Nekromanti För Eoner sedan så överlevde man med hjälp av sten

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Problemet med att göra ett spela en kampanj i Stenålder är att få spelare och Spelledare att klara av att gestalta en värd där så enkla saker som Pengar och Ekonomi, Länder och armer, Bra vapen, Bra läkekonst, Där den enda förklaringen till fenomen som Åska och köld är från gudar vilket även personer i senare Mundansk tid gör..
Att gestalta detta är jobbigt och svårt det kanske svåraste är att gestalta en värd där pengar saknas utan pengar försvinner en otroligt mängd prylar och ideer från värden..
Första stegen att föra in Mundana i stenens tidsålder borde vara att unders söka VÅR stenålder för att se HUR de levde på den tiden. Stor mängd av födan är insamlad mat och samla mat tar tid specielt om man ännu inte odlar maten själv..( för att få en aning om HUR många timmar det kan gå att plocka mat i skog GÅ ut i skogen fyll en hink med blåbär/lingor/smultrun och se Hur lång tid det tar för DIG )
Sen kommer kött den vanligaste maträtterna borde vara fågel fisk ohc mittimellan ( groder och annat gött som )
Stora byten som älg och myskoske/häst eller Mamutar är svåra fånga och farliga.. Lättaste sättet är fallgropar och fällor. ( Tyvär om det inte finns ett naturligt stup så behövs det en grävskopa för att med fallgrop kunna fånga en mammut *ler* )

??? vad blir innebörden av brist på valuta ???
Den som är mäktigast/skikligaste på jakt/hantverk har mest ägodelar ju fler ägodelar desto "rikare" är man skickliga jägare kan snappt stiga i rang osv
( du vill ha flintyxa jag vill ha halsband med björntänder så vi byter, Å medela gärna spelare att även om halsbandet inte passar till pälsen så är det bättre att ha en för mycket än för liten man kan ju byta till sig MAT ).
!! Svårt för EN ledare att bli hövding/kung över ett stort område !!..
De han och hans närmaste män kan hota och belöna i form av mat värdeföremål och beskyda från farliga rovdjur De kan han ha Makt över..
Makt kan aldrig erövras makt ges bort.. Först när en ledare har lyckats övertala en grupp om att det är HAN som bestämer och DE ska sammarbeta
( När gruppen väl har börjat sammarbeta är det ofta som någon i gruppen slår ner Ledare nr1 och försöker bli Ledare nr2 tyvär så kommer Ledare nr 3 och vill ha makt )
Så makt är svårt att få och svårare att behålla om gruppen är skickliga på det som de gör. En smart ledare ser till att hans löjtnanter har belöningar som gör dom lojala..
I vårat samhälle finns ett störe utbud av nöjes prylar och pengar som de kan spendera i stenålder så är de prylarnas motsvarlighet bättre pälsar fler tjejer och kanske Alkol. ( saker som tar plats och i fallet med tjejer kan vara svårt för en ledare att ha kontroll över )
Vidare svårigheter med att vara ledare i ett Stenålders samhälle är att det finns gott om okänd mark som folk kan flytta till givet viss är varje försök att hitta nya områden att bo i svårt och livsfarligt men människor är modigare/ointeligentare än vad man kan tro..


Och HUR ska DU förklara för din spelare hur han ska måste byta 15 kg kött mot en flintyxa ? eller kostar en yxa i flinta 100 kg kött eller kanske bärnstens halsband eller en mammutbete ?
Flinta var under tidig och sen stenålder en handelsvara det vet man tyvär för att stenen skulle ha något värde måste den vara stor nog för att man ska kunna göra något av den..
Flinta sten är tung och den finns bara i områden med KRITA man vet att stenålders män/kvinnor reste långa vägar bara för att bryta flinta i gruvor.. ( Norges hittade de en flintgruva som när den användes låg åtminstonde 1 mil från land.. Stenåldersmäniskorna var tvungen att paddla ut ohc gräva sen paddla in igen. )
Vad värre/bättre är att flinta har flera olika nivåer av kvalite tro det eller inte det finns dålig och bra flinta.
färgen på flinta är från skitbrunt till mörktsvart och blänkande bärnstensbrunt så har man som grupp kontroll över en BRA gruva kan man byta till sig annat som exempel viss MAT förådd bärsten och annat användbart..

