Nekromanti Få rollspel publicerat

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Hej, jag håller på att utarbeta ett rollspel och undrar om man på något sätt kan se om man kan lyckas få det publicerat. Det finns dock ett större problem med detta, jag har ingen aning om hur man ska gå till väga. Just nu är själva rollspelet uppe i strax över 100 A4 storlek 12. Det finns dock ändå en hel del kvar att göra. Flera personer har provkört det enligt de regler som finns tillgängliga och de tycker att det är rätt bra. Nu undrar jag om det är någon som vet vilka man kan kontakta om man vill försöka få ett rollspel publicerat. Jag skulle vara glad för alla svar på detta jag kan få.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Enklaste och billigaste är att layouta det t.ex. i InDesign/PageMaker och exportera till PDF och lägga ut det på nätet. Du behöver inte lägga ut så himla mycket pengar på det. Å andra sidan får du inte heller in några pengar på det.

Att publicera rollspel och gå med vinst tror jag knappast så många klarar av. Marknaden är inte så stor i Sverige, utan då måste nog spelet vara mer är bra.

Ett annat sätt är att ge ut det t.ex. som Print on Demand, det går väl på en 2-5.000 kr beroende på upplaga i startavgift. De spelföretag i Sverige som håller på med rollspel har så mycket med sina egna så det knappast är lönt att försöka.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Jag tackar för det som nyss sades. Jag kollade nämnligen upp det med Print On Demand och det verkar rimligt. Jag kunde också räkna ut kostnaden genom ett företags hemsida som sysslar med detta. Det visade sig att det var betydligt billigare än jag hade förväntat mig. Det kanske inte kan ses som "billigt" men det är ifall ett pris man kan ha råd med. Jag ska nu börja överväga detta och det är möjligt att jag kommer försöka ordna det ekonomiska och faktisk trycka upp ett antal ex. Jag ska därför börja höra mig för på lite hemsidor om de skulle ha lust att göra en recension av rollspelet för att se vad andra personer har för uppfattning om det. På så sätt kan jag räkna ut om det är värt att göra detta. Jag tackar för informationen! Den har fört mig ett viktigt steg närmare att faktiskt förverkliga detta och kanske få det utgivet. Jag är medveten om att man inte kommer tjäna så mycket pengar på det men jag föredrar ändå att försöka få det tryckt gentemot att lägga ut det på nätet, och när man tänker efter så är det väl en mycket bättre känsla att sitta med en tryckt bok än att ha några hafsigt utskrivna papper i handen eller att tvingas sitta framför datorn? Den stora frågan nu är om det skulle vara möjligt att i alla fall kunna ge ut det och ändå få det att gå runt, kanske inte gå i vinst men i alla fall få utgifterna täckta.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nyfiken!

Vad gäller det för spel? Genre/stil mm?

(vore kul att veta namnet i.a.f så att man känner igen det om det dyker upp i butiken :)
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Re: Nyfiken!

Det är just nu ett rent fantasy rollspel. Det är dock lite olikt de flesta rollspel som finns nu av några olika orsaker. Dels så är raserna annorlunda än de flesta rollspel (gällande alver, orcher osv) Man bör dock inte bli alltför upprörd när man hör detta. De raserna som finns är noga uttänkta och anpassade så att man inte ska ha något speciellt emot dem och för att man ska kunna acceptera dem som en del av världen. De är också gjorda så att man inte ska finna dem alltför konstiga till utseenden utan kunna acceptera dem på samma sätt som de flesta accepterar alvernas öron eller orchernas hudfärg. Magisystemet är också utvecklat på ett sätt som är olikt de magisystem som finns i de flesta större rollspel idag (exakt vad kan jag dock inte berätta). Stridssystemet har jag också försökt utarbeta enligt tre punkter: Realism, Enkelhet, Underhållande. Med det menar jag att striderna ska vara relistiska, inte ta för lång tid eller vara för invecklande och inte heller vara tråkiga så att man blir missnöjd med det. Jag tycker jag har hållt mig till alla punkter ganska bra. Allt jag sagt nu är dock baserat på mina åsikter och de få personer som speltestat det hittils. Jag har dock nyss börjat leta personer som är villiga att recensera detta rollspel. Jag hoppas att jag ska vara helt färdig med rollspelet vid slutet av sommaren. Grundreglerna är så gott som färdiga men det återstår fortfarande att utarbeta världen mera. Detta är dock också viktigt eftersom man vill kunna ha en välbeskriven värld samtidigt som man vill låta de som spelar det särskilt SL kunna tänka ut en egen plats. Därför kommer bara de större städerna samt själva landet beskrivas i boken. De "mindre" städerna och landsbygden kommer jag förmodligen överlåta till SL. Möjligen kommer jag att ta med några få mindre områden som kommer finnas till hands. Det kommer också att finnas en hel del varelser med i boken samt genomsnitliga karaktärer av oliak typer. Desa kan vara oumbärliga i äventyr när man bara vill slå upp en karaktär som spelarna möter utan att behöva skapa en helt ny vilken kan för lång tid (beroende på hur mycket tid man har på sig)SLP borde dock enligt min mening för det mesta göras av SL, men man är som sagt inte tvungen till detta om man har med en avdelning av varelser. Rollspelet måste dessutom speltestas mer så att man undviker att ge ut ett rollspel och sedan tvingas ge ut en ny version alldeles efter eller i värsta fall ingen mer version alls. Jag hoppas att det täckte din fråga.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Det är inte billigt, det skall du veta. Men startavgiften är det. Sedan tas kostnaden för varje ex som trycks, det är där det dyra sedan kommer.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ta kontak med redaktionen på den här sidan. De har antagligen en hel del kontakter.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Jag är fullt medveten om kostnaderna för att trycka upp en bok. Du har helt rätt i att det dyra är att trycka upp själva boken. Det var kanske fel av mig att använda ordet "Billigt" men vad jag menade var att det inte är så pass dyrt som jag förväntade mig att det skulle vara.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kostnaderna beror på flera faktorer, men de viktigaste är format, papperstyp, sidantal samt upplaga.

Jag har räknat ut ett pris på en 200-sidig bok både offsettryck och Print-on-Demand för en upplaga på 1.000 ex och i A5-format.
När man sålt alla ex har jag i offsett fallet tjänat 70.000:- och betalt 30.000:- (den summan betalade jag i så fall direkt).
I det andra fallet hade jag tjänat 25.000:- och betalt 75.000:- (men bara betalt 5.000:- vid start).

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Print-on-Demand

Men är inte fördelen med Print-on-Demand att man inte behöver trycka så stora upplagor, utan kan se hur bra det går och trycka upp eftersom?
Man tjänar mindre men tar också mindre risk.
- Zire
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Print-on-Demand

Jo...det är det som är fördelen...

Men jag har inte sagt något annat heller, jag bara motsäger det att man kallar det billigt, för det är det inte, snarare tvärtom.

Fördelarna är att du slipper lägga ut så stora summor som du inte är säker på att du kommer få igen t.ex. Du slipper lager, då boken trycks när en beställning kommer och inte innan.

Riddaren

http://www.podium.nu/ http://www.books-on-demand.com/ Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Re: Print-on-Demand

Ja, jag sa också att jag kanske hade fel när jag kallade det billigt. Men som sagt menade jag att det var en lägre kostnad än jag räknat med. Jag tror jag föredrar Print-On-Demand eftersom man inte behöver trycka massor och sedan inte kunna bli av med dem.
 
Top