För Mahira

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,381
Location
Helsingborg
Hej!

Ni som har mig på Facebook känner redan till detta, men min fru tillhör en minoritet kallad uigurer som har varit väldigt utsatta av Kina. Senaste fem åren har det stegrats till helt omänskliga mått. Kina vill inte se någon annan avart som inte tillber den kinesiska staten och vill utplåna uigurer då de är religiösa och har en helt annan (turkisk) kultur. Av en tio miljoner stor befolkning sägs 1-1,5 miljoner sitta i koncentrationsläger med vad allt detta innebär. Min frus kusin Mahira är en av de som råkade ut för behandlingen och när hon undkom ett år senare såg det ut som om hon åldrats tio år. Hon ville inte prata om upplevelsen.

Det var dock inte slut - utan några månader senare spärrades hon in med föreskriften att hon stött terrorism genom att skicka pengar utomlands. Hon skickade pengar utomlands: till sin kusin och sina föräldrar i Australien - deras egna pengar - så att de kunde köpa ett hus.

Washington Post skriver mer om detta.

Nu har vi med hjälp av Amnesty lyckats få till namnunderskrifter för att kräva att Mahira ska friges. Hon har suttit inspärrad ett år nu, utan vare sig kontakt med advokat eller familj. Kinas regering kan inte styrka anklagelserna men polisen kan inte släppa henne förrän de har hittat något. Det tar 30 sekunder att fylla i formuläret. Vi har fått 20 000 underskrifter än så länge men vi behöver fler.

skriv under eller dela informationen. Gör det för Mahira - för att väcka medvetenhet kring detta och hur Kina håller lika många inspärrade som invånare i Stockholm ... i ett försök att utföra kulturellt folkmord under våra näsor.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,381
Location
Helsingborg
Frun är med i lokaltidningen. Kan säga att hon tidigare kontaktat både Kalla fakta och Uppdrag: granskning, då H&M köper bomull från slavlägren med fångar från "omskolningslägren" och IKEA köper högtalare från en kinesisk leverantör som köper komponenter som tillverkas i slavlägren. Det blev tyvärr inget av med det.

bakom betalvägg

Ni som skrivit under har redan fått mail om det, men Amnesty har nu gått in i fas två, där man får fylla i ett epost-formulär att skicka till den kinesiska ambassadören. Jag trodde att det skulle ske automatiskt i fas ett men missförstod det.

 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Frun är med i lokaltidningen. Kan säga att hon tidigare kontaktat både Kalla fakta och Uppdrag: granskning, då H&M köper bomull från slavlägren med fångar från "omskolningslägren" och IKEA köper högtalare från en kinesisk leverantör som köper komponenter som tillverkas i slavlägren. Det blev tyvärr inget av med det.

bakom betalvägg

Ni som skrivit under har redan fått mail om det, men Amnesty har nu gått in i fas två, där man får fylla i ett epost-formulär att skicka till den kinesiska ambassadören. Jag trodde att det skulle ske automatiskt i fas ett men missförstod det.

Skrivit under och skickat epost i formuläret!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,381
Location
Helsingborg
SBS i Australien (typ deras SVT) gjorde också ett jättebra inslag kring just detta fall. Tyvärr är den bara tillgänglig för australienare. De skrev en artikel och släppte följande video på Facebook (också på Twitter för Facebook-rädda).

På grund av påtryckningar från EU- och Australien-parlamenarier så har nu Kina gått vidare med att faktiskt "åtala" Mahira. I sin "bevisbörda" påstår de bland annat att hon var arbetslös, när ni enkelt kan se i videon ett av hennes tre jobb (lära ut kinesiska).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,381
Location
Helsingborg
CNN rapporterar.

En dag efter Mahira blev släppt, så att hon äntligen fått träffa sina tre barn, så togs hon till förvar igen. Först skyllde de på att min fru hade twittrat om att hon släpptes lös, men sedan sade de att de skulle ta hand om henne på ett sjukhus. Där fick hon vara i tre månader utan kontakt med sin familj. Nu i dagarna så blev hon förd tillbaka till häktet igen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,381
Location
Helsingborg
Ytterligare tre månader, på hennes äldsta dotters födelsedag, fick familjen reda på att Mahira har blivit åtalad och dömd till sex år och sex månaders fängelse för att ha finansierat terroristaktivetet, när hon för sju år sedan förde över sina föräldrars pengar till Australien, där föräldrarna nu bor, så att de kunde köpa hus. Hon fick ingen advokat, ingen i familjen fick kontakta henne och familjen har papper på alla transaktioner som inbegripit hur pengarna hanterats. Överföringen godkändes dessutom av den kinesiska banken, trots att familjen är "terrorister". Regionen Xinjiang, där allt detta händer, fäller 99,9% av alla åtalade.

