Nekromanti få ut mer av ett vanligt tärningsslag

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
I många rollspel kan man få fyra utfall på sitt färdighetsslag: perfekt, lyckat, misslyckat, fummel. Men jag skulle vilja att tärningsslaget också visade om något särskilt hände (till exempel om en särskild förmåga kickar in). Vilka smarta sätt finns det att få ut mer information ur tärningsslaget, och vilka konsekvenser får det?

Udda/jämnt: lyckade och/eller misslyckade slag differentieras utifrån om resultatet är udda eller jämnt. Fördel: enkelt att avläsa, någorlunda jämn fördelning av resultat. Nackdel: Lika stor sannolikhet att få udda som att få jämnt, vilket gör att resutaten känns jämnbördiga

Höga/låga tärningsslag: till exempel om du rullar 16+ eller 4- händer nåt speciellt. Fördel: lätt att förstå sannolikheten, lätt att läsa av. Nackdel: Dålig kontroll över andelen lyckade/misslyckade som är speciella resultat (om jag ska slå under 5 för att lyckas och nåt speciellt händer på 4- kommer mina lyckande ofta vara "speciella", om jag ska slå under 15 för att lyckas kommer en mindre andel vara det).

Marginal: lyckade och/eller misslyckade som skiljer sig med en viss marginal från tröskelvärdet (FV/TN/DC etc) skiljs ut. Till exempel: "om du slår mer än 5 under ditt värde händer X" Fördel: samma logik som det vanliga tärningsslaget, rollpersonens skicklighet spelar in. Nackdel: Dålig kontroll över sannolikheten att det speciella resultatet sker. För en skicklig rollperson kommer det hända oftare än ett vanligt resultat, för en oskicklig kommer det aldrig hända.

Mythras: lyckade och/eller misslyckade skiljer ut sig beroende på om en motståndare slog lyckat eller misslyckat. Fördel: man får något för att lyckas även om man inte lyckas bäst. Båda parternas skicklighet spelar roll. Nackdel: kräver motsatta slag. Vid låga värden kommer det speciella resultatet hända väldigt ofta.

Ändrade insatser: spelaren väljer att ha chansen att få ett speciellt resultat, genom att riskera nåt (till exempel: lyckat blir speciellt lyckat, men misslyckat blir speciellt misslyckat; eller -20% på slaget). Fördel: sannolikheterna är precis som de man bestämt från början. Nackdel: kräver att spelaren är mer insatt i reglerna. Vinst och risk måste vara väl balanserade för att inte skapa ett falskt val (= det ena alternativet är såpass mycket bättre att det inte finns någon anledning att välja det andra). Den relativa risken minskar när rollpersonens skicklighet ökar.

vad har jag glömt?
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Dubletter Funkar förstås bara om man slår mer än en tärning. Men är enkelt att skala. Slår man många tärningar så kan man dessutom få fler dimensioner genom att även titta på antaetl par/triss/whatever man fick.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Byt plats på t10 i en t100 för att få fram en sekundär effekt tex träffområde.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
En tärning till. Det kanske är fusk, men att lägga till en tärning (likadan eller annan sort) i slaget är ett enkelt sätt. Värdet på tärning nr 2 kan användas på flera sätt: behåll bara det högsta/lägsta av de två (CoC 7), addera/subtrahera värdena, tärning nr 2 måste vara en sexa (på 1d6) och så vidare.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
mirandir;n212064 said:
Dubletter Funkar förstås bara om man slår mer än en tärning. Men är enkelt att skala. Slår man många tärningar så kan man dessutom få fler dimensioner genom att även titta på antaetl par/triss/whatever man fick.
One Roll Engine (Reign, Godlike, en bunte andra spel av Greg Stolze) drar det ännu längre med tärningspölar där man ska slå "sets" - flera tärningar med samma värde. Antalet lika tärningar refereras till som "bredd" och värdet på tärningarna som "höjd".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ental/tiotal: Lite begränsat till T100, men man kan säkert hitta motsvarande saker i andra tärningskombos. Varianten "vända på tärningen" används också, när ental blir tiotal och tvärtom.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Rulla tärningarna på en tabell eller karta där olika positioner har olika betydelse.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Olika typer/färger av tärningar som ger olika effekter beroende på kombination av eller förhållanden mellan färger, typ Don't Rest Your Head

EDIT: Jaha, Hellzon hade redan plockat den varianten, good job!
 
Top