Sen hur är vapnena på den tiden ? Dåliga eller ?
En flint yxa egg är vassare än järnvapnena skär och stick yta var.
Tyvär så är flinta skört och spricker lätt det är även flintas styrka ett bra flint vapen blir aldrig slött det kan och kommer gå sönder för eller senare orsaken att flintan inte behöver vässas är att eggen hela tiden "vässar sig själv" när flintan används så lossnar bitar från bladet flintans natur gör att bitanra som lossnar följer eggen och den blir därmed hela tiden "vässad"
( om den träffar ett ben i bytet eller en sten vid sidan av bytet så kan den spricka sönder )
Så med andra ord VI har vassa flintvapen som är minst lika bra som stålvapen MEN OM de stöter på hårt ben eller sten så går flintan sönder.. ( skallben kan ibland vara för tjockt för ett flinta vapen att slå hål i det är dokumenterat, ) Så länge som man bara skär så är flinta ett ypperlikt matrial men ska man hugga eller sticka sig igenom BEN eller tjockt trä är flinta sämre..
( I dag används ibland kirurg knivar gjorda av flinta. Det är sant skoj va )
Som brödkniv är flinta bra som jakt och krigsvapen är den dålig.
klubbor och annat är som krigsvapen överlägsna..

Sen har de klubbor de har i många områden Bumeranger kastkäppar. ( Nej det är inte bara i Australien de finns.. )
Bumeranger har man hittat över hela Europa och Asien Amerika och afrika av någon anledning så glömde man bort bumerangen *hmm* kan ha att göra med att vi har mer skog än exempel viss Australien.
Sen majoriteten av dessa bumeranger tillhör den sort som EJ kommer tillbaka ( se egyptierna S formade kastkäpp som ett exempel ) Men även återvändande har funnits i Europa..


Okej så vapnena var "dåliga" de går lätt sönder måste repareras vad innebär det att vapnena är dåliga ?
Djur är svåra att jaga
Djur är farliga att jaga
En björn/varg vars tänder man minstänker var högvaluta är livsfarliga djur för en stenålders människa
Inte nog med att djuret är störe ( i fallet björn ) har vassare tänder och blir arg när man skadar det utan det ända sättet man med säkerhet kan lyckas med storrovdjurs jakt är om man är fler än 1 jägare.. Problemet är om en grupp jagar så blir vinsten mindre när
bytet måste delas
Sen kommer det till Skador som under stenåldern var livsfarliga en jägare blev halt kan inte jaga längre utan blir en belastning,
sjukdommar vi idag kan skratta åt kan vara direkt dödliga, infektioner är vanliga att få OM man blir biten av ett djur och infektioner
kan lätt leda till blodsförgiftning och DÖDEN..

SÅ jag skulle kunna skriva 100 tals mer info om stenålders rollspels problem men jag gör det inte.
Rollspel under en fiktiv stenålders samhälle har ENORMA potential till äventyr tänk bara på att mängden information måste vara störe bättre förklarad infrastruktur på samhället osv.. SÅ att spelare och spelledare kan gestalta en värd där tekniskt eftersatta
Tiraker ( Homo sapien Neandertalis ) utgjorde en livsfarlig konkurent till (Homo Sapien Cromango ) i vår värd där man vet att dessa folk inte bara dödade varandra utan även hade handel och giftemål mellan sig ( man har hittat rester som KAN tyda på att det är så,, Vilket betyder att Neanderthal människans gener kan leva än idag bland OSS )..
I en fantasy värd kan vi få Ännu roligare där finns riktiga Tiraker de är starkare ser bätre i mörker är TOTALT överlägsen de har klor de kan äte kadaver som inte ens en Gam vågar äta ( nackdelar är att de troligen behöver mycket föda för att överleva ),
Svåra konkurenter till Människorna och Alverna ( Homo Elfine Supsigfullus ) människors för och nackelar behöver vi inte gå in på..
Men alverna De är lätta springer antagligen snabbare deras diet är antagligen mer vegitarisk och de lever länge har bättre läke kött tåligare mot infektion ser bättre och hör bättre men är i gengäld så fortplantar sig de söligare och med tanke på HUR farligt det är att jaga djur för köttet så tror jag att Stenålders Alven var i huvudsak vegan ..
Dvärgarna å andra sidan de är korta kraftiga och ser i mörker vilket gör att de är minst lika svåra konkurenter som Orcher.. ( kort och väger lite = billiga i drift behöver lite föda )

Magi finns det i Stenålders Mundana ?
Jeeep Schamaner finns primitiva magiker som kanske kan en eller två effekter och någon enkel alstra.. MEN magi var direkt från gudarna och extremt sällsynt..
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Alverna kom ner från rymden... De var nog INTE neandertalare. Dvärgarna levde utan luft eller föda innan ljuset, så de är säkert gudar. (ironi) Frakktirakerna lever ju fortfarande på neandertalarnivå så tirakerna utvecklades säkert senare. Människor är normala.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Har stenåldern existerat alls?

