Nekromanti Fått ny jobbdator (mac) vilka program behöver jag?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
MODERERING!

konami_code: Att skriva inlägg bara för att kritisera stavning är inte okej. Att påstå att någon verkar fått en stroke är definitivt inte okej. När du är tillbaka om en vecka hoppas jag att du inte gör om det.

/tobias
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Scrivener för att skriva i. Om du använder en ritplatta för att teckna: Manga Studio 5 (även på enkel line art sparkar den Photoshops häck.). Mac verkar också ha en uppsjö med bra mindmap-program också.
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Men.. Nu känner jag att jag inte riktigt kan sitta här och vara tyst längre.

Varför är det Konami_code som blir bannad när det helt uppenbart är Jocke som stavade fel? Lite väl dåligt av ett forum som vill bli taget på allvar att banna fel person sådär.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
smulgul;n68934 said:
Men.. Nu känner jag att jag inte riktigt kan sitta här och vara tyst längre.

Varför är det Konami_code som blir bannad när det helt uppenbart är Jocke som stavade fel? Lite väl dåligt av ett forum som vill bli taget på allvar att banna fel person sådär.
Håller med. Alla som gör skrivfel borde bannas.

Du också, Smulgul.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
smulgul;n68934 said:
Men.. Nu känner jag att jag inte riktigt kan sitta här och vara tyst längre.

Varför är det Konami_code som blir bannad när det helt uppenbart är Jocke som stavade fel? Lite väl dåligt av ett forum som vill bli taget på allvar att banna fel person sådär.
MODERERING!

Om du har problem med en moderering ska du skriva om det på rollspel.nu-forumet, inte i den tråd som modererats.

Om du vill försöka vara rolig -- välj en bättre tid och plats än en nyligen modererad tråd. Vår toleransnivå för poänglösa inlägg sjunker i trådar som redan fyllts med sådana.

/tobias
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Vimes;n68937 said:
Håller med. Alla som gör skrivfel borde bannas.

Du också, Smulgul.

Förlåt att jag gjorde ett skrivfel, det måste ha varit för att jag blev så arg över den felaktiga banningen.
Men skönt att du håller med mig om att det är förkastligt att Konami_Code blev bannad, tack!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Smått och gott:
Caffeine, för att kunna hålla datorn från viloläge och skärmsläckare. Användbart när man ska bära iväg datorn och visa saker i batteriläge.
BTT hade du redan hittat.
Audioswitcher är praktiskt om man har flera ljudutvägar, framför allt airplay.
Type2phone förvandlar datorn till ett blåtandstangentbord

Skriva: Jag använder också Pages, men den gamla versionen (4.3) trots att den inte stöds längre. Version 5.0 var en svår nedgradering och det enda riktigt stora vinsten var förbättrad synkning mid iOS. Kan du hitta den gamla så ladda ner och prova. Nya Pages kan spara filer i gamla formatet, och gamla filer kan öppnas i nya Pages, men annars är det lite si och så med bakåtkompatibiliteten.

Strukturera: Mindnode. Inte farligt dyrt, möjlighet att köra gratisvariant. Ritar mindmappar. Jag älskar det. Inte kraftfullast på marknaden, men... enkelt. Check it! Har gjort en del rollspelsplanering i det programmet.

Lätt att missa: programmet Förhandsvisning. Kolla runt vad den kan göra med att switcha filformat, lägga in transparens, joxa med pdfer osv. Det är mer än man först tror. Framför allt att skära ut delar av pdf:er för att klistra in i andra dokument (med bibehållen kvalitet) är en funktion jag använder mycket.

RSS-flöden: Jag använder tillbehöret Feeder. Det lägger en knapp i Safaris menyrad, som kan fälla ut alla flöden jag följer, och gör dem till länkar till flödena eller posterna. Det är möjligt att det är svårt att använda om man följer riktigt många kanaler.

Om du har iPhone eller iPad så kan du leka runt med saker som synkar dem till varandra, som Remote Mouse eller Mocha VNC.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Hmmm... Kan inte nästan allt ersättas av typ webbappar numera? Jag skriver och kalkylbladar och gör presentationer i google drive, mindmappar och flödesschemar i draw.io (som kopplas till google), kollar nyhetsflöden i Feedlys molngrej...

