Få folk att läsa ens grejer

God45

#PrayersForBahakan
Jag ger bort alla mina grejer gratis för det är äckligt att tjäna pengar. Men jag får vampyriskt liv från uppmärksamheten när folk läser mina saker så jag vill att det ska hända.

Det jag märkte i år är att när Fröken riddaren och djävulen blev numrerad för en Fenix Award så dubblades antalet nedladdningar! Vilket är jättekul!

Men det fick mig att tänka, vad kan jag göra för att få fler att läsa mina grejer.? Vilka tips har ni?

(Man kan ladda ner Fröken riddaren och djävulen gratis här: https://custombike.itch.io/frken-riddaren-och-djvulen

Rösta på mig här: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe6d95un0xvtldEPlhqg7g6Jbm2E4voM9R021BSWUgRpOoxnQ/viewform
)

Du är för produktiv. En hinner ju inte med att konsumera allt. ;)

Edit: @God45 Tänk såhär 👉 En av de mest omtalade byggnaderna är Sagrada Familia i Barcelona, som har varit under konstruktion i runt 100 år. Så vad du än gör - BLI ALDRIG FÄRDIG!! 😄

Last edited:
Har du testat att ta betalt? Då kanske folk förmodar att det är bättre grejer och blir mer intresserade...

Ibland är det ju så, men kanske inte inom vår hobby.

Min känsla är att om man tar betalt tappar man fler än tvärtom, sen vill man ju vara lite moralisk sund också ...
//Edit. alltså, inte att det är fel att sälja utan att man gärna vill ge (gratis) om man kan och har möjlighet, för att det känns bra.

Last edited:
Relaterat så tycker jag att vi alla kan bli bättre på att rapportera när vi läst (eller rentav spelat!) varandras grejor.
Noterar att min senaste bok har 900+ nedladdningar, nog måste någon ha läst den - men det är rätt sällan man hör om det! Jag är för all del inte världsbäst på att meddela författare/forumiter när jag läst deras prylar, men det händer absolut att jag skickar iväg ett litet "fan vad bra jobbat"-mail här och var.

edit: alla borde för övrigt läsa Fröken riddaren, utomordentligt trevlig text. Jag recenserade den här!

Du är för produktiv. En hinner ju inte med att konsumera allt. ;)

Edit: @God45 Tänk såhär 👉 En av de mest omtalade byggnaderna är Sagrada Familia i Barcelona, som har varit under konstruktion i runt 100 år. Så vad du än gör - BLI ALDRIG FÄRDIG!! 😄

Jag har en dungeon som jag skrivit lite på varje månad i flera år som är över 100k ord lång och som speltestats… Och jag är typ en femtedel klar. 😂 Så jag har ett mega-projekt som jag vägrar prata om redan.

Har du testat att ta betalt? Då kanske folk förmodar att det är bättre grejer och blir mer intresserade...

Ibland är det ju så, men kanske inte inom vår hobby.

Det är för jobbigt och jag vill inte. Och folk