Nekromanti Få som läser fansin?

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Det jag undrar är hur stort fansinläsandet verkligen är i dagsläget. Jag har fått känslan av att det är ungefär samma personer som köper de olika fansinen. I sådana fall: Hur skall vi få fler att köpa de skatter som finns?

Pontus Löf,
Speltidningen Runan
[www.sverok.se/runan] [runan@hotmail.com]
 

Rebo

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
5
Location
Örebro, Konungariket Sverige
Jo, det stämmer nog att det är samma personer som läser fansinen. Anledningen till detta tror jag är att inte så många vet så mycket om de olika fansinen. Har man väl köpt sitt första så brukar det ju finnas mycket reklam, recensioner och liknande angående andra fansin och man får därmed upp ögonen för fler.
Det gäller alltså, som jag ser det, att få alla att köpa sitt första fansin.
Sverox fansin-spalt är bra, tidningen når ut till många som kan se vad som erbjuds. Personligen har jag inte så stora erfarenheter av fansin i butiker. De ligger ofta lite i skymundan.
Jag har för mig att något fansin vid namn Scriptum eller nåt sånt skickade ut ett gratisexemplar tillsammans med Saga, eller nån distriktstidning inom sverok som fanns på den tiden. Det tycker jag var ett utmärkt drag, för att locka nya fansinläsare. Det gynnar inte enbart det egna fansinet, utan hela hobbyn.

/Rebo


******************************
Livet är som en burk senap,
fast lite mer rektangulärt...
 

Sven F-Son

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
5
Tvenne är problemen:

1) Fansinens roll tas sakta men säkert över av internet
2) Antalet rollspelare minskar (lika sakta men säkert)

Vad göra?

Mvh,

Sven Folkesson
Tidningen Runan
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
1) Fansinens roll tas sakta men säkert över av internet

Ge ut en variant av samma, med delar av innehållet på nätet, t.ex. i PDF-filer

2) Antalet rollspelare minskar (lika sakta men säkert)

Tror jag inte helt på, är nog ur en annan synvinkel. Rollspel som ung, några års uppehåll, sedan rollspel igen...Så har det varit för mig iaf

Riddaren - skall spela imorgon
 
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Halmstad
Fansin och internet

1) Fansinens roll tas sakta men säkert över av internet

Visst är det så. Och jag vet inte om det går att göra något åt det, jag vet inte om det ens är önskvärt att göra något åt det. Visst är det trevligare med ett pappersfansin som man kan bära med sig och läsa på tåget eller i sängen, men i takt med att handdatorer o dyl blir bättre och billigare kommer även den skillnaden att minska. Om tio år är det kanske bara vi fanatiker som läser pappersfansin, vad vet jag...

Fördelarna med elektronisk publicering är många; framför allt är det både enklare och billigare för redaktörerna. Nu behöver man inte längre krångla med slöa tryckerier eller sälja sin kropp för att göda byråkraterna på Posten. Och undan går det, att skicka upp ett par filer på nätet tar några sekunder, medan ett tryckeri lätt tar ett par veckor på sig, varefter Posten i bästa fall delar ut tidningarna tre dygn efter att man skickat dem. Det finns kort sagt en anledning till att ZineScene först var ett epostfansin och sedan blev en webb-plats... För ZS var faktiskt ursprungligen tänkt som ett tunnt pappersfansin (ett komplement till fansinspalterna i Sveroks dåvarande tidning Signaler).

Även för läsaren finns det fördelar, man slipper krångel med att betala in pengar och får tillgång till fansinet direkt.

Att man sen förlorar mycket att "fansinkänslan" är kanske något som vägs upp av fördelarna?
 

Sven F-Son

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
5
Re: Fansin och internet

Och där har vi själva "problemet"!

VArför göra/läsa ett pappersfansin om allt helt enkelt pekar emot det?

Är vi tokiga?
 

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Re: Fansin och internet

Ett pappersfansin blir garanterat läst och omläst. Nätet som medium för fansin hackar sönder upplevelsen, det är helt enkelt inte samma känsla eller läsbarhet som i ett pappersfansin (eller vad som helst på papper för den delen). Både upplösningen och utformningen leder till detta.
 

Leif

Veteran
Joined
25 Jul 2000
Messages
2
Re: Fansin och internet

En intressant utveckling är att i England ökar antalet papperszine(i vart fall postspelszine) igen och det ganska kraftigt.
Det finns ett zine i England som heter Mission from Ghod som är ett zine med zinerecensioner av andra zine.
för 2-3 år sedan var det zinet på väg att dö ut, nu ökar antalet recenserade zine igen. Just nu finns det ca 70 postspelszine i England, för två år sedan fanns det typ 35.
Det verkar som fallet är stoppat och att det börjar bli lite återhämtning vi kan ju hoppas att det blir samma utveckling i Sverige.
Medellängden på de zine som startas ökar även den. Detta kan bero till viss del att det finns en hel del stenålderszine kvar, det finns ca 10 zine i England som kommit upp i över 200 nummer.
Många av dessa fanzin har en webbsida som komplement till papperszinet.


Leif
 
Top