Det är nog bara spel, Adobe och programmering jag använder separata program till numera. Och Spotify. OK, och copy.com-klienten (som Dropbox men mer gratisutrymme) också. Jag kör Chrome med samma tillägg oavsett vilken dator jag sitter vid (gillar addon-synkningen), bokmärken synkade med xmarks och lösenord med lastpass.

(Det var nog det som gjorde att jag trots allt fann mig i den Mac jag blev påtvingad på förra jobbet: jag körde ju ändå allt som vanligt, även om jag fick vänja mig om vad gäller var knappar ligger och lära mig att stå ut med dockan).

Alla datorer jag sitter vid är med andra ord i princip samma dator. Oavsett operativ...


("Miljoner" vill jag nog inte säga att jag tycker att Adobes grejer kostar, f.ö. Ett par hundralappar i månaden för tillgång till hela deras svit tycker jag snarare är ett rätt schysst pris...)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Affinity, som sopar banan med Illustrator, kostar bara trehundrafemtio spänn. En gång, inte i månaden. Och Pixelmator kostar tvåhundrafemtio. Kan det mesta PSD gör, fast är snyggare. ;)

Dessutom kostar Adobe CS 525:-/mån (216:-/mån för enskilda appar). Om man inte får preumerationen sponsrad eller har nån rabatt. Det blir snabbt en hel del pengar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Arfert;n68970 said:
Affinity, som sopar banan med Illustrator, kostar bara trehundrafemtio spänn. En gång, inte i månaden. Och Pixelmator kostar tvåhundrafemtio. Kan det mesta PSD gör, fast är snyggare. ;)
Smaken är som baken... Jag tyckte Pixelmator inte var speciellt mycket snyggare än PS. Affinity såg coolt ut, men för mig som rör mig lite mellan plattformar känns det uteslutet att köpa mjukvara som bara funkar på en plattform om jag inte måste. Lite av grejen med CC är ju att jag betalar en gång och sen får jag köra på två burkar -- vilka som helst, mac/pc. Kanske den ballaste "uppgraderingen" jämfört med tidigare licenser då man var helt låst till ett språk och ett OS.

(Och jag har svårt att tänka mig att byta från InDesign till... nånting. Framför allt nu när jag har DocsFlow och kan synka text från google docs...)

Arfert;n68970 said:
Dessutom kostar Adobe CS 525:-/mån (216:-/mån för enskilda appar). Om man inte får preumerationen sponsrad eller har nån rabatt. Det blir snabbt en hel del pengar.
C:a 60-65% rabatt om man är elev eller lärare. De har inte kollar om jag verkligen är det än; det räckte med att jag påstod att jag var det. Behövde inte ens regga jobbmailen. Och i värsta fall kan man ju skriva upp sig på en distanskurs som man sen hoppar av från.

Så visst, det blir en del pengar. Jag tror jag landar på nåt i stil med 250-300:- i månaden. Men för korsplattform + tillgång till synkande typekit-fonts + tillgång till Photoshop+Illustrator+InDesign+Premiere+AfterEffects+Flash+Acrobat+Audition... Klart värt en 4-5 pizzor i månaden för min del. Men då använder jag i princip alla de där samt att korsplattform och molnsynkning som sagt är en rätt big deal för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ett annat favvoprogram jag har är såklart Brackets. Redigerar HTML, CSS, Javascript och en massa annat. Bra autokomplettering och realtidspreview i chrome (och, numera, andra browsers om man vill). Utvecklat av Adobe, släppt gratis som open source. Det är vad jag kör alla mina webbutvecklingskurser i nu, och det jag använder själv för eget bruk. Finns till Windows, OSX och Debian...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Att det enda vettiga alternativet till InDesign, Quark Express, är skitdyrt, är ett problem. Men ska man inte göra proffstrycksaker, ja då finns det alternativ som funkar.

Själv är jag nyfiken på kommande Affinity Designer (och Affinity Photo finns redan i beta, mycket bra).

https://affinity.serif.com/en-gb/about/
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
NilsK;n68894 said:
Kan man lägg in bilder och sånt i Byword med wordpresspluginet eller är det bara för texten? För övrigt såg jag att Wordpress lagt in en distraction free writing-funktion i senaste uppdateringen. Har ej prövat dock.

Bilder etc går att lägga in på markdown-manér, men det går inte (tror jag) att lägga upp bilder via Byword.
 
Top