Nekromanti För Fanatiska modellbyggare

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Är det någon inbiten modellbygare som har sett det här?

Jag har funderat på ett sätt att ilustrera givna situationer rent geografiskt. Oftast är det då strid som är aktuellt men å andra sidan förlorar man ju en del flexibussitet, ellervareheter.

Den uppenbara risken med att använda modeller för att bygga upp tex en sal där en strid pågår är ju att modellbyggandet blir mer intresant än själva rollspelandet.

Är det någon med erfarenhet av detta som har lust dela med sig, så gör gärna det.
Jag är även intreserad av att veta om det finns någon i landet som krämar sådana här saker.
 

Donk_UBBT

Veteran
Joined
2 May 2001
Messages
40
Eftersom du inte kan rita så försöker du väl med alla tillgängliga altenativ./images/icons/wink.gif

Nä, men allvarligt alltså, det verkar lite väl pyssligt för dig va? Men idén är ju suveränt bra, det spelar faktiskt ingen roll om man är suverän på att teckna, att skapa en platsnärvaro med papper och penna funkar nästan aldrig.


DONK
 

Vic Volta

Veteran
Joined
27 May 2002
Messages
41
Hejsan
Jag har ganska stor erfarenhet av att använda s k modellbygge för att illustrera en scen eller motsvarande i ett äventyr.
Men, jag och mina kollegor i Kulturbuset har e egen lite genré som vi lever igenom - RPG-diorama. Dessa dioramor är i grund och botten ett äventyr förstärkt med dioramadelar (läs figurspelsdiorama). I slutändan har man en perfekt blandning av rollspel och figurspel. Naturligtvis väljer man själv hur mycket rollspel respektive figurspel det ska ingå. Exempelvis om man ska vara noggrann med att mäta inches på monstret eller om man kör godtyckliga SL-stuket.

RPG-dioramor tar väldigt lång tid. Ett par av våra projekt har tagit ca två veckors dygnet runt-arbete och det är väl inget att rekommendera för det vanliga fredagsrollspelandet.
Vi arrangerar uteslutande på konvent. Speciellt SydCon.
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Jag hadde nog tänkt mig bara själva modulerna. Alltså färdiggjutna (eller vad man gör), lossa klotsar som man sedan tar en näve av när det blir strid och bygger upp en liten "areakarta" över stridens område. Kan det vara en vettig idé?

Det vore förvisso bra om man kunde förbereda, men det är ju det där med platsbrist samt att man aldrig vet vad (helst mina) spelare hittar på. ju mer flexibelt man kan få det, dessto bättre för min del.

Vet du någon som säljer dessa artefakter inom 08 (helst)?
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Jag kan rita, bara inte så bra /images/icons/blush.gif.

Eftersom du har färdigheten Pyssla: 17 så kan jag tänka mig att du var intreserad. Men är inte risken att man förbiser själlva rollspelandet? Å andra sidan så spellar det ju ingen roll (HA) så länge som man har kul.

Annars så skulle man ju bara kuna bygga modeller för att det är kul, eller måste man spela WarHammer då? Katedralet såg ju rätt så fett ut, dessutom så blir det en ny erfarenhet att bygga modeller som man inte spränger med maxipuffar (Saab tunnan 1:27 är bäst) /images/icons/grin.gif.


Jag kan visst rita...... /images/icons/sad.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag hadde nog tänkt mig bara själva modulerna. Alltså färdiggjutna (eller vad man gör), lossa klotsar som man sedan tar en näve av när det blir strid och bygger upp en liten "areakarta" över stridens område. Kan det vara en vettig idé?"

