Nekromanti Fått ny jobbdator (mac) vilka program behöver jag?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Sitter sen några veckor med en ny MacBook och vi har hunt bli ganska bekanta med varandra, men jag har fortfarande inte installerat något program förutom de jag behöver i jobbet (blandade adobe och sketch) och BTT för att få fram/bak knapparna på min mus att funka.
Senast jag jobbade på mac var typ sju-åtta år sen så jag har ingen koll på alla de här praktiska programmen som man gärna har.
Tex vet jag inte vad jag borde skriva i, så jag skriver i pages.
Det jag täcker att jag vill ha:

Olika program att skriva olika saker i

Praktiska nyttoprogram, kanske nått i stil med CCleaner och nån cpu temp, mätare på hur mycket minnen hårddisk jobbar och så vidare.

Bör jag byta browser från safari?

Feed reader kanske?

Också om det finns nån bra genomgång över vad man borde tänka på som återvändare till mac efter många års frånvaro.

Samt såklart DINA favorit program / appar

Jag behöver ingenting med spel, film eller torrenthanterande, efter som jag gör sånt med min pc.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Jag kör:

Chrome som browser, feedly-pluginnen till chrome som rss-läsare.
Skriver gör jag i Evernote eller gdocs.

I övrigt vet jag inte riktigt. Varför behöver man ha mätare för cpu temp och sånt? Det märker man ju när fläktarna drar igång :D

Vill du vara ball och hänga på ircen så är Lingo bra och gratis för det.

Det är väl typ det jag använder. Chrome, Evernote, Lingo och iTunes är nästan alltid igång. Adobe Reader när det behövs.

Ett tips är att lära dig älska Spotlight. Command+Space som spotlight genväg har i stort sett helt ersatt alla andra sätt att öppna dokument eller starta program för mig. Enda gången jag öppnar ett finder-fönster är om jag inte kommer ihåg vad jag döpt filerna till eller om jag ska åt något på NASen.


(ju mer jag tänker på det ju mer kan jag konstatera att nästan allt man tidigare behövde eller kanske fortfarande behöver installera program för på windows kommer klart och färdigt i osx alternativt är saker man gör med browsern idag)
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Jag har också fått en mac via jobbet, det enda jag använder nativt är [FONT=Helvetica, Arial, lucida grande, tahoma, verdana, arial, sans-serif]Wmware. Jag föreslår att du gör det samma.[/FONT]
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skriver i Scrivener och Ulysses i första hand. Och i Notebooks.

Jag använder dessutom BBEdit för att hantera större textmängder. Ett gratisalternativ är Textwrangler.

Nyheter läser jag i Caffeinated.

Praktiska nyttoprogram, kanske nått i stil med CCleaner och nån cpu temp, mätare på hur mycket minnen hårddisk jobbar och så vidare.
...finns det en del. Men jag har aldrig tyckt att det behövs på en mac.

Sen är Airmail ett bra epost-program.

...sen finns det en massa till bra program. Men behöver veta lite mer om hur du jobbar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Arfert;n68847 said:
Men behöver veta lite mer om hur du jobbar.
Jag har startat en design och kommunikationsbyrå, efter som min partner är designer och jag inte är det så gör jag en uppsjö saker, men ska väll egentligen vara nån slagas mellanting av projektledare, planner och kreatör.

Förra veckan har jag: gjort en interaktiv dummy av en hemsida i Muse, lärt mig sätta upp en lokal server med MAMP, skrivit några offerter, gått igenom våra fakturor och betalat in moms till skatteverket, gjort wordpress relaterad research för att bedöma om vi kan göra en grej själva eller måste ta in en front-end på frilans (det var då jag behövde MAMP). Ungefär.

Planen är att det kommer att fortsätta i nån sån blandning av administrativa och kreativa arbetsuppgifter.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Så du har startat en design- och kommunikationsbyrå utan att veta hur det stavas? Bra jobbat!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
konami_code;n68860 said:
Så du har startat en design- och kommunikationsbyrå utan att veta hur det stavas? Bra jobbat!
men käften :p

vidare: har du NÅGONSIN läst ett inlägg jag gjort på forumet som är helt och hållet rättstavat?
vidare: har det vart ett hinder för förståelsen för vad jag har velat ha sagt (det har det, i ärlighetens namn)?

En grej till: jag trodde att det bara vara min vanliga oduglighet med att stava som vart framme nånstans i kommunikationsbyrå, men vid en dubbelkoll ser det bara ut att vara tankesträcket efter design du saknar. Hur kan det ens vara värt en post? Det vara jag faktiskt 100% medveten om att jag inte skrev med, för att undvika den högtravande tonen det skulle kunna ge, och inte verka märkvärdig.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Safari har två fördelar i mina ögon: det är numera väldigt snabbt och det är väldigt bra integrerat i ios om man har en iphone eller ipad. Chrome är fortfarande mer flexibelt med alla plugins och dessutom ovärderligt om man jobbar med webb pga dess inspect element-funktion. Jag använder båda, men funderar att switcha till Safari för allt utom webbutvecklingsgrejer.

