Nekromanti För en hand full med dollar?

Power-Fredrik

Veteran
Joined
22 Jan 2001
Messages
17
Location
Göteborg
är det i den som Clint har på sig en brun-vit poncho, är prisjägare och träffar på den där prickskytten med pistolen som man kan fästa en kolv på?

I've got the POWER!!!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Nu ger jag mig ut i vattnet när jag vet att det finns andra här som simmar bättre, men ändå...

<I>är det i den som Clint har på sig en brun-vit poncho,</I>

Är inte det i 'The Good, the Bad and the Ugly'? Kommer iaf inte ihåg nån poncho från de andra...

<I>är prisjägare</I>

Det är han i hela Dollartrilogin.

<I>och träffar på den där prickskytten med pistolen som man kan fästa en kolv på?</I>

Clintan? Tjaå, Lee van Cleef använder en sån i 'For a Few Dollars More' (den bästa av de filmerna, tycker jag - och har klart skönaste ledmotivet).

'A Fistful of Dollars' är imho klart överskattad; bara en halvdassig plankning på en briljant samurajfilm (liksom 'Sju vågade livet', men den såg iaf till att få med lite egen westernkänsla). Leone har gjort klart bättre saker som blivit klart mindre omtalade än den.

--
Åke
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
'For a Few Dollars More' (den bästa av de filmerna, tycker jag - och har klart skönaste ledmotivet).

Instämmer till 100% Det var bara det jag ville säga...

/Azagthoth
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Hmm så dålig tycker jag inte att 'A Fistful of Dollars' är, Yojimbo är väl bättre men inte så värst. Handlingen tycker jag känns igen i Last man standing och korpen flyger oxå.

Per
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Dollartriologin?

"är prisjägare"

"Det är han i hela Dollartrilogin."


Trodde inte Clintan var med i T&A:s konventskampanj ;-)

Riddaren - missuppfattar? ;-)


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Filmvett efterfrågas!

Clint har på sig en brun-vit poncho i alla de tre Leone filmerna han figurerar i.

I den tveklöst bästa (om man nu med pistol mot tinningen tvingas avgöra), "The Good, The Bad, The ugly" tar han på sig den tjugo minuter innan filmen slutar. Eftersom det är den sista filmen där Clint och Leone samarbetar är detta nästan en rituell handling. Detta inleder den storslagna slutscenen. Ett av filmhistoriens största ögonblick! Den kan inte beskrivas, den måste ses!!

Filmen du menar är "For a Few Dollars More" och prisjägaren du refererar till spelas av Lee van Cleef. I denna filmen dominerar däremot Gian Maria Volonte som den opiummissbrukande skurken "El Indio". Filmen i övrigt kretsar kring ett bankrån i El Paso, men givetvis ligger det en hämndhistoria i botten. En mycket bra film.

Nedanför vågar Åke med en kort rad förkasta "A Fistfull of Dollars" på ett ytterst brutalt vis. Lyssna inte på honom!!! Han har Fel!! Visst, det är en nyinspelning av Kurosawas "Yojimbo" men detta innebär inte att den på något vis skulle vara sämre. Och det innebär absolut inte att man nödvändigt skall jämföra de två filmerna. Se dem båda!!

Avslutningsvis måste jag tipsa om Leones svulstiga och episka västernopera "Once upon a Time in the West" En imponerande film där mr Hollywood himself, Henry Fonda spelar en ytterst elak och brutal man med sådan kraft att man häpnar. Låt er inte avskräckas av att Charles Bronson är med, det är det enda gången han har lyckats vilket iofs inte är hans förtjänst.

E.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Dollartriologin?

Dollartrilogin är vad Leones western filmer Den gode,den onde och den fule (the good, the bad and the ugly), för några få dollar extra (For a few dollars more)och en handfull dollar (A Fistful of Dollars) kallas

Per<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2001-01-30 19:45.</EM></FONT></P>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Dollartriologin?

Vet det...men du har antagligen missat skämtet också? En konventskampanj som Rävspel (Anders och Tove) gjorde och äventyren som ingick finns på www.rollspel.com kallas för Dollartriologin, i denna kampanj ingick:
1) En kista full med dollar
2) Dollar före döden
3) En dollar till Djävulen

http://www.rollspel.com/western/aventyr/w2.htm Riddaren - förklarar skämtet


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: Dollartriologin?

Dessutom, finns det inte en karaktär som inte har ngt namn, är prisjägare och är asagrym på att skjuta...

//Kalle - börjar se ett samband...
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
“Halvdassig plankning på en briljant samurajfilm”? Låt oss bryta ned detta påstående i dess beståndsdelar.

Primo: “samurajfilm”. Med tanke på att Kurosawa själv var oerhört influerad av Westernfilm (och själv beskrev Yojimbo som ”En westernfilm i Japan”) kanske det är rättvisare att se Yojimbo åtminstone som en hybrid mellan samurajfilm och westernfilm. Både Kurosawa och leone hade i fallet westerngenren i många avseenden likartade referensramar.

Secundo: “plankning”. Här måste man i viss mån ge Rosen rätt - Leone blev indragen i en stor rättstvist med Kurosawa just för att det så uppenbart var en plankning. Å andra sidan gjorde Leone, som sanne den auteur han var, också historien till sin, bl a genom tillägg och ändringar i manus men framförallt genom ett helt eget bildspråk. Tittar man på hur Yojimbo är filmad och hur För en handfull dollar är filmad framträder viktiga skillander (och nej, jag menar inte bara att den ena är i färg och den andra i svartvitt...).

Tertio: “halvdassig”. Ett något för summariskt avfärdande. Visst framstår Leones första westernfilm (men inte hans första film, märl väl) som något av en omogen förövning till det som komma skulle (=resten av Dollartrilogin och lite annat smått och gott), men detta uppvägs mer än väl av hans ungdomliga (OK han var väl strax över 30 när han gjorde den...) oförvägenhet och respektlöshet - För en handfull dollar har en kantig intensitet som är svår att avfärda, även om den inte är lika strömlinjeformad och effektivt berättad som de två senare filmern ai serien - med Den gode etc som kronan på verket.

mvh
Örnie
PS Läs gärna Christopher Fraylings eminenta Leone-biografi “Something to do with death” DS
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Filmvett efterfrågas!

<I>Nedanför vågar Åke med en kort rad förkasta "A Fistfull of Dollars" på ett ytterst brutalt vis. Lyssna inte på honom!!! Han har Fel!! Visst, det är en nyinspelning av Kurosawas "Yojimbo" men detta innebär inte att den på något vis skulle vara sämre.</I>

Yojimbo är en utmärkt samurajfilm. A Fistful of Dollars försöker vara samma utmärkta samurajfilm i Westernmiljö. Nuff said.

<I>Avslutningsvis måste jag tipsa om Leones svulstiga och episka västernopera "Once upon a Time in the West"</I>

Just den jag menade med "klart bättre som blivit klart mindre omtalat".

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Spaghettikampanjen", då? ;-) (N/T)

Rör på er gott folk, här finns ingentinga att se... gå vidare...

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"All Flesh Must Be Eaten"? ;-)

Plättar med sylt uppå, det är så gott att få...

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Dollartriologin?

Hmm, det stod för nåfra få dollar extra i Tv-tidningen när den gich på femman förut.

Per
 
Top