Nekromanti Förändra Chronopia

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Tänkte börja spela Chronopia igen men det finns vissa saker jag tänker ändra på i själva staden. Bland annat så försvinner demonstaden och blir istället en liten del av magikerstaden där svartkonstnärer hålle till, tänkte minska de hängivnas makt, lägga till en ny stadsdel vid namn soppan som ligger vid grytan där de mer utstötta raserna håller till, typ svartfolk.
nu undrar jag om det finns några andra där ute som har några bra förslag på vad man kan lägga till eller ta bort eller göra om i Chronopia.
För trots allt, Chronopia är en ganska skön stad.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Skräck?

Ett sätt man kan spela Chronopia på är att man inte är en stor och mäktig hjälte i en elak stad.. Man är en liten och maktlös plutt i en elak stad! Gör skadereglerna lite elakare, så kan Chronopia spelas som en riktig dystopi!
 

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
Äntligen håller Chronopia på att få tillbaks sin tappade respekt!
Något man kanske skulle kunna lägga till är lite fler valmöjligheter utanför Chronopia, det känns onaturligt att allt finns och händer inuti en stad (även fast den är hysat stor), typ det där med att lägag till stadsdelar eller liknande.
-/images/icons/dragon.gif-
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"soppan som ligger vid grytan"

Sanslöst roligt. Kan det vara så väl att det dykt upp en ny humorist här på forumet? Kanske t.o.m i klass med Storuggla? Den som lever får se...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Chronopia City rular

Det är lurigt med Chronopia. Först frågar spelarna hur det ser ut där de bor, och man hittar på lite stadsdelar och ritar lite kartor över deras hus.

Sedan vill de veta hur det ser ut i deras kvarter och var närmsta pub finns, och då ritar man nya kartor och skriver ner namnet på värdshusvärden och det vanliga klientelet. Sedan börjar de bråka med grannarna, hälsa på frukthandlaren som hör till i hörnet de passerar på väg mot fröjdernas gata, osv.

Snart vill spelarna flytta ihop till ett enda stort hus och man ritar återigen nya kartor. De hittar nya stamställen, träffar nya kompisar och får nya grannar. När de hälsar på för femte gången hos en och samma köpman som anlitat dem för olika uppdrag så frågar spelarna hur det ser ut i hans torn, egentligen, och man börjar rita kartor över stället. Sedan vill de också bo högt uppe i ett torn och då får man rita kartor över deras nya bostad. Då kommer det också nya tavernor, restauranger och grannar, osv. Snart träffar de en galen alv som har vilda fester med lösaktiga kvinnor och man följer med honom till stans häftigaste inneställen. Spelarna vill omedelbart ha kartor över dessa...

Sådär håller det på, tills man har i stort sett hela staden kartlagd. Då blir det världens grej om att bara bestämma var man ska äta någonstans. "Jag vill till Pigan & Tomten!" "Nej, vi går till Kattis På Hörnet!" "Nej, de har godast lammstek på Dödens Drömmar!" "Amen asså, Chestwick på Södra Kopparkorgs är skyldig mig fyra guldmynt, vi går dit!" osv. Hur kul som helst.

Vi håller på och gör listor över modet i Chronopia, kulturevenemang i chronopia och vilka drinkar som är populärast, osv (min favvo är "Spottpärla" av två skedar ljus rom, två skedar drakvatten (som är en sorts frän och bitter spritsort vi hittat på) och en halv kopp getmjölk, som sedan serveras i ett högt glas med kanten frostad med salt.) Det är ju sånt som man tycker är roligt att ha när man spelar.

Jag har inte så mycket förslag på nya stadsdelar och så. Däremot tycker jag man ska ta bort de hängivna helt och hållet och skippa dimalverna. Sedan ändrade vi stadsbilden något då vi införde kattmänniskor och ankor som stora folkgrupper bland medborgarna. Efter att ha förälskat oss i Gondica vill vi införa fauner också, men det kommer kanske kännas konstigt om det kommer för mycket fauner på en och samma gång till staden...