Som Arfert säger är både Scrivener och Ulysses III riktigt bra grejer.

Men skulle också vilja dra en lans för Write for Mac (http://writeapp.net/mac/) som hamnat lite i skymundan. Det är som en mer nedskalad och lite snyggare version av Ulysses. Markdown, en enkel folderstruktur, icloud/dropboxsync osv. Jag skriver numera det mesta i Write och använder bara de andra för stora och komplicerade projekt.

Disk Inventory X är bra för att se exakt vad det är som äter upp din dyra SSD-disk.

Clean My Mac 2 använder jag en del för att rensa ut skräp och hålla koll på stora filer.

Little Snapper är bra om man tar skärmdumpar ofta.
 

hannaftw

Veteran
Joined
26 Feb 2014
Messages
4
konami_code;n68860 said:
Så du har startat en design- och kommunikationsbyrå utan att veta hur det stavas? Bra jobbat!

konami_code så du har skrivit ett inlägg på forumet utan att tänka dig för? Bra jobbat!
Du är bannemig inte ursäktad för att det är din födelsedag och att du har blivit gammal och förvirrad!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
hannaftw;n68865 said:
konami_code så du har skrivit ett inlägg på forumet utan att tänka dig för? Bra jobbat!
Du är bannemig inte ursäktad för att det är din födelsedag och att du har blivit gammal och förvirrad!
Två om man ska vara noga.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Jocke;n68861 said:
men käften :p

vidare: har du NÅGONSIN läst ett inlägg jag gjort på forumet som är helt och hållet rättstavat?
vidare: har det vart ett hinder för förståelsen för vad jag har velat ha sagt (det har det, i ärlighetens namn)?

En grej till: jag trodde att det bara vara min vanliga oduglighet med att stava som vart framme nånstans i kommunikationsbyrå, men vid en dubbelkoll ser det bara ut att vara tankesträcket efter design du saknar. Hur kan det ens vara värt en post? Det vara jag faktiskt 100% medveten om att jag inte skrev med, för att undvika den högtravande tonen det skulle kunna ge, och inte verka märkvärdig.

Alltså, jag har kollat din andra inlägg och kan bara dra slutsatsen att du precis fått en stroke. De är inte ens i närheten av det fruktansvärda och onämnbara här ovanför utan de ser snarare riktigt bra ut (om man skummar en sökning utan att gå in på själva inläggen, där vet jag ju inte vad som döljer sig)!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
konami_code;n68860 said:
Så du har startat en design- och kommunikationsbyrå utan att veta hur det stavas? Bra jobbat!

En av de bäst art directors jag jobbat med var färgblind, en av de bästa projektledare jag haft hade ADHD-diagnos och en av de bästa programmerare jag jobbat med var dyslektiker. Ingen skicklig medarbetare jag har haft var ett rövhål på internet. Basattduvet.

Edit: trillade visst in i nån sorts kompisjargong och trodde det var på riktigt, lol
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Ingen av mina kollegor har någon aning alls om att jag är ett rövhål på internet. Jag misstänker att du har arbetat med ett par kryptorövhål du också.
 

hannaftw

Veteran
Joined
26 Feb 2014
Messages
4
konami_code;n68880 said:
Ingen av mina kollegor har någon aning alls om att jag är ett rövhål på internet. Jag misstänker att du har arbetat med ett par kryptorövhål du också.
Men du har ju bara haft kollegor i ett par veckor? De kanske inte har sagt något än bara? Du ser ju ganska farlig ut. Eftersom att du är en bodybuilder menar jag. Det kanske inte någon här inne vet.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,573
Location
Stockholm
Jag använder:

Browser: Chrome.

Blogga: Byword (för den har en Wordpress-plugin, så man slipper WP:s asfula UI).

Skriva: iA Writer

Kod: Textwrangler

FTP: Cyberduck

Poddar: Downcast

Torrents: Transmission

Video: VLC

Lösenord: 1password

Ja, det är typ det.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Kan man lägg in bilder och sånt i Byword med wordpresspluginet eller är det bara för texten? För övrigt såg jag att Wordpress lagt in en distraction free writing-funktion i senaste uppdateringen. Har ej prövat dock.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Eksem;n68878 said:
En av de bäst art directors jag jobbat med var färgblind, en av de bästa projektledare jag haft hade ADHD-diagnos och en av de bästa programmerare jag jobbat med var dyslektiker. Ingen skicklig medarbetare jag har haft var ett rövhål på internet. Basattduvet.

Edit: trillade visst in i nån sorts kompisjargong och trodde det var på riktigt, lol
Jag vet inte vem Konami Code är, men valde att ta det lätt i stället för hårt.
 
Top