Förutom att jag har mer och mer kunnat konstatera att kartan inte är spelledarens vän så borde idén funka hyfsat, förutsatt att man har "halvfabrikat" - inte hela scenarier och inte lösa klossar, utan någonting däremellan.
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Jo, ungifär min tanke. Om amn slänger ett getöga (eler tittar själv, om man inte har en get) på http://www.hirstarts.com/ så verkar det ju vara modulerat. Jag tänkte att man skulle kunna ha lite väg och några hus med sig till spelomgångarna. Hur hållfastheten är på sådana här grejer har jag dock ingen aning om. Man kanske ska använda betong istället för gips?/images/icons/laugh.gif

Beträffande våran ovän kartan så kan man ju altid byta ut saker man kommer på att man behöver under stridens gång:
<a href="http://www.rollspel.com/humor/handbok/rub15.htm" rel="nofollow" target="_blank">- "Jag slänger mig i skydd bakom bilen!"
- "Det är ingen bil, det är en P-ruta!"</a>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tycker nästan kartor&modeller blir mindre och mindre bra i rollspel ju mer de försöker "efterlikna" fantasivärlden. Värst blir det när man har tennfigurer och snygga grottmodeller som ska fånga andan och stämningen i scenen. Det är som när man filmatiserar en bok; bilden man får i huvudet av berättelsen är ju alltid bättre än den som skapas åt en i en film.

Ibland kan det dock vara bra att ha någon form av karta så att spelarna kan se var alla fiender står någonstans i en stor sal eller liknande. Då tycker jag dock det är bäst att bara rita upp situationen eller (om man vill kunna flytta på fiender o.dyl utan att sudda och rita så förbannat) bara ta lite grejer som man har till hands och placera ut dem på bordet framför sig. Det kan vara godisar som man flyttar runt över ett landskap med pennor, böcker, colaburkar, cd-skivor och liknande. Jordnötsringar är suveräna som goblins. Ostbågar skräpar dock ned för mycket. Dessutom har de dum form. En klassisk bonus är att spelaren som dödat en fiende får äta upp godisen. Mycket bättre än xp!

Nå, det här tycker jag är bättre eftersom det är spontanare, ledigare och ett mer avslappnat sätt att spela på, samtidigt som alla spelare fortfarande får rätten och nöjet att själva bygga upp sin egen föreställning om hur det egentligen "ser ut" i fantasivärlden.

/Rising
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Använd Warhammer figurer som modeller på rollpersoner // SLP. Det fungerar bra. Visst, det är fasligt dyra tenklumpar, men dom gör sej väldigt bra på en hexagonalkarta (speciellt om man ids måla dom). Det är känsla att kunna langa upp en 20 målade orcher som slåss mot en målad dvärg, en alv och nåra andra fantasivarelser. Enda nackdelen är att man får göra rutorna i hexagonalkartan lite större.

Själv tycker jag detta är flexibelt och mycket stämningshöjande.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
"kan vara godisar som man flyttar runt"

Vi brukar använda tärningar, då är det också lätt att hålla reda på vilken figur som är vilken. Pelles figur har tvåan uppåt medan Lisas figur har trean.
Ettan är reserverad för folk som inte längre kan strida.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
"Enda nackdelen är att man får göra rutorna i hexagonalkartan lite större."

Istället för att räkna rutor använder vi en linjal, på det sättet blir det inte lika stelt, man kan flytta sig åt alla tänkbara håll, inte bara 4, 6, 8 eller hur många kanter man har på rutorna. Skalan kan man justera utgående från hur stora modellerna är, men 1:100 (en cm = en m) brukar passa ganska bra...

Oftast använder vi bara täningar som pjäser, för någon nytta måste man ju ha av T12:orna också.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag tycker att något slags visualisering, oavsett om det är figurer, papper/penna/radergummi eller något annat, hjälper till både för inlevelsen och för att undvika onödiga diskussioner. Det är annars lätt att det blir missförstånd om vem som står i vägen för vem och vem man har ryggen mot.

Viktigt för mig är att det är så snabbt och enkelt att det inte drar uppmärksamheten från spelet. Jag brukar tex inte köra med exakta regler för förflyttning, och jag låter inte spelarna flytta sina pjäser själv.

Jag har tidigare använt mig av småprylar (tärningar/mynt/skruvar/whatever) men kommer att gå över till pappersfigurer.

