Nekromanti förändringar till dnd 4th edition, tankar

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
jag nosade genom regelboken och funderar på hur saker och ting förändrats.

con verkar inte påverka hp per level, utan "bara" i början på level 1 när man får sin con i hp plus yrkesbonusen.

hur kommer det att slå? De kanske var trötta på dvärgwizards med 20 i con som fick mer hp än en alvfigher, vad vet jag?

sen får man dexbonus på skadan för misilvapen (om de inte är tunga kastvapen) detta känns ju ganska trevligt, någon som får en känsla för hur det kommer slå, blir det halving misilvapenspecialister som gör jättemycket skada och slaktar bättre än de tunga närstridskrigarna?

antagligen inte men vi får väl se.

några roliga funderingar om de förändringar som gjorts?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Con påverkar ju antalet healing surges som växer med mängden hitpoints. Jag skulle tro att de ville göra den lite svagare nu när det finns klasser som drar fördel av con för sina powers. De skulle kanske få en fördel gentemot andra klasser om Con blir för kraftfull utöver att den är nyttig för powers.

Det jag funderar på är om inte det blir lite väl bra att bara satsa på två abilitys. Dvs man tar 18 (+race) i den som gör att man träffar och gör skada, och resten i support abilityn. Typ som min alv ranger som har dex 20 och wis 16 och 8-11 i resten. Men jag har ju inte provspelat än så den kanske suger ihop i praktiken.
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Bombu said:
sen får man dexbonus på skadan för misilvapen (om de inte är tunga kastvapen) detta känns ju ganska trevligt, någon som får en känsla för hur det kommer slå, blir det halving misilvapenspecialister som gör jättemycket skada och slaktar bättre än de tunga närstridskrigarna?

antagligen inte men vi får väl se.

några roliga funderingar om de förändringar som gjorts?
Självklart skall en striker-toon göra mer skada än en defender-toon. Även om man kan tweaka defenderclassen warrior aningen, är det väl självklart att en striker gör mer skada. Är närstridskillen en strikerklass (ranger, rogue) så gör han liknande skada mot enskilda mål.

Överlag skulle jag vilja säga att 4ed är så bra det kunde bli. Larviga/unkna simtendenser är borta. Ren och fokuserat spel-speligt.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
ond bråd död said:
Con påverkar ju antalet healing surges som växer med mängden hitpoints. Jag skulle tro att de ville göra den lite svagare nu när det finns klasser som drar fördel av con för sina powers. De skulle kanske få en fördel gentemot andra klasser om Con blir för kraftfull utöver att den är nyttig för powers.

Det jag funderar på är om inte det blir lite väl bra att bara satsa på två abilitys. Dvs man tar 18 (+race) i den som gör att man träffar och gör skada, och resten i support abilityn. Typ som min alv ranger som har dex 20 och wis 16 och 8-11 i resten. Men jag har ju inte provspelat än så den kanske suger ihop i praktiken.
det där med con i andra värden kanske väger upp, och healing surges verkar ju vara the chit nu för tiden.

det kommer på lite högre levels bli mer likartade hp än tidigare. det kan ju vara positivt men det gör ju också att high con defender fightern inte kommer ha tonvis med hp jämfört med låg hp roguen till exempel, vi får väl se hur det slår.

det har ju alltid varit bra att ha väldigt högt på ett värde men om det räcker med högt på dex och wis som ranger, vi får väl se, du kan väl berätta om hur du upplever din alv när den väl börjar användas i praktiken.

Det är lite det jag är ute efter hur olika egenskaper och properties funkar när man väl börjar spela
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
en ranger...

jag har haft lite svårt att vänja mig vid hur man ska läsa egenskaperna i dnd version 4 men som jag förstår det:

så får en ranger som använder två vapen inte någon styrkebonus på skadan.

hur har ni uppfattat det?


/////
Bombu försöker lära sig dnd version 4
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Re: en ranger...

Jag förstår uppriktigt inte vad du talar om. Powers med styrkebonus på skadan är i fullständigt överväldigande majoritet för TWF-rangern. Har du ens tittat i reglerna?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag skulle tro att det har att göra med att de vill att hp ska öka jämnare varje level.
De har ju tagit bort att man slår fram hp när man går upp i level.
Sedan så ökar ju ability scores betydligt oftare och mer i DnD4, vilket skulle göra hp skulle "hoppa" rejält när man ökar CON.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Som jag har uppfattat det så tror jag att de är ute efter att göra -mängden- HP mindre betydande och -rulljansen- på HP mer betydande. Som det nämnts ovan så är healing surges the shit nu. Vad jag har märkt av våra 4ed sessioner är att HP går extremt mycket mer upp och ner under en encounter än förrut. De vill ju ha ett rörligare system, med mer action och mindre statiskt, det ser man tydligt nu i just HP:en.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: en ranger...

soda said:
Jag förstår uppriktigt inte vad du talar om. Powers med styrkebonus på skadan är i fullständigt överväldigande majoritet för TWF-rangern. Har du ens tittat i reglerna?
jag tänkte på den at will powern som rangern får på level 1 där rangern får använda två vapen.

skadan där anges som [W] men inte med någon bonus som på de andra förmågorna.

min fråga är alltså om ni tolkade detta som att rangern inte får styrkebonus på skadan när han använder denna.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: en ranger...

