Nekromanti Följer trenden-Min spelargrupp

Orchson

Veteran
Jag är spelledare, till att börja med. Och jag gör en väldans kort presentation av min spelargrupp, mest för att har har lust att göra det.

Taup, manlig, krigarmagiker.
Darkener, manlig, lönnmördare.
Zhaner, kvinnlig, sung-munk.
Sabrier, manlig, legoknekt.

Från början hade de ingenting med varandra att göra alls. Varje spelare spelade singel-äventyr, helt ovetande om de andra. Vilket naturligtvis var ganska hektiskt för mig. När de sedan träffades (inte alls av en slump på något vis) så kom de inte överens. Men samarbetade ändå av olika skäl. Lönnmördaren samarbetade för pengarnas skull. Sung-munken av välvilja. Legoknekten för ärans skull och krigarmagikern för kunskaps skull... Sedan, efter mycket om och men... Accepterade de varandra. Dessutom är samtliga långt hemifrån, och känner ingen annan än de i spelargruppen. Detta höll gruppen samman efter första äventyret. De nästföljande fungerade eftersom ingen av dem egentligen hade olika åsikter, samt att de var vana vid hur de andra agerade och tänkte. De visste att "vill vi nu att någon skall dö, så sätter vi darkenern på det." Skall det finnas någon taktik och strategi i det hela "så fixar legoknekten det"... Magikern skötte givetvis det han skötte... Magin. Sung-munken hade hand om alla sociala kontakter samt var gruppens moraliska kompass... Det hela fungerar förvånansvärt bra, och inga egentliga motsättningar har skett. Några få dispyter mellan sung-munkens good-will och lönnmördarens moraliska flexibilitet har väl varit det främsta problemet.

De möttes i asharien, reste vidare upp till drunok och gjorde en skarp sväng åt öst. Där är de just nu.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"

Vindhand

Myrmidon
Låter riktigt kul... Det är roligt när man lyckas få till individuella och olika karaktärer som ändå lyckas hålla ihop av någorlunda rimliga skäl. Det ger en grogrund för intressant rollspelande. :)

Rhemzor

Veteran
Stabilt

Det var tufft att de kört singeluppdrag först för våra två gånger med nya gubbar har alltid varit i stil med

"Ni sitter på värdshuset ruinen och ni har slagit er ned vid samma bord över ett stop öl"
Och den början känns ju inte så speciellt realistisk

Orchson

Veteran
Värdhus...

... är för mina spelare en dödsdom. Jag har testat det ett par gånger, men det blir alltid så konstigt. Ingen av spelarna tar initiiativ till att ta kontakt med de andra. Och varför skulle de? Hur många går fram till fullkomligt främmande människor och ber att få slå sig ned och senare äventyra tillsammans med dem. Äventyrande som med största sannolikhet innebär att mman måste lita på en fullkomlig främling i livshotande situationer... Nej, de gånger någon försökt ta initiativ har det jobbigt. De har varit väldigt misstänksamma mot den som tog kontakt, och de fungerar aldrig som spelargrupp. De måste sammanföras på något annat sätt, annars slutar det (som det faktiskt gjorde en gång) i direkt blodsvite.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"

Re: Värdhus...

Det bästa sättet är att skicka monster eller hejdukar på hela gruppen. Ta jarla t.ex, funkade utmärkt. Fast det ska man bara göra om man inte har tänkt på något innan. Funkar som en snabblösning så att säga. Om man vill ta mer tid på sig kan man ju tänka på bakgrunder och dyl men det kan bli svårt när en spelare dyker upp under spelmötet med sin nya gubbe och vill med.

Särskilt stolt var jag när jag under en kampanj lyckades få med en hel grupp med: Inkvisitörer, häxa, alv, darken och allt annat som spelarna fick fram (blodigt litet äventyr, när hela gruppen var klara med kampanjen var det bara en medlem av ursprungsgruppen kvar) utan att någon tyckte det var något konstigt med det. Häxan var dock smart nog att aldrig visa sig vara en häxa. Snacka om att inkvisitörerna blev sura när häxan fick ett bevis från en ledare av de jargiska daakriddarna att hon minnsan inte var en häxa. Praktbragd om jag får säga det själv.

"I begynnelsen skapade människan Gud"