Jag har gjort ett program som fungerar som databas/utskriftsmotor för pappersfigurer i olika modeller och skalor som jag kommer att släppa gratis inom någon månad (under förutsättning att jag kan få en tillräckligt vass internetlina för att kunna hosta det på egen server efter att jag flyttat). Om någon vill vara betatestare så maila mig på anders@troberg.mine.nu (programmet är egentligen klart, men det är några bitar för min webserver som saknas fortfarande). För närvarande ingår cirka tusen figurer som kan skrivas ut på papper liknande SJG's Cardboard heroes eller West End Games Card stock commies. De kan också skrivas ut i stor version så att spelarna kan ha en bild av sin karaktär framför sig under spelet för de andra spelarna.

Nog smygreklam (kan det kallas reklam när det är en gratisprodukt?). Min slutpoäng är att jag gillar något slags visualisering. Pappersfigurer är mitt favoritval för att de är enkla, billiga och kan förstöras utan betänkligheter (man kan till exempel simulerar en perfekt träff med yxa mot halsen med hjälp av en sax, en eldkastare med en cigtändare och en rapidfire tacnuke cannon med en dunk bensin och en tändare (fast det tar jag inget ansvar för)).
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Re: Ja, ja, du kan rita - FULT! [NT]

Mina figurers hår blåser i alla fall åt samma håll som deras rockar /images/icons/grin.gif
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Jag vet inte. WH-gubbar känns lite fel. Helst i NeoTech och Kult. Personligen känner jag bara att de är så uppenbart överdrivna men jag kan hålla med om att en bra målad figur är bra fet. Jag har försökt förmå mina spelare att fixa någonting att markera en gubbes position med fast det har aldrig funkat, det kanske är svårare att hitta en vettig "pjäs" än vad man tror.
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Det system som jag kör nu är att vid strid rita upp lite snabbt på ett papper vart det finns viktiga saker såsom bilar, kossor, grottväggar et.c. samt personers placering. Det är bara när det finns en någolunda avancerad teräng och/eller när det är många gubbar att hålla reda på som jag brukar rita upp situationen. Kombinationen snabbt ritad karta och jordnötsringar (genetalisk idé) kanske är det bästa och sen ha någonting riktigt avancerat till stora strider eller slutstriden som man som SL oftast vet vart och hur den kommer att utkämpas.

Det där med att alla spelare själva ska få fantisera ihop hur det ser ut tycker jag är en ganska viktig del. Då kanske det är bra att vara lite mer restriktiv med modeller (om man bortser från det opraktiska med att bygga allting).
 

Svartsmurfen

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
121
Location
Handen
Det här med rutor i vilken form det må vara är ingenting för mig, jag tycker att det blir för stelt, fast å andra sidan så har jag ju heller aldrig testat. Linjal har också en nedtrimmande effekt på händelseförloppet, helst med spelare som är pettimetrar.

Tärningar som figurer fungerar inte heller eftersom risken är överhängande att någon slår skada med en orc istället för på honom. Dessutom har vi en spelare som är svår att hitta eftersom han sitter i skydd bakom ett berg av tärningar (vi kan kalla honom "knoD"). Då kanske ni kan tänka er hur bordet ser ut även utan rör-inte-tärningen-det-är-egentligen-en-gubbe-tärningar.

Hmmmm, sno en massa muttrar från jobbet kanske? M5 blir småknytt och när M56:an kommer fram så vet spelarna (M8 + Level) att det är dags att kuta. Pedagogiskt och bra. Dessutom ett plus om man envisas med hexagoner.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
På tal om att rita..

Du kan ju fixa en whiteboard att rita på. Rita, sudda, rita. Rita sudda, rita. Eller kanske en plexiglasskiva? Rita, sudda, rita. Rita sudda, rita. Men nu kan du lägga speciella underlag UNDER.. Så om spelarna går in i en grotta så tar du ditt speciella grott-marks-papper och lägger under, så ser det verkligen ut som plupparna du ritar ut står i en grotta.. Spelarna blir nog ganska imponerade! /images/icons/smile.gif

En annan grej jag använde var att ta småsten och bygga väggar av dom. Man kan flytta runt dom lite hursomhelst. Kan ta lite tid att bygga upp en ny scen förstås, om man vill vara noga..
 
Top