Nekromanti Förändra omfång (antal)

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
När det gäller varaktighet och omfång (område) så når man vid högre nivåer "fortsatt dubblering".

För "Varaktighet" är det +16 mellan 1 dygn och 1 år, därefter gäller fördubbling.

Jag tycker att för omfång (antal) borde man också nå fördubbling efter +16, dvs från 1 person till 5 personer är det +16 och därefter gäller fördubbling per +4, så 10, 20, 40, 80 osv.

Det begränsar att en besvärjelse inte kan utnyttja denna högre nivå men att en episk ritual kan få en mindre by att bli galet hungrig med effekten "Hunger".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Siljestam;n177103 said:
När det gäller varaktighet och omfång (område) så når man vid högre nivåer "fortsatt dubblering".

För "Varaktighet" är det +16 mellan 1 dygn och 1 år, därefter gäller fördubbling.

Jag tycker att för omfång (antal) borde man också nå fördubbling efter +16, dvs från 1 person till 5 personer är det +16 och därefter gäller fördubbling per +4, så 10, 20, 40, 80 osv.

Det begränsar att en besvärjelse inte kan utnyttja denna högre nivå men att en episk ritual kan få en mindre by att bli galet hungrig med effekten "Hunger".
Problemet är att man bara kan påverka saker man kan förnimma, det är en fundamental balanseringsmekanik i magisystemet. Så du hade behövt positionera dig på något sätt så att du förnimma varenda person i den där byn.

Jag tror att en lösning med en metaeffekt som konverterar mål-baserade effekter till area-baserade vore avsevärt smidigare isåfall. Jämför med "Den stora tystnaden" i magiintro-pdf:en tex.

men det är ändå bra tankar. vi i magiteamet ska fundera på det!
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Ymir;n177115 said:
Problemet är att man bara kan påverka saker man kan förnimma, det är en fundamental balanseringsmekanik i magisystemet. Så du hade behövt positionera dig på något sätt så att du förnimma varenda person i den där byn.
Kan man inte blanda in lite voodoo element i det hela? Säg att man har hårlockar, naglar, osv från alla byinnevånare?
Kan man då säga att man förnimmer dem, då man har en del av deras kropp tillgänglig?

Planeras det några effekter som kan utöka vad magikern förnimmer? Typ spåkula, så att man kan kasta effekter på mycket större avstånd?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Siljestam;n177118 said:
Kan man inte blanda in lite voodoo element i det hela? Säg att man har hårlockar, naglar, osv från alla byinnevånare?
Kan man då säga att man förnimmer dem, då man har en del av deras kropp tillgänglig?

Planeras det några effekter som kan utöka vad magikern förnimmer? Typ spåkula, så att man kan kasta effekter på mycket större avstånd?
jodå, det finns en del tankar åt det hållet. Ett exempel:

Eldsyn
Filament: 8+
Aspekt: Pyrotropi
Omfång: En eld och en varelse
Varaktighet: Scen
Försvar: Vaksamhet
Svårighet: 8
Beskrivning: Effekten ger magikern förmågan att bevittna skeenden kring den eld hon förtrollat. Synfältet är 360 grader och kommer i form av den egendomliga eldsyn salamandrar tycks förnimma världen genom. Under varaktigheten får magikern kännetecknet Eldsyn [F], vilket hon kan använda för att blicka ut från elden, oavsett avstånd. Där hennes kropp befinner sig fungerar hennes ordinarie sinnen som vanligt.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Hur tänker ni i Helmgast att riutaler fungerar rent tidsmässigt?
Är en ritual en handling som kräver fullständig fokus till den grad att rollpersonen inte kan utföra någon annan handling (äta, dricka, sova), eller går det att pausa en ritual? Om det är som jag tror, att en ritual är en aktivitet som kräver fullständig fokus och att ritualens tidsåtgång därför begränsas naturligt av utförarens behov.
Då kommer ju frågan, varför kan man öka tidsåtgången till så långa tider som en rollperson aldrig skulle kunna hålla sig vaken? Kan en ritual utföras av flera personer (tror jag)?
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
383
Location
Birmingham, UK
Jag har personligen funderat på att husregla att tidsåtgången sänks med 15 min för varje extra magiker som hjälper till med den. Dock tar ritualen alltid minst 15 minuter att utföra, oavsett hur många som 'magiar'.

Exempel:
Verak och fyra av hans kollegor hjälps åt att utföra ritualen Malandras Magiska Monsun. Eftersom Verak har stöd av en del andra magiker får han +1T6 på alla slagen för att utföra riten, dessutom sänks tidsåtgången med 1 Timme, då de kan dela upp ritualens delmoment mellan sig och alstra större mängder magi snabbare.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Jag föreställer mig enorma ritualer som utförs av ockulta sekter under flera år för att sedan släppa lös en magi över Mundana :p
Ett exempel (inte lika mäktigt) på en ritual som pågår i oändligthet kan man ju säga är när munkarna i Himmelsbrödernas kloster ständigt ber inne i kapellet, dag och natt. Man undrar ju vad de har för onda planer för Mundana...
 
Top