Nekromanti för få anfall/runda...

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Har "låtsas-lalvat" med några kompisar ett par ggr. När vi slogs lite med ett par pinnar (börjar bli rätt duktiga) upptäckte vi att vi gör ungefär 1 anfall/sekund, vilket innebär 4 anfall på en eon-runda... Och eftersom vi nu inte är riktigt så duktiga med svärd (eller pinnar) som de mest erfarna eonrollpersonerna, så tycker jag att det är aldelles för svårt att hugga(/anfall) i eon.

Man behöver ju ungefär 20 i FV för att känna sig hyfsat säker att anfalla fyra ggr på en runda.

Är det nån mer som upptäckt detta och gjort några husregler som grovt ändrar strissystemet

har funderat på att halvera rundorna (BT dubblas självklart de första 9 rutorna, en del andra förändringar bör oxå göras...)

eller göra det någon tärning enklare att anfalla...
i vilket fall blir det komplicerat..
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Ni kan först tänka på att pinnar och vanliga vapen är två skilda saker, så då kanske det uppkommer att det kan gå lite segare.

Men jag håller med att fyra sekunder kan vara lite för långt i eons spelsystem, men då kan man ju komma till när man har stridskonster och dylikt. T ex uppföljning å snabbt anfall och ett vanligt anfall under en runda är ganksa vasst endå för att vara fyra sekunder... Och om man har mer i det värdet att man kan göra t ex 3 extra vanliga hugg i rundan är man upp i fem anfall på fyra sekunder.. :gremwink:
 

Lazaruz

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
21
Location
Jönköping
Har ni "satsat", ´testa o satsa med en yxa o se om du gör fyra precisions hugg på en "runda"
Men självklart att det går att attackera flera gånger ganska lätt med lätta saker, typ vänster jabben, pinnar, träsvärd osv
men oftast så får man offra kraft mot snabbhet...
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
men då kan man ju komma tillbaka på olika vapen... med en dolk t ex så kan det bli ganska lätt att få in så många sällar med ett lätt vapen. Dessutom om man har en stav som inte väger så mycket kan man använda två ändar till...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det första att göra om du vill uppmuntra fler anfall är väl att mildra fummelreglerna. Det andra är kanske att fundera på vad ett "anfall" representerar. Är det varje gång du gör ett utfall med ett tillhygge mot din motståndare eller är ett anfall bara den där öppningen som du arbetar fram genom ett par finter osv och som mynnar ut i ett seriöst försök att träffa och skada din motståndare? En möjlig förändring skulle kanske vara att alla har två handlingar utan svårighetsökning. Då slipper du ändra så mycket av reglerna.

Mvh / Phelan
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Nejnejnejnejneeeeeeeeeeeej.............

Det är skillnad på att "låtsas" och att göra saker på "riktigt".


Det bara är så helt enkelt. Om du satsar utan att riskera något så satsar man gärna lite för mycket. Därför tänker du inte tillräckligt på ditt försvar och ditt fotarbete när du inte riskerar att skadas eller dö. Alltså slår du mycket oftare när du lattjar än när du vevar "på riktigt", eftersom man vet att motståndren när man lattjar inte är ute efter ditt liv.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Standardfråga

Dels så är det ostrategiskt att bara banka på, tittar du på en riktigt duell på liv eller död (hur du nu skall kunna göra det) så cirkuleras det en massa, det är farligt att attackera, då man lämnar en blotta (som täpps igen via instinktiva försvar).

Dessutom är inte rundorna fasta. De är ungefär 4 sekunder.

Sök annars på Krilles kommentarer om denna fråga.
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Re: Standardfråga

Dels så är det ostrategiskt att bara banka på, tittar du på en riktigt duell på liv eller död (hur du nu skall kunna göra det)

Det skulle ju kunna vara att titta på vanlig fäktning, kendo eller Ia-jutsu... Där kan man se att det du beskrev... :gremlaugh:
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Standardfråga

Jo, det är sant. Har slagits en del i ju-jutsu (blev iofs aldrig särskilt bra), men det hände aldrig att man slog varannat slag med en frekvens på 4 Hz. :gremwink: Däremot hände det att en av fajtarna pucklade på snabbt, men då var det i en sån situation där anfallaren har ett säkert initiativ, alltså bara slag från ett håll.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Åtgärder

Eller så gör man som vi: Skippar fummelreglerna och låter stridsrundor vara en odefinierad tidsrymd. Då kan man tänka sig striderna precis hur fartfyllda man vill, vilket tenderar att vara bra med alla överelita typer i mina kampanjer.
Jag ser inte vilken funktion klart definierade tidsramar på en stridsrunda fyller, egentligen.

- Ymir, skippar stridsrundor, följaktligen
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Håller med

Jag tror jag håller med Ymir, tid och stridsrundor är helt enkelt varierande, själv brukar jag säga (när vi har kanske slagits ett tag) det har gått tre minuter sen man började och skurken som skickade sina "Thugs" på en har hunnit smitit... :gremcool:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Åtgärder

Att bedöma förflyttning underlättas ju om man vet tidsrymden. Väl?

Mvh / Phelan, vill nog ha tidsbestämda stridsrundor
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Förflyttningsproblematique

Jo, men i strid är det sällan relevant. När förflyttning med väldigt små tidsmarginaler är relevant låter man helt sonika rundorna motsvara standard 4 sekunder, eller delar förflyttning på 4 och räknar förflyttning/sekund istället.

Att det sedan finns ett grundläggande problem med förflyttningsreglerna i Eon (De tar inte hänsyn till storlek, så Första Snön, 125 cm, springer lika snabbt som Valis, 190 cm, när de har ungefär samma fysiska förutsättningar) hör väl egentligen inte till saken.

- Ymir, påpekar
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Vad jag reagerade på

"Man behöver ju ungefär 20 i FV för att känna sig hyfsat säker att anfalla fyra ggr på en runda."

Nix, 3,75*6=22,5, alltså kommer du att behöva ett färdighetsvärde på närmare 30 för att känna dig hyfsat säker.

Mvh Victor Palm...

...Vill också slåss med pinnar.
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Standardfråga

Exakt...

Eftersom jag går i Kendo så vet jag precis vad jag pratar om (go me! :gremwink:)

I Kendo så händer det väl ibland att man gör fyra anfall på fyra sekunder, men då bör man tänka på följande:
1) Man blir astrött. Särskilt i rustning.
2) Om du inte är riktigt über så kommer du knappast att träffa alla fyra anfallen (eller, okej, behöver du göra fyra anfall så har du inte träffat motståndaren...)
3) I Kendo använder man "små tekniker", d.v.s. snärtande slag (jobbar med handleden) eftersom katanan användes för att skära med. Att göra samma sak med ett europeiskt svärd verkar....jobbigt :gremsmile:

För att avrunda det: En bra krigare gör inte ett hugg per sekund. Man förlorar bara kontrollen och blir trött. Man gör ett fåtal BRA hugg istället.
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Re: Standardfråga

Uhm, jo, skillnaderna mellan shinai och katana är ju rätt uppenbara iofs. Tror dock (har aldrig testat eller så, bara spekulationer) att det är bra mycket enklare med handledssnärtar av en katana jämfört med ett europeiskt svärd. Men, jag är långt ifrån expert...

Nåja, det jag ville komma fram till var hur som helst att definitionen av en stridsrunda är helt okej, och att man inte vill göra fyra anfall på en stridsrunda egentligen. Då har man väldigt sällan kontroll.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Standardfråga

Vad jag vet så gör man handledssnärtar endast i Kendo... Det har ingen vidare effekt med ett riktigt svärd.

/Joel
 
Top