Nekromanti Följdfråga till fiktiv värld

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Okej en följdfråga (nästan) till fiktiv värld tråden

Tänk er att ni skulle leva i denna värld och inte bara vara på genomresa. Vad skulle ni då vilja vara för typ av person.
Ras? (människa, alv, fyraarmad utomjording)
Yrke? (magiker, krigare, rymdpilot)
osv om ni kommer på något annat.

/Jaggernaut en människomagiker från 'A Tale of the Malazan Book of the Fallen', en människokrigare från Mundana och en halfbreed prisjägare från Star Wars.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
I City of the Autumn Stars hade jag nog varit någon form av mänsklig invandrare, förmodligen någon form av forskare eller filosof med tanke på vartåt mina talanger ligger. Som en bonus hade jag också fått ha häftiga 1700-tals-kläder.

I Tekumel hade jag nog varit en Pé Chói eller en Urunén, förmodligen magiker till professionen.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
I Mumindalen hade jag nog skam till sagandes varit en hemul. De ar pedanter, liksom, och klart inne i garderoben allihop. (En av de forsta vi moter ar ju transa...)

Erik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Oj oj. Hade det varit Tekumel så hade det nog varit en tsolyáni så hade jag nog varit något så simpel som en administrativ präst åt Keténgku (god of applied wisdom) ety det är en bekväm sysselsättning med liten fysisk risk. Och min klan hade varit en av mittenklanerna.
Var det däremot Hornblower hade jag klart varit kaptenens uppassare. Man slipper klättra i riggar och sådant.


Storuggla, passar inte i kilt
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Skivvärlden, som en mänsklig professor i något obskyrt ämne inom magi som ingen skulle få för sig att lära sig mer om. Det minimerar problemet med så kallade elever som stör en i tid och otid. Anställd vid det osynliga universitetet förstås, detta underbara ställe!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Oavsett värld så hade jag valt ett bekvämt yrke med liten personlig risk. Sannolikt något hyfsat teoretiskt i stil med magiker eller präst (givetvis inte katolsk (så vida vi inte snackar medeltiden eller någon annan period då man inte höll så hårt på krav som celibat, religiositet, kyskhet eller fattigdom) eftersom jag betvivlar att man får tillbaka det som man avsäger sig, visserligen innebär det att jag inte hade kunnat bli vald till påve men det är smällar man får ta helt enkelt). Givetvis hade jag alltid varit en gentleman och om möjligt sett till att omge mig med diverse patrask som dels bekräftar min status och dels agerar mobil köttvägg ifall något mot all förmodan skulle gå snett. Jag hade nog satsat på människa men kanske valt ett något sexigare skal om den möjligheten hade funnits. :gremsmile:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
I samtliga fall människa.

Rhysling-Mars: Arkeolog. En uråldig och nedgående civilisation är spännande att utforska.

Västra Midgård: Överkammarskrivare i rikshovmästarens förvaltning i Minas Tirith. Många fina arkiv att utforska och katalogisera. (Nightowl, häng med!)

Artemis: Agent för de antimonarkistiska aktivisterna. Mycket att göra, goda chanser till spännande resor. Jag har också alltid lockats av tanken att rädda förtryckta judar från chauvinistiska antisemiter -- עם ישראל חי
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Eller kanske en ahoggyá?

"Ahoggyás bär ju i alla fall inte detta plagg."

De bär väl... inget alls? Förutom en vedervärdig odör?


Storuggla, NAKENCHOCK
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Finns bara ett svar här, jedi i star wars. Tror jag håller mig till människa och till perioden innan allt brakar åt helskotta om jag får välja... å andra sidan skulle det vara rätt förstörande för gamla trilogin om jag "råkar" ha ihjäl Anakin och rymmer iväg med Amidala på en skidsemester på Hoth. :gremsmile:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Massa skumma alternativ

I Skivvärlden hade jag varit antingen en gammal senil barbarkrigare med hackigt svärd och ett coolt namn (typ Djingis Cohen Barbaren), eller en matglad och slackig trollkarl på Osynliga universitetet, gärna förvandlad till orangutang[/b], eller en rockstjärna, eller en godmodig stadsvakt i Ankh-Morpork.

I Mumindalen hade jag varit en världsvan mumrik med kortspelsmani och casanova-stuk.

I Fylke hade jag varit en fullt normal hobbit utan äventyrslusta, med en söt fru och en lyxig håla på en ansedd gata. Jag skulle driva ett omtyckt värdshus med ett mysigt namn, och vara stormrik.

I Isengård skulle jag vara Lurtz.

I Drakarnas rådslag i Drömriket i Eon skulle jag vara en gammal slug ränksmidare, såsom Verdurakh. Fast jag vill vara lite gubbsjuk också, så Khakra är ett alternativ.

I Cadillac City skulle jag vara en slackig björnpooka, trummis eller bilmekaniker. (Eller båda)

Förstahandsvalet är dock en gammal eremitisk gorilla ute i någon solstekt halvstäpp på planeten Affisch i mitt påbörjade rollspel med samma namn - hans enda ägodel förutom ett par solbrillor och en hawaii-skjorta är en gammal skivspelare och en tillhörande rockplatta. Han själv ska ha varit gammal rockstjärna på sin tid, i den stora staden Youlk, men han har nu dragit sig tillbaka, och sitter och är skitcool och filosofisk, väckandes alla djur på stäppen med låten "Godzilla Gorilla Baby" på högsta volym varje morgon. Jaja, ni får se sedan när jag lägger upp rollspelet. Jag vet hur jag vill ha det, men en så länge är det bara en liten stämningstext och massor av tankar.

-Hjalle
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tänk er att ni skulle leva i denna värld och inte bara vara på genomresa. Vad skulle ni då vilja vara för typ av person.
Det var en bra fråga..
jag tror nog att jag skulle vilja vara en dvärg, en resande sådant.. Som dels jobabde som smed & även nån form av hyrsvärd. i vilket fall en dvärg som reste runt & såg en massa.

Sedn så skulle jag åxå vilja vara en jedi i SW.. Det vore åxå ganska maffigt måste jag jus äga... :gremlaugh:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
I Protektoratets Barn hade jag varit en galen rysk drug med spretigt korpsvart hår och med försmak för knivar. I Zonkpop hade jag varit en pubertal revolutionär med starka känslor för DomWorks marionettstyre i Centraleuropa, och den fria republiken Ukraina.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Hjälten

I vilken värld som helst skulle jag vilja vara hjälten som står på en klippa med håret fladdrande i vinden och ser mot solnedgången.

Mannen vars skicklighet och förmåga alla hört ryktas om. Mannen som får sin utrustning specialtillverkad av mästarna. Hjälten vars blotta namn kan få konflikter att dö ut. Personen alla vill bjuda på en drink och lägga fram sitt förslag till. Mannen som personer i nöd ber om hjälp.

Äventyren, historierna, dramatiken...kvinnorna...
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Mig själv, såklart!

Grejen med att uppleva en främmande och intressant miljö är ju just att den är spännande och intressant. Om jag var vem sem helst i den världen skulle den inte vara det (möjligen intressant, men knappast främmande). Det är ju i egenskap av mig själv med mina referensramar sam jag i så fall skulle vilja uppleva en annan värld.
 
Top