Nekromanti Fögglar

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Har fått en falk på föremål och ägodels tabellen och jag undrar om det är någon som har något förslag på attribut den kan ha. Även några roliga trick den kan lära sig skulle vara roligt att få höra.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Har fått en falk på föremål och ägodels tabellen och jag undrar om det är någon som har något förslag på attribut den kan ha. Även några roliga trick den kan lära sig skulle vara roligt att få höra.
Släng ett getöga på Riddaren. Där finns det lite fakta.

/Joel
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Bara storlek och sådant och svårighet att träna.
Inget konkret om attribut och sådant.
Hoppas det står något vettigt när Vilddjur och Bruksdjur kommer.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
falken

Bara storlek och sådant och svårighet att träna.
Inget konkret om attribut och sådant.
Vad ska du med attribut och sånt till på en falk, färdighetsvärde i jakt ser jag användning till det är väl det enda regelmässiga som är vettigt att använda en falk till eller?

/Ceram, tycker en falk är ett effektfullt statusattribut...
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: falken

Vill veta hur mycket den har Chockvärde, förflyttning att sådant.
Även hur mycket ett bett gör i skada.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Re: falken

Sätt ut de värden du tycker passar och använd sedan grundreglerna för att räkna ut allt annat. =)

räkna bett som vanlig huggskada tror jag funkar bäst.

Förflyttning kan du ta typ gånger 4 eller 5 eller nått för att få flygande.

Så? =)


/Berfa
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
*funderar* Värden för en fågel som falken. Få se.

Vi kan ju jämföra med gamla Monster och Varelser och se om vi hittar en varelse som är jämförbart stor. Ta värden för Blodflygare tex. och modifiera. Kan bli något såhär:
STY: 4 (1T6+1) SYN: 24 (4T6+10)
TÅL: 3 (1T6) HÖR: 10 (3T6)
RÖR: 26 (4T6+12) LUK: 14 (3T6+4)
PSY: (5) -
VIL: 10 (3T6) AGG: 12 - Hotar(flyr)

Förflyttning: 9 m/runda, BF: 1 UK: 3 rutor
Chockvärde: 5, Skadetålighet: 3-4 (beroende om fågeln väger mer än 1 kg eller ej)
VINIT:10, Insikt: 6

Anfallsmanövrar:
Klor (10)
Bett (8)
Dykning (12)

Försvarsmanövrar; Motanfall, Undvika (12), (Flykt)

Träfftabell: ?

Rustning: -
Färdigheter: Flyga 14, Undvika 12, Stridsvana 8

Skadorna orkade jag inte räkna ut, och dessutom funderar jag på om värdena är rimliga. BF är för hög, jag undrar om en falk kan släpa iväg med saker på över ett kilo, fast de tar ju iofs kaniner... men flyga iväg med dem är jag tveksam till.

Dessutom har ju falken besvär med att riktigt skada en människa. Med undantag om man är dum nog att ge den greppmöjlighet om ett finger... hm...

Observera att ovanstående värden är allt annat än officiella så skyll inte på mig om de är orimliga. :gremsmile:

Värden för små varelser som man kan ha med sig anser jag förövrigt vara oerhört intressant. Jag vill veta om min falk har en chans att överleva en träff från en irriterad varg... :gremfrown:

Dessutom går falkar att dressera att göra saker som man minst av allt väntar sig och sånt tycker jag är sköj. :gremsmile:
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jo det är ju en möjlighet. Ideen ser bra ut. BF problemet tycker jag inte existerar. Det står i Monster och Varelser vid de flygande varelserna att när de flyger så halveras bärförmågan.
Tackar för förslaget.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
BF-problemet existerar för mig. Jag har använt mig av den halverade bärförmågan i mitt exempel. Tänk dig själv att den lilla fågeln får i uppdrag att hämta ditt svärd som ligger en bit från dig när banditerna anländer... en falk borde inte kunna lyfta ett tyngre svärd... men ändå... skulle det kunna lyfta ett som väger mer än den själv?

Nåja, det var bara mina tankar kring reglerna. Det har ju inte med din efterlysning att göra. :gremsmile: Kanske man får modifiera mera senare....:)

Lycka till
 
Top