Re: Nyfiken!
Det är just nu ett rent fantasy rollspel. Det är dock lite olikt de flesta rollspel som finns nu av några olika orsaker. Dels så är raserna annorlunda än de flesta rollspel (gällande alver, orcher osv) Man bör dock inte bli alltför upprörd när man hör detta. De raserna som finns är noga uttänkta och anpassade så att man inte ska ha något speciellt emot dem och för att man ska kunna acceptera dem som en del av världen. De är också gjorda så att man inte ska finna dem alltför konstiga till utseenden utan kunna acceptera dem på samma sätt som de flesta accepterar alvernas öron eller orchernas hudfärg. Magisystemet är också utvecklat på ett sätt som är olikt de magisystem som finns i de flesta större rollspel idag (exakt vad kan jag dock inte berätta). Stridssystemet har jag också försökt utarbeta enligt tre punkter: Realism, Enkelhet, Underhållande. Med det menar jag att striderna ska vara relistiska, inte ta för lång tid eller vara för invecklande och inte heller vara tråkiga så att man blir missnöjd med det. Jag tycker jag har hållt mig till alla punkter ganska bra. Allt jag sagt nu är dock baserat på mina åsikter och de få personer som speltestat det hittils. Jag har dock nyss börjat leta personer som är villiga att recensera detta rollspel. Jag hoppas att jag ska vara helt färdig med rollspelet vid slutet av sommaren. Grundreglerna är så gott som färdiga men det återstår fortfarande att utarbeta världen mera. Detta är dock också viktigt eftersom man vill kunna ha en välbeskriven värld samtidigt som man vill låta de som spelar det särskilt SL kunna tänka ut en egen plats. Därför kommer bara de större städerna samt själva landet beskrivas i boken. De "mindre" städerna och landsbygden kommer jag förmodligen överlåta till SL. Möjligen kommer jag att ta med några få mindre områden som kommer finnas till hands. Det kommer också att finnas en hel del varelser med i boken samt genomsnitliga karaktärer av oliak typer. Desa kan vara oumbärliga i äventyr när man bara vill slå upp en karaktär som spelarna möter utan att behöva skapa en helt ny vilken kan för lång tid (beroende på hur mycket tid man har på sig)SLP borde dock enligt min mening för det mesta göras av SL, men man är som sagt inte tvungen till detta om man har med en avdelning av varelser. Rollspelet måste dessutom speltestas mer så att man undviker att ge ut ett rollspel och sedan tvingas ge ut en ny version alldeles efter eller i värsta fall ingen mer version alls. Jag hoppas att det täckte din fråga.