Vi ändrade känslan i staden också, så att man inte behövde vara så rädd för vampyrer, lönnmördare och så. Vi tyckte det blev tråkigt om man satt och var rädd för att bli full på nätterna. Det blev roligare om rollpersonerna kunde rumla omkring och leva rövare utan att riskera en dolk i ryggen. Chronopia för mig handlar om att ragga brudar (eller karlar. Jag föredrar att spela med kvinnliga rollpersoner), stå och kräkas ner på några troll från ett högt torn eller supa alver under bordet, osv. Chronopia är en partystad!

Det är det jag gillar med Chronopia. Man behöver inte ens ha ett äventyr, bara att lubba runt och gå på krogar och festa är så djäkla kul. :^)

/Rising
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
"För trots allt, Chronopia är en ganska skön stad."
Jo.. Det kan inte förnekas.. Har bara inte fått rätt stämning av den från böckerna.. Vill du ha en mindre stad så kan jag rekommendera Krilloan.. Den är ungefär som Chronopia..
Nackdelen är väl att de skyhöga husen inte finns med (och de allt för "bisarra" sakerna)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som nu inte tvingar på någon att köpa Krilloan bara för att han kanske tycker Chronopia är värde (vilket inte är sant) om det nu var någon som trodde det
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Gå på krogen irl är trist. Saknas alver. [NT] :^)

NT = Nakna Tanter

/Rising

Bonus! Du har klickat på en dold NT-sida och får se en fin bild för besväret.



Bilden föreställer en silveralv från det kommande kewla spelet Cadillac Crazy Cillerz.
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Ja du ... [ot]

Om du bara konsumerar tillräckligt med starka drycker lär du ju se det mästa ... Alltså problemet är att du inte dricker till räckligt mycket!!/images/icons/smile.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Chronopia City rular

Efter att ha förälskat oss i Gondica vill vi införa fauner också, men det kommer kanske kännas konstigt om det kommer för mycket fauner på en och samma gång till staden...

Gondica-fauner reser ju ofta runt i kringstrykarkaravaner. Låt en klan komma till Chronopia efter att ha ledsnat på en fejd eller nåt. Lite senare kan fauner ur klan B som de var i fejd med komma dit för att göra upp för gamla oförätter, och så har man ett par potentiella scenarion när RP:na hamnar mellan dem. (-:

--
Åke
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ett förslag från överstefaunen själv... [OT]

...har kan man avböja ett sådant?

Tackar för tipset. Det måste förstås in en rätt anselig mängd fauner om man skall ha en ärlig chans att stöta på dem när man är ute på krogen. Jag får succesivt flytta in fler klaner med tiden...

Å andra sidan så gör ju faunernas natur sitt till för att de skall synas och märkas så fort de kommer ut på gatorna (eller för all del; ligger i rännstenarna). Kan inte vänta tills min spelargrupp får göra sitt första möte med en överförfriskad Gondicafaun på den lokala tavernan. Det kommer bli omedelbar succé! :^)

Rising
som omedelbart skapar BP-regler för fauner till DoD
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Krilloan

/[color:448800]Han</font color=448800> som nu inte tvingar på någon att köpa Krilloan bara för att han kanske tycker Chronopia är värde (vilket inte är sant) om det nu var någon som trodde det

Huh? Tänker du inte tvinga nån att köpa Krilloan för att Chronopia är värde? Tappade tråden där...

Jag har förresten köpt Krilloan alldeles nyligen. Trevlig box det där./images/icons/smile.gif
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Skräck?

Med tanke på att en del av monstren i Chronopia är så väldigt farliga att det inte är klokt, så behöver man nog inte göra något åt skadesystemet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mitt tips: Tona ned superlativiteten en aning, placera det i en tidsperiod som är mer åt rokoko-hållet. DET vore tuffigt :)

- Ymir, älskar DoD Chronopia.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Halleluja!!

Chronopia var den värld jag spelade mina första äventyr i och det händer fortfarande ibland att jag känner för att ta fram reglerna och min gamla drakonitiska paladin(jag har alltid varit väldigt förtjust i de fjälliga gynnarna)och röja loss i Magistaden.

Länge leve Chronopia, den städernas stad!!

DragonLord, MMÅK(Mindre Makt Åt Kejsaren)
 
Top