Nekromanti Förändrande personlighet kombinerat med färdight

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Jag har hört att vissa velat ha ett system där ens personlighet kan förändras. Samt kanske påverka ens färdighet.

Jag har byggt ett litet eget system där vi använder de fyra elementen som grundegenskaper.

ELD - VIND - VATTEN - STEN

Som också symboliserar personligheter och inte bara färdigheter. Alla spelare har 100 poäng att sätta i dessa 4 där varje poäng står för 1 %.

ELD: 30
VATTEN: 30
STEN: 20
VIND: 20

Ska du slå för att lyckas så väljer man vilket element det rör sig om. Göra något akrobatiskt ELD. Dyrka ett lås VIND. Ljuga VATTEN och hitta mat i skogen STEN. Hur som. Du slår då 2T100 där du ska få så högt som möjligt men under ditt värde i elementet.

Alla spelare får en gång per spelmöte säga att en annan spelare, spelar ett typiskt elements personlighet. Om alla håller med så ökar det elementet med +3, och alla de andra 3 elementen sjunker med -1. Den totala 100 % poäng satsen är kvar men omfördelningen ändras. Om det var ELD så ser det nu ut så här.

ELD: 33
VATTEN: 29
VIND: 19
STEN: 19

ELD är impulsiva, STEN är envisa, VATTEN är empatiska och VIND är analytiska. Mycket snabba drag det finns mycket mer detaljerat om man bara tar reda på vad dessa element betyder ... Googla.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Pysslade med ett fantasyspel för många år sedan som hade fyra (senare fem) element och liknade det här en del med personlighet och färdigheter bundna till elementen. Det kändes småtrevligt men jag fastnade när jag pysslade med settingen (och krafter). :|

Vad hade du tänkt dig för slags spelvärld? Fantasy, Urban Fantasy, Future/Space Fantasy? :gremsmile:
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Kamrat 9356 said:
Vad hade du tänkt dig för slags spelvärld? Fantasy, Urban Fantasy, Future/Space Fantasy? :gremsmile:
Fantasy, typ low fantasy. Ganska mörk.

Har börjat titta på politiska trianglar samt D&D s alignment hur man kan vandra runt i den. Hanldingarna påverkar mer och mer vilken typ av politisk åsikt du har samt hur dina färdighetsvärden blir.
 
Top