Kinas regim har dock varit godhjärtade och dragit av två år från fängelsestraffet i något som inte kan beskriva som något annat än en upplevelse av konstant tortyr. Då har de har inte dragit av tiden för de tio månader som hon satt i ett annat koncentrationsläger i "utbildningssyfte". Jag får tacka för stödet och hoppas att folk kan komma ihåg detta och dessutom sätta press på Kina genom att undvika saker som är Kina-producerat och sätta press på våra politiker att inte uppmuntra en regim som inte bara brutit mot en utan alla fem punkter i folkmordskonventionen - enligt 50 oberoende experter.

Tyvärr är det här vår historia nu tar slut.

Åh, just det. EU har under januari månad 2020 tecknat ett gigantiskt handelsavtal med Kina.
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Fy fan! Man vill ju gärna tro att diktaturernas tid är förbi. Så händer nåt sånt här som påminnelse om att kampen långt från är över.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,381
Location
Helsingborg
Min fru vittnar först av alla inför engelska tribunalen huruvida det handlar om ett folkmord eller inte. Som frun sade: "de debatterar om ett ord; under tiden dör vi."


En liten sak ni kan göra är att lämna en like, om ni vill, för det förbättrar oddsen för algoritmerna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,381
Location
Helsingborg
Ett halvår har gått och tribunalen har nu fällt sin dom.

Under tiden har min fru kämpat och läget har förändrats. Från ett fängelse sitter nu hennes kusin i ett "mellanläge" där hon varken är fri eller inlåst. Hon får kontakta sin familj via telefon någon gång i veckan och än mer sällan får hon se dem i någon minut. Min fru skriver om läget i New Yorker. Återigen, alla klick är välkomna för algoritmernas skull:

 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag verkligen sympatiserar med först och främst din fru och hennes folk, men självklart också med dig. Vilket sätt är det bästa att hjälpa den Uiguriska minoriteten om man sitter i Sverige? Jag hjälper gärna till så mycket jag kan då jag personligen inte känner någon kärlek till den regim som styr Kina då de inte bara hotar mina vänner i Taiwan utan också min frus hemland Japan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,381
Location
Helsingborg
Vilket sätt är det bästa att hjälpa den Uiguriska minoriteten om man sitter i Sverige?
Inte så mycket inverkan man har som privatperson, tyvärr. Prata om det för att öka medvetenheten, undvik kinesiska produkter - framförallt bomull, tomater och solceller - då det med största sannolikhet är slavarbete bakom det. Bäst verkan är när länder lagstiftar mot produkterna, som när USA förbjöd bomull och solceller från Xinjiang-regionen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Inte så mycket inverkan man har som privatperson, tyvärr. Prata om det för att öka medvetenheten, undvik kinesiska produkter - framförallt bomull, tomater och solceller - då det med största sannolikhet är slavarbete bakom det. Bäst verkan är när länder lagstiftar mot produkterna, som när USA förbjöd bomull och solceller från Xinjiang-regionen.
Gör mitt bästa för att inte köp kinesiskt. Jag har förbjudit mina barn och i förlängningen mig själv från att se Mulan på grund av hur filmen skapades. Men jag är också en hycklare tyvärr, skriver detta på en iPad som självklart är gjord i Kina, använder dagligen min Qled-tv med min PS5 som även de är tillverkade i Kina. Verkligen svårt att hålla sig undan kinesiska produkter. Men överlag är jag ingen storkonsument utan köper sällan och dyrt istället, med undantag av rollspel som jag köper ofta!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Ja, det är så gott som omöjligt att undvika att köpa kinesiskt. Jag jobbar med produktutveckling och det är billiga kinesiska komponenter hela tiden. Känns lagom kul att veta att man jobbar i projekt som ger pengar till folkmord. Ironiskt nog var mitt samvete som lättast när jag jobbade för Saab, då vapenindustrin inte köper kinesiskt. Själv är min koppling all tid jag spenderat och de personer jag känner i Hongkong, en gång kallad ”världens friaste stad”.
 
Top