Bombu said:
jag har haft lite svårt att vänja mig vid hur man ska läsa egenskaperna i dnd version 4 men som jag förstår det:

så får en ranger som använder två vapen inte någon styrkebonus på skadan.

hur har ni uppfattat det?


/////
Bombu försöker lära sig dnd version 4
Det finns ju fyra At-Will-krafter för Rangern (och de flesta andra) varav tre kan användas till melee. I en del av dem får han ingen styrkebonus på skada, men det kompenseras med att han träffar lättare eller får göra två attacker.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: en ranger...

Snow said:
Bombu said:
jag har haft lite svårt att vänja mig vid hur man ska läsa egenskaperna i dnd version 4 men som jag förstår det:

så får en ranger som använder två vapen inte någon styrkebonus på skadan.

hur har ni uppfattat det?


/////
Bombu försöker lära sig dnd version 4
Det finns ju fyra At-Will-krafter för Rangern (och de flesta andra) varav tre kan användas till melee. I en del av dem får han ingen styrkebonus på skada, men det kompenseras med att han träffar lättare eller får göra två attacker.
tack för insikten. det var just hur de hade löst tvåvapenstrid som jag försökte förstå.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
lasergreger said:
Som jag har uppfattat det så tror jag att de är ute efter att göra -mängden- HP mindre betydande och -rulljansen- på HP mer betydande. Som det nämnts ovan så är healing surges the shit nu. Vad jag har märkt av våra 4ed sessioner är att HP går extremt mycket mer upp och ner under en encounter än förrut. De vill ju ha ett rörligare system, med mer action och mindre statiskt, det ser man tydligt nu i just HP:en.
healing surges verkar vara himla hett, och det är väl dessa man ska använda hela tiden.

jag tycker det verkar häftigt, en liten fråga känner man ofta att man inte hinner använda sina healing surges innan man blir däckad?

iså fall blir det ju en häftig avvägning, ska jag doja till nån eller köra min healing surge.

om man inte har nån som hjälper en med sin healing surge förstås.

/Bombu
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Du får ju bara använda en Second Wind (Healing Surge) per encounter.
Givetvis så finns det massor med powers som gör att man får tillbaka HP och får använda Healing Surges.
Sedan så finns det massor med saker som "drivs" av Healing Surge, vill man offra Healing Surges som energi till sin magi så har man ju inte så mycket kvar till sig själv.

Sammanfattningsvis så har du begränsad tillgång till Healing Surges under en pågående strid, däremot så är det inga problem att bli helt återställd mellan striderna.
Under strider så tycker jag att det är balanserat.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
tar healing slut ofta eller sällan eller...

Anthraxus said:
Sammanfattningsvis så har du begränsad tillgång till Healing Surges under en pågående strid, däremot så är det inga problem att bli helt återställd mellan striderna.
Under strider så tycker jag att det är balanserat.
Jag börjar gilla systemet med healing surges. Hur har du uppfattat det med att healing surges "tar slut"

dvs att man behöver fler än man har kvar?
då menar jag mellan encounters,

händer det ofta eller har du upplevt att man står där efter en strid och inte har nån healing surge att ta till?

upplever ni att det blir reell skillnad mellan dem som har hög eller låg con?

alla frågor kan man ju besvara med det beror på, men bara en reflektion om hur ni har upplevt det så här långt?

Bombu
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: tar healing slut ofta eller sällan eller...

Jag är fel person att svara för jag har inte hunnit spela så mycket DnD4 ännu, men helt klart är att man klarar sig längre i en strid i DnD4 än i DnD3 och att man klarar fler strider per dag.

Om Healing Surges räcker eller ej är mer en fråga om hur många monster som DM skickar på en.
Min uppfattning är dock att DMG är MYCKET BRA på att förklara hur man balanserar encounters så jag tror inte att det är något problem om DM gör rätt.

CON påverkar helt klart hur många encounters per dag man klarar av, men de flesta spelare slår ju läger för dagen när deras resurser är slut (oavset om man spelar DnD3 eller DnD4).
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hej igen alla glada!

jag läste att versatile weapon ger +1 i bonus på vapenskadan om man använder de tvåhandadet.

Min fråga är tudelad.

1. hur tycker ni man ska köra när man använder [W] * 2 som skada med en battle axe (versatile) som används tvåhandat.

Blir det D10 *2 +1 eller (D10+1) *2

andra frågan är

2. hur tolkar ni att reglerna är skrivna för detta?
var nånstans regleras vad som ska ingå i W ?

Tacksam för tips.

/Bombu
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag skulle tolka det som att skadan blir 2d10+1. Kan dock inte hitta någon regeltext som solklart stödjer det påståendet. Jag tolkar dock texten på sidan 219 "When a power deals a number of weapon damage dice (such as 4[W]), you roll the number of dice indicated by this entry.", som att det bara är själva tärningarna som multipliceras. Dessutom känns det rimligt att det hela tiden endast är tärningarna man behöver hålla reda på när man multiplicerar. Men jag kan ha fullständigt fel, då jag knappast är någon regelguru...
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Jag har följt regeldiskussionerna på både Enworld och Wizards. Skadan bli [2w]+styrkemod +featmod +osv.mod.

Orkar inte leta upp länk dock. Ni får ta mig på orden, jag hade liknande problem när vi började testköra KoTF för någon månad sedan.
 
Top