Nekromanti Fåruppfödning och andra näringar i New Mexiko

zZz

Veteran
Joined
4 Mar 2003
Messages
8
Jag fick jättebra hjälp här förut så jag försöker igen.... :)

I ett svar på mitt förra inlägg fick jag lära mig att en viktig näringen för den mexikanska befolkningen i New Mexico var fåruppfödning. Fåren exporterades till Mexiko för försäljning.
Nu har jag en följd fråga, hur fungerar fåruppfödning? Ja, alltså hur gör farmaren?
Men framför allt, hur bär man sig åt för att få fåren till Mexiko. Inte springer väl varje farmare själv till Mexiko med sina får?

Mycket frågor blir det här, men jag undrar på samma sätt hur boskapsuppfödningen går till. Märker man kossorna och så springer dom fritt tills man ska frakta dom norrut?

Slutklämmen....blir det några konflikter mellan boskapsuppfödare och fårbönder? Jag menar, finns det några gemensamma vägar, resurser eller så?
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Transport + annat

Först så föder han väl upp djuren som vilken annan farmare som helst antar jag :gremwink:

Men för att få fåren till Mexico? Ja, det verkar lite dumt att stapla dem på varandra i en vagn, så jag gissar att han hyr en "ko"fösare, som kanske får lite hjälp av fårhundar.
 

Cad

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
127
Location
Jkpg
Är inte så påläst angående NM utan mer Texas..så du får se om detta hjälper dig nåt..

Fårfarmare o fåruppfödning vet jag inget om...förutom att de borde skjutas.. :gremgrin:

Boskapen i Texas, Texas-longhorn, härstammar från de kreatur som Columbus hade med sig på sin andra resa till sydamerika (1493) som ursprungligen kommer från afrika. Dessa beblandade sig med boskap som de första anglo-amerikanerna hade med sig västerut (16-1700) samt mexikansk boskap. En stor mängd är boskap lever i vilt tillstånd.

Angående märkning så var öronmärkning och brännmärkning de vanligaste sätten att märka sina djur. I södra delen av Texas (som alltså tillhörde mexico fram till 1836) bokfördes de olika märkningarna och 1778 gjordes en "märkbok".

Man lät djuren gå fritt i stora hjordar och man avskiljde de djur som man skulle frakta. När djuren "föstes gick de inte som i klunga utan bildade en lång rad med de djur som hade mest pondus först i ledet. En hjord på 1000 djur kunde sträcka sig mellan 1-2 miles.

Det var inga små hjordar man transporterade..Hjordar upp mot 3000 djur var inte ovanligt..för att frakta mellan 2-3000 djur behövdes en besättning på ca.12 män. En "frakt ledare" (trail boss) hade ledarskapet över transporten. Han kunde tjäna mellan 100-125 dollar i månaden..näst på löneskalan kom kocken som fick runt 60 dollar.
De andra, som ibland kallades "thirty dollar men", hade som uppgift att ta hand om hjorden med reservhästar (8-10 st per man) samt att leda hjorden. Man arbetade parvis..en på varje sida "linjen"..

Djur som var värda 5-10 dollar i Texas såldes för 20 gånger pengarna i san francisco. De flesta frakter till Kalifornien tog mellan 5-6 månader.

Under inbördeskriget förökade sig djuren utan tillsyn..Vid krigets slut vandrade det omkring runt 5 000 000 djur på Texas slätter..så det var bara att ta för sig när man återvände från kriget då ett enormt antal djur var omärkta..

De största bråken mellan farmare och boskapsuppfödare uppstod iom att fårfarmarna hade behov av att ha sina djur inhängnade..detta retade boskapsuppfödarna nåt fruktansvärt då farmarna inhängnade områden som tidigare varit betesmark åt deras boskap..detta blev värre när taggtråden togs i bruk..

Tja lite grann av det som finns att hitta på nätet..hoppas detta ger hjälp o inspiration!
 

Cad

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
127
Location
Jkpg
Re: Transport + annat

Förstår inte varför mexxarna inte själva kan odla får..utan att de köper från NM..varför?

Tror inte att de använder just kofösare..tror istället på fårfösare...cowboys brukade vara totalt inställda på att fösa just kor..o de flesta avskydde får o farmare..

Smidigaste sättet att frakta dem vore kanske att skjuta ihjäl dem o packa dem i en vagn...eller bara packa dem i vagnar levande...så gör vi ju idag..
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Transport + annat

Tror inte att de använder just kofösare..tror istället på fårfösare...

Kanske en liten irländare med en terrier? Tycker du att vi ska göra ett nytt yrke till Western, fårfösare? Spela roll förresten, om SL beskriver hur han ser ut kommer spelarna nog tänka "kofösare" iaf...

//Daniel- Chips är livet.
 

Cad

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
127
Location
Jkpg
Re: Transport + annat

Kanske en liten irländare med en terrier?
*asg*
Skulle va nåt att se det...
Konkurrensen är stenhård med den tyske aristokraten med rotweiler :gremwink:
 

Danhall

Veteran
Joined
30 Sep 2003
Messages
4
Location
Malmö
Den information jag har ligger lite fel i tiden eller så är den hämtad från svenska förhållanden men jag tror att man kan ha nytta av den i alla fall.

Fårnäringen i NM är en av de viktigaste näringarna från en rapport publicerad 1911 så kan man läsa att 1907 exporterades 975.800 får. Jag har dock tittat mest på statistiken från 1909 eftersom det var en torka 1908 och 1909 och att jag då antar att den mindre exporten 1909 på 700.800 djur bättre motsvarar siffror på hur det kunde ha sett ut i slutet på 1800-talet.
1909 fanns det 4.000.000 får som producerade 18.000.000 lbs ( 1 lb = 0,453 592 37 kg). Detta såldes i snitt för 19 cent/lb.
Under samma tid exporterades 310.326 kor och 64.830 kohudar såldes.

Enligt Nationalencyklopedin så klipper man fåren två gånger/år, en gång på hösten och en gång före lamnongen på vintern. Gotlandsfåren ger 2-2,5 kg ull/tacka vilket stämmer ganska bra med statistiken från 1909.

Om man tittar på vad tackorna ger vid slakt så är det ungefär 16-22kg (ca 40% av den levande vikten). Djuren slaktas nu när dom är fem måmader gamla

Mjölkfåren ger en avkastning på 300-700 kg mjölk där 4 kg mjölk ger 1 kg ost.

Hoppas du kan ha nytta av det här.

/Danhall
 
Top