Nekromanti Fåglar & Kärror

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Jag skulle vilja ha lite information om fåglar à la jaktfalkar och papegojor, vad de har för attribut och träfftabell. Det står ju inget om det i M&V, och av någon anledning känns papegojor inte riktigt som om de skulle platsa i den kommande Bruksdjur&Vilddjur...

Jo, förresten var står det om belastningsregler för kärror - alltså hur mycket kärran tål och vilken belastning det blir på hästen. Bärok skulle också vara intressanta.

Tackar för ordet
 

Gwindor

Veteran
Joined
26 Mar 2003
Messages
16
Anledningen att vi vill ha det är bl a för att min karaktär fick en "fågel som kan 3 trick" på huvudtabellen. Fast det är ju bra att ha i vilket fall...
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Enkel Formel

(Liten till medelstor fågel) + (stort svärd eller tung skäkta) = (Död liten till medelstor fågel)

Om man nu inte fumlar förståss, och det vet vi ju alla att man kan göra. :gremgrin:
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Bärok

Bra Böckers Lexikon:

Bäroket används av människor för att fördela en börda på axlarna

I princip är det en bräda över axlarna, i vilken man hänger sina bördor.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Enkel Formel

Hehe, men allvarligt talat alltså, ungefär hur snabbt flaxar en papegoja iväg? Och hur mycket skulle den klara av att lyfta? Och falkar?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Enkel Formel

Allvarligt talat, själv - tror du forumet består av ett gäng biologer och ornitologer? En papegoja är väl inte bland de snabbaste av fåglar och bärförmågan när de flyger lär väl vara begränsad till gram, möjligen några hekto. Om du vill ha mer exakta data bör du nog gå till biblioteket eller söka på andra sidor än just rollspel, forumet består inte av folk som har svar på allt mellan himmel och jord. Allvarligt. Vi lovar.

Mvh / Phelan
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Enkel Formel

Va? Det kan du väl inte mena? Jaja, jag kollar väl runt lite efter användbara attribut om fåglar då, men mitt inlägg var tudelat, har du någon aning om kärror och bärok då?

/Alharra - Letar vidare
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Enkel Formel

En får väl hitta på själv. Bärok borde väl inte göra mer än en ryggsäck, dvs det blir lite mer praktiskt att bära mycket men inte lättare vad gäller belastning. En vagn kanske kan ta 200-400 kg för en tvåhjulig upp till 600-800 kg för en ordentlig fyrhjulig? För att sedan relatera detta till dragdjuren kanske man kan räkna med att vikten för något som dras på vagn (eller släde, släpas osv) är halverad när man räknar mot belastningen för dragdjuret/personen. Till detta vanliga modifikationer för fyrfotingars bärförmåga men det får du slå upp själv i Monster & Varelser.

Mvh / Phelan, hittar på själv
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Enkel Formel

Dina förslag om hur mycket en kärra kan ta låter bra, men belastningen låter intressant att spinna vidare på. Låt oss säga att det finns en ordentlig väg, då halveras den en gång till och så vidare, och självklart måste den vara rätt lastad, speciellt om det är en tvåhjulig kärra. I kuperade områden så ökas belastningen, dock ej i nerförsbackar...


Vad gäller bärok så har du rätt i att tyngden inte minskas. Dock är det ju så att om du går med en tyngd på 3 kg under ena armen och en på 7 kg under andra armen, så blir det rejält mycket otympligare. Kanske sänks förflyttningen enligt följande formel (FÖR-(Differans mellan vikterna / 2)).

Vad tycks?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Enkel Formel

Det där får du sköta helt själv, för min egen del är det inte det minsta intressant att börja bry sig om uppförs- eller nedförsbacke, sned packning osv. För egen del skulle jag som SL bara bedöma sådant från fall till fall - det är inget jag har lust att ha detaljregler för så den biten får du klura ut själv.

Mvh / Phelan
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Enkel Formel

Jag är regelbög :gremgrin:

Hsh så hade jag iaf inte tänkt mig att det skulle ta sådana proportioner att stadsvakten tar en ifall lasten sticker ut mer än två dec, men kanske få spelarna att lasta kärran på ett korrekt sätt, och straffa dem ifall de inte gör det.
 
Top