Nekromanti För maffigt och blaffigt

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Kanske är jag ensam om detta, men nog blir man trött på alla dessa överdunder till rymdskepp, vapen, utomjordiska hot och allt vad det är? Mutant Chronicles (och dessförinnen diton Rymd) är skräckexempel - förvisso småkul att peppra runt i några gånger, men dör ut för att allting är för ... stort. Lite mer jordnära, mindre blaffiga sf-rollspel är vad jag efterlyser. Shadowrun är förvisso ett, Tellus möjligen ett annat. Fast jag kanske är ute och snurrar - Phantasy Star Online väntar och det kliar mest i fingrarna. :)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Testat 2300 AD?
Eller ännu hellre, Traveller:2300 (första utgåvan, den med underrubriken "Mankind Discovers the Stars" - det är klart mindre bug hunts och rymdkrig där än i andra utgåvan), men AD är relativt o-blaffigt också. Man måste iaf ha viss respekt för en SF-miljö där de <I>inte</I> har uppfunnit konstgjord gravitation, och många av rymdskeppen måste ha boosterraketer för att nå omloppsbana.

--
Åke
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
2300AD är helt suveränt. En av mina klara favoriter.
Kafer dawn är dock tyvärr en kampanj som är ganska mycket bug-hunt, även vi hade kanska trevligt då vi fick till en perfekt Alien känsla under kampanjen.

Om du vill spela något som utspelar sig efter katastrofen så kan jag rekommendera 5th ed av Gamma World.

The Babylon Project är även det bra, dock så får man var ganska insatt i serien då det inte publiceras några mer sourcebooks till det. Följer man seriens story så kan det dock hamna i det facket som du vill unvika. Men det finns även stora möjligheter att spela i B5 universumet oberoende av serien. Särskilt som timelinen är förlagd till tiden innan B5 har byggts. Konstruktion av första Babylon stationen är på väg.
Kräver dock att man orkar kämpa med en hel del beskrivningar av platser och dylikt då endast stationen B5 kortfattat beskrivs i regelboken.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Själv måste jag pusha för Traveller. Det utges ju Traveller classics böcker. Dessutom utges det till GURPS, med en av GDW's speldesigners som Line editor. Mycket bra.

/Honken!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Håller med dig till en viss de. Det är ju inte skoj när det går överstyr, men är iof inte ku nån stanns. Jag för in del tycker att det är skitkul att spela SW. Där så tycker jag att det finns en hel del skepp som ine är överdådiga... Förutom stjärnjagarna & co.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Superlativism

Superlativism är en egenskap som började dyka upp på allvar i rollspel under nittiotalet. Jag gissar på att det är en förlängning in absurdum av att varje rollspel sedan 1976 har försökt övertrumfa alla andra tidigare rollspel i något område.

Just under nittiotalet har jag märkt att dessa försök till övertrumfning kom att grena ut sig till två trender: "superlativism" och "supernischering". "Superlativismen" är trenden att fortfarande försöka hålla sig bred (i den mån det fortfarande var möjligt) men att försöka vara överjävligast, framförallt gentemot andra rollspel men även inom det egna varumärket. Mutant Chronicles är ett sådant. Genren och framförallt varumärket är brett. Det omfattar dark fantasy, space opera, rent jävla röj, skräckel et cetera, och varumärket spänner över kortspel, rollspel, figurspel och det var även tänkt att gå in på film och datorspel. Hela spelet är dock superlativiserat - allt är häftigast, störst, ondast etc för att varumärket ska kunna göra sig en profil. Det är klart att det blir tjatigt i längden.

"Supernischeringen" är trenden att göra sitt rollspel så smalt att det är unikt, och att det inte finns något annat val inom genren. Vampire: The Masquerade är typexemplet här (om man ska ta något med någorlunda storlek). Man kan spela vampyrer, vampyrer, vampyrer, vampyrer och vampyrer. Visserligen spänner varumärket även här över flera medier, bland annat kortspel och rollspel, och det finns ju även en TV-serie baserad på spelet, men spelet är ändå stenhårt nischat. Gillar man inte vampyrer så kommer man att avsky spelet.

Själv föredrar jag den senare trenden, inte så mycket ur produktsynpunkt som ur producentsynpunkt. Då kan jag fortfarande göra vad jag vill utan att plagiera någon annan eller överdriva tills jag kräks.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Babylon

Jag har aldrig spelat detta, men jag har följt serien och på det jag har hört om det så verkar det vara ett bra spel, så det är vad jag rekomenderar.



Ximnipot - the random error...
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Upptrappning

Problemet kom inte med det första störst-bäst-vackrastspelet. Det kom med det andra som skulle slå det första.
Ska du skapa ett blaffigt rymdimperium får det ju inte vara mindre än dina konkurrenters!

Vad är det för fel på att tävla i schysst, trovärdig grundidé istället? Där är det ju än så länge inte så massiv konkurrens...

Vavva - skeptisk mot blaffiga rymdimperium


"Det var länge sen
Ja det var evigheter sen nånting brann i alla fall nära mig
Har du hittat hem?
Jag har hört att du har skaffat en lägenhet nu och stadgat dig
Det är tjatigt att vara på rymmen jämt
Det är så mycket som man borde klarat av vid det här laget och bestämt
Och det har inte samma charm att vandra hem klockan fem
Nej det är inte lika inspirerande nu som 1995, om du minns?"


Lars Winnerbäck Elden
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Tycker du Star Destroyers är överdådiga? Läs "Mutineers moon" av David Weber.

Jag säger bara en sak: "Dödstjärnan är en livbåt..."

/Henrik
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Upptrappning

"Problemet kom inte med det första störst-bäst-vackrastspelet. Det kom med det andra som skulle slå det första.
Ska du skapa ett blaffigt rymdimperium får det ju inte vara mindre än dina konkurrenters!

Vad är det för fel på att tävla i schysst, trovärdig grundidé istället? Där är det ju än så länge inte så massiv konkurrens..."


HISSSSS! *bleknar* Det är ju bara så... så... fel! Nej, fram för skepp med 30 ljusårs längd och soldater med axelvaddar större än dem själva! Så länge de komponenterna finns kvar kommer den sanna science fiction-andan aldrig att försvinna... /images/icons/wink.gif

--
Björn
, äkta fan av nekro - space opera

"Our enemies fighting Frenchmen. Win-win situation, people."
 
Top