Detta kanske är en dum fråga men...
varför vill du spela i en stenåldersvärld?
nästan överallt i mundana är det ju mer eller mindre civiliserat...

Som du beskriver din stelåldersvärld är den skittråkig. Jag tror att det är skojigare att spela i en normal mundanavärld...

Och vad det gäller alla olika raser, silversurfan har rätt. Nästan alla raser verkar ju skippat stenåldern. Dvärgarna grävde ju upp sig ur marken för eoner sedan, och då hade de ju redan utvecklat en civilisation (utan luft och mat), och alverna kom ju nerflygandes som änglar från stjärnorna... Misslorna kom genom en portal från ett annat universum. Stenåldern har aldrig existerat i mundana.

Smaffy är jag. blä.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by smaffy on 2000-12-18 09:46.</EM></FONT></P>
 

Ruben

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
8
Location
Stockholm, Sverige
Re: Har stenåldern existerat alls?

Hmm... Jag vet inte riktigt om jag är lika säker på att det inte har funnits en stenålder. Visst, alverna kom från himmeln vilket inte jag associerar till primitivitet. Ordet primitiv betyder egentligen naturlig så till exempel Frakk passar in på den beskrivningen. Dvärgar var som du tidigare nämnt civiliserade redan när dom kom upp till Ljuset så dom passar inte heller så bra. Att spela misslor innan dom kom till Mundana kan tyckas lite småfjantigt men kan säkert vara kul. Fast misslor är väl kanske inte arketypen för en stenåldersmänniska... Ok, människorna då? Har inte dom varit primitiva och ociviliserade nångång? Tokons barbarer är ju i princip kelter och kelter har ju inte alltid varit allt för civiliserade. Vill du spela i Afrika så har du ju Eumo. Kamorianer är ju inte alltför utvecklade, eller vad anser du? Rätt eller fel? Alver... Där har vi ett flertal trådar att spinna på. Vill man spela stenålder så kör en henéa-kampanj. Det är nog mycket underhållande. Vill du köra episkt? Då är nog De Stora Krigen nåt för dig. Inte alltför långt bak i tiden men iandafall nåt... Så säg inte att det inte har funnits någon stenålder. Den existerar fortfarande.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Har stenåldern existerat alls?

men... där nästan alla äventyr utspelar sig (i alla fall i min spelgrupp) är ganska civiliserad... Delar av världen kanske är ociviliserad fortfarande, världen är ungefär som år 1400-1500. Vid den tidsåldern var ju delar av världen fortfarande fruktansvärt ociviliserade, men jag kallar knappast medeltid för stenålder för det...

Den enda rasen som verkar ha haft en stenålderstid verkar ju vara människorna. Alla andra raser kommer ju från andra världar, himlen eller underjorden..

(hur kan dvärgarna få luft i sina gruvor? svaret är ventilationshål, med då kommer ju kuggfrågan... Hur överlevde dvärgarna innan de grävde upp sig till Ljuset?!?)

Återigen, varför vill man spela i en stenåldersvärld??

Smaffy är jag. blä.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Ja för faen!

"Stenåldern har aldrig existerat i mundana."
Utveckling, min vän, utveckling, är svaret på din fråga.

För att något ska utvecklas krävs det att det hela börjar någonstans.

Som jag förstår dig så vill du inte ha en stenålder, utan vill att människan så fort de kom till byggde hus och gjorde smedjor och vapen så... direkt när de övergick till homo sapiens alltså /images/icons/wink.gif.
Något måste ha funnits före, på den tiden då människorna bara kunde använda enkla redskap främst av sten och trä, typ. Alltså fanns stenåldern /images/icons/smile.gif.

Som du beskriver din stelåldersvärld är den skittråkig.
Nej för faen! Det verkar vara en superbra idé! Variation så att det bara dräller om det!
Spelarna kommer bli mycket mer rädda att bli skadade med tanke på den primitiva läkarvården.
Den verkar bra, ska läsa igenom hattens post lite mer grundligt och kanske etablera ett stenålders-samhälle någonstans utanför de hittills kända delarna av Mundana! Det måste finnas någonstans ju... skulle vara konstigt om alla vore lika utvecklade överallt /images/icons/smile.gif.

Fan, du är full med coola idéer ju! Sök jobb på Neogames! Det hade jag gjort om jag var du /images/icons/smile.gif.
(en av dina idéer gillade jag dock inte, den med att utvecklingen skulle gå framåt... till kpist-åldern alltså /images/icons/wink.gif)

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ja En möjlighet

*Ler* tack för uppmuntran *ler*
skönt att se att någon förstår vad jag menar när jag skriver ( Många personer har svårt att läsa långa texter )
Ideen med Stenålder i mundana är inte något nytt Heana har det ännu så att säga..
MEN om man läser om Alver så säger det bara att de kom från skyn ridande på Drakar inget säger att DE kommer från rymden annat än det där med Alv stjärnan och det är en ledtråd som kanske inebär att de faktist kom från rymden men HUR långt från mundana kom de ifrån ?

