpersonen tänkt). Om rollpersonen agerar efter motståndaren i turordningen och han förbereder denna handling, då agerar han nästa runda på motståndarens initiativ om denne kommer inom 30 fot (och därmed agerar vidare i striden på detta initiativ). Är detta helt fel?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Readied Actions [OT]

Är detta helt fel?

Nej, visst inte. Såvitt jag vet har du tolkat reglerna helt rätt; det är så jag begriper dem också.


/Feliath - nästan meningsfullt understöd
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Readied Actions [OT]

Ja, det låter i princip rätt. Jag bara upprepar din tolkning med egna ord för fullständighetens skull.

Alltså, på sitt initiativ förbereder rollfiguren en attack med sin pilbåge att utföras om en motståndare kommer inom 9 meter (30 fot). Om detta inträffar innan det är hans drag igen i nästa runda, utför han denna attack på samma initiativ som den figur har som utlöste handlingen. I fortsättningen agerar han på detta initiativ istället för sitt ursprungliga.

Vem som är före vem inom rundan spelar egentligen ingen roll när striden väl är i full gång. Gränsen mellan två rundor är lövtunn och vanligtvis helt oväsentlig.

Exempel 1: Bågskytten har initiativ 12, en motståndare (låt säga en orch) har initiativ 10. Bågskytten förbereder ett skott enligt ovan på 12, orcher rusar framåt på 10, bågskyttens förberedda handling utlöses och han skjuter vid 9 meter. Orchen avslutar sitt drag. I runda två agerar de nu bägge på initiativ 10.

Exempel 2: Orchen har initiativ 12, bågskytten 10. På 12 petar sig orchen intresserat i näsan och på 10 förbereder sig bågskytten enligt ovan. I nästa runda stormar orchen fram på 12, bågskytten får sitt skott och orchen gör klart sitt drag. I runda tre agerar de nu bägge på initiativ 12.

Samma som du tänkte, eller?
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Readied Actions [OT]

Ja. Dina exempel förklarade exakt vad jag tänkte, även om jag inte riktigt hängde med på hur de hade tänkt det i regelboken. Min gissning var korrekt.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Hmm vinylmatta...

Måste erkänna att jag är lite avundsjuk...jag vill också ha en vinylmatta../images/icons/wink.gif

Det skulle underlätta förståelsen över mina blyertsnedsmetade-rutade papperslappar med märkliga X:n, O:n och prickar../images/icons/laugh.gif

/images/icons/king.gif
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Re: Hmm vinylmatta...

Tradition i Stockholm har (för nån månad sedan i alla fall) den största sorten, täcker lätt ett bord, för ca 300 kr.

Det finns både varianter med rutor och hexagoner, så var noga med att specificera vad du vill ha.


- Mattias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hmm vinylmatta...

Har ni en disktrasa då eller för att rengöra med eller?


Storuggla, praktiskt lagd ibland
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Hmm vinylmatta...

Tycker det funkar ganska smidigt ändå. Om nu bara Erik, Du eller jag kommer ihåg att ta med sig rutat papper nästa gång..........

Caen/ Överlycklig över att han fick levla sist vi körde.........
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Mattias skötråd för vinylmattor.

1) Använd bara vattenlösliga tuschpennor. Ej pennor avsedda för "white board" eller sk "dry erase". (Mattan kan förstöras.)

2) Var noga med att rengöra mattan efter en kvälls speland. Pennor med röd färg i (röda, lila, bruna m.m.) bör raderas så fort som möjligt.

3) Blött hushållspapper funkar bäst som "radergummi", blir minst gryll. Bytt papper några gånger, man ser på pappret då mattan är ren.


- Mattias, som är inne på sin tredja matta... /images/icons/wink.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Frestad (NT)

Men det står ju NT i rubriken ju... /images/icons/sad.gif
Varför måste du då öppna och glo? Vaaaa?


Storuggla
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Varför vinylmatta...

...då man kan använda en rutig vaxduk som legat ihopvikt i ett skåp i tio år och som därför har veck som aldrig går bort. Det går inte att radera någonting man ritat på den heller...

/JPS
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Re: Varför vinylmatta...

Nä, det är klart. Har du en sån så behövs ju ingen vinylmatta...

/images/icons/wink.gif
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Tack för tipset! + lite OT

Skall genast se efter om det inte finns en gammal vaxduk hemma....annars var jag lite inne på att rita rutmönster direkt på bordet vi spelar på....man kan ju använda oljekritor eller bläckpennor... Ja just det, det är ju inte mitt bord, så det blir nog inte så populärt./images/icons/wink.gif
 
Top