Nekromanti för erfarna mörker-SLare (bl a L&H-SPOILER)

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
börjat skissa på en VÄÄÄLDIGT lång kampanj, som till slut ska leda till mörkret.

Hade tänkt att några av de första äventyren skulle handla om att någon/ra av gudarna (XINU-kult-guden/arna???) tjuvstartar med att besätta några högt uppsatta kvinnor lite runt om i världen (kanske främst på Asharina). Läste lite i L&Hatt något sånt hänt (/skulle hända) med drottningen i Damarien (=krig mot Asharien). Några liknande händelser har jag för mig att jag också läst om, men mina anteckningar är lite kladdiga och oförståeliga för tillfället, tyvärr.

Tjuvläste i Geografica Mundana i rollspelsbutiken i stan att Anstir Tyldon blivit förälskad i en ung kvinna.
Hade tänkt att denna kvinna skulle ha samma uppdrag (dvs att starta ett stort krig på Asharina som leder till att de två kvinnorna får en massa makt), och Xinu-kulten (om det nu blir Xinu) har ett bra utgångsläge inför de kommande krigen.

Anstir Tyldon (överjarl, Asharien) har dock brutit lite med den samoriska läran och antagit att en sorst domedag är nära. I rädsla för sitt liv grundade han då, för ett år sedan Khasi-orden, som skall stå vid jarlens sida när faror lurar...


Samtidigt kommer det att starta ett krig mellan Thalamur och Consaber, då det ryktas att kejsarstaven blivit funnen (om mina spelare spelar som de ska, vill det säga). De båda rikena vill så klart vara ledande i Colonan, då detta planeras återgrundas (i och med kejsarstavens återfinnande). Då kommer Tokon att bryta sig loss mer och mer från omvärlden och slåss, som de alltid gjort mot Colonan.

Därför kommer de flesta människoriken vara lite plågade och svaga när det stora mörkret kommer (precis som de lite ondare gudarna vill (?))

frågorna är nu

Är det bra med Xinu-kulten?
(har inte Religioner-gudarnas kamp, så jag vet knappt något om några religioner)

Funkar mina story's över huvud taget?
(de är längre och mer komplicerade, men tiden är knapp, snart börjar fotbollen, SVE-KRO)

kul att ni orkade läsa allt...
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Xinu har fem (om jag inte minns helt fel) inkarnationer på Mundana.
En är Ariandra den Behagfulla, Thamas Vitfjäder/Envåldshärskare's fru, som praktiskt taget styr över Damarien genom honom.
Jag kommer inte ihåg namnet på någon annan, men en av dem är iaf en kvinna som är gift med en magikrat-grej i Thalamur. eller nåt.
Sedan tror jag det var en i stora arkipelagen, en på melorion & en i jargien. eller nåt.

Är det bra med Xinu-kulten?
självklart. (Xinu är den enda guden som befinner sig på Mundana.)
 

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Mörkret är farligt...(L&H-SPOILER)

Det finns ett stort problem med att använda Mörkreti kampanjer, och det är att RP alltid löper en viss risk att misslyckas med sitt uppdrag. Om RP misslyckas med att hitta den gömda skatten så gör det inte så mycket, men om RP misslyckas med att förhindra världens undergång så blir det en aning värre. Att totalt förstöra hela kampajvärlden låter inte som en bra idé, och även om Mörkret besegras, kommer hela mundana att förändras totalt. Du kommer i princip att få skriva om varenda modul för att den skall passa ett nytt Mundana i en ny Eon. Om du inte vill ägna dig åt att skapa ett nytt Mundana, bör du vara ytterst försiktig med Mörkret.
Det är bättre att använda mörkret passivt, som anledning till t. ex Sällskapets, Drezins eller Sanaris handlingar.

//Doda (som flyttade mörkret 10 år framåt efter att en Mörker-kampanj spårat ur för RP...)
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Mörkret är farligt...(L&H-SPOILER)

Hur skulle ett par rollpersoner kunna stoppa Mörkret?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Mörkret är farligt...(L&H-SPOILER)

Hur kunde Hitler döda 6 miljoner judar och starta ett världskrig?

Enskilda individer kan göra otroligt stor skillnad, det gäller bara att få lite stöd av en massa andra enskilda individer. Mörkret är ju ett utmärkt tillfälle att köra episka kampanjer på riktigt hög nivå, med rollpersoner som stora ledare och härförare.
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Mörkret är farligt...(L&H-SPOILER)

aha. jo, om rollpersonerna nu har stor makt kanske.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Mörkret är farligt...(L&H-SPOILER)

Eller om den desperata situationen får folk att följa de som verkar göra något åt hela röran... dvs rollpersonerna. En elak SL gör det till en Life of Brian-situation. :gremwink:
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Hitler som ung

Hitler var på väg att bli konstnär, men nekades till Wiens konstakademi. Då blev han uteliggare under ett par år (nästan iaf), men om man går fram utterligare några år så hade han makt över halva europa. Så man behöver inte vara mäktig från början för att bli det senare. Bra tajming och stark karisma är det enda som behövs.

Mvh Victor Palm...

...Trött.
 
Top