Låt oss se på Mundana kartan det finns en stor krater i stäpperna norr om "de kända delarna" krater av gigantisk storlek.
Låt oss säga att för Eoner sedan så såg mundana borna människorna och Tiraker som bode där blev rädda och några av de mäktiga magikerna slött ett förbund med Drakar och de flydde den dödsdömda värden Drakarna genom sin magi gav dessa människor NYA förmågor de blev Alver, Andra flydde in i bergen för att gömma sig de blev Dvärgar genom magis hjälp köpt från tja "Drakar/demoner/Berget/Vontar" började deras liv förlängas deras kropp förkortas,
Sist men inte minst var det folket som var kvar några få människor och tiraker en låg ointeligent art av halvdjur metoriten slog ner och Mundana kastades in i en period av jordbävningar vulkanutrbrot som krossade allt sen kom en Is tid som varade i årtusenden och täckte hela mundana.
När värmen kom igen hade Tirakerna utvecklats kanske genom korsningar mellan människor ohc troll kanske på eggen hand härdad i den isiga vintern.

Så har Stenåldern funnits JA troligen före Alvernas återkomst och då i en HELT annan värd med helt andra varelser *ler* själv så har jag inga bevis men gott om teorier baserat på det som står i böckerna Neogames har gett ut *ler*
det finns gott om möjligheter till äventyr och typer av äventyr..
Tänk en kampanj där man lever under istiden som Tirak kämpande på isen ? man kan även införa Dvärgar tidiga dvärgar som har en annan kultur ohc inte helt har övergivet ljusets rike ÄN..
Då och då kanske de primitiva dvärgarna kastar ut en Dvärg för att DÖ i köldens rike kanske för att han har gjort något krimminelt eller för att DE är för många Dvärgar någon måste söka döden och då kan det vara ett alternativ genom frivilligt utvisas dvärgen blir då en hjälte ( orsaken att seden försvan kan vara att berget rasade ihop / dvärgarna fann vontar och hittade nya seder och glömde "Köldens ohc dödens rike" för att senare årtusenden senare åter hitta "ljuset" )
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Har stenåldern existerat alls?

Ja precis. Urgh! vill ha kött! gå och jaga! Urgh! vill vara ledare. urgh. bonk, bonk. Nu är jag ledare. Hämta kött åt mig!

skoj.


"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Stenåldern Äventyr

Silversurfan har du tänkt på äventyr som

Schamanen har sakt att gudarna är vreda det är därför jaktlyckan är dålig någon måste hitta och döda en av de vita björnarna för att nå en sådan måste de fråga grannstammen om hjälp de är giriga vill ha så mycket flinta som två män kan bära ( två starka inte de små mesiga i stamen ) för att få flintan måste spelarna smyga iväg till en flintgruva som några elaka stammar av Tiraker har på sitt teritorum och vägrar låte stamen få flinta från....

Äventyr är lätt att komma på bara man försöker vara lite kreativ..
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Ja En möjlighet

Kort sagt så kanske drakarna är det enda övernaturliga i Eon... om inte de hade funnits hade Mundana (kanske) varit helt normalt med enbart människor!

En annan (udda) teori om Heavédrakar: Det kanske var kåta drakar som förvandlade sig till människor och deras avkomma blev smådrakar!

/images/icons/smile.gif

Och enligt Tokons gamla tro så skulle magin försvinna om drakarna dog ut, och i detta fall skulle också alver, människor... etc. försvinna med dem! Alltså skulle världen bli helt normal igen (= då kan man lika gärna spela N2 om allt vore normalt, men det är fortfarande en intressant teori som gott och väl kan stämma)!

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Ruben

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
8
Location
Stockholm, Sverige
Re: Stenåldern Äventyr

Håller med hatten. Det kanske inte är lika kul men det är ju alltid bra med lite variation. Men man behöver ju inte överdriva. Ett äventyr som utspelar sig kanske 50 år bak i tiden kan ju vara kul. Kul, det? Vad dillar du om? Jo, det kanske inte är riktigt lika kul men man kan i sådannafall få ett ypperligt läge att få hitta på lite själv. Eller lite längre bak i tiden... Riken som Radh-Kamra och Colonan torde vara ypperliga äventyrsplatser. Jag vet inte. Det är ju bara ett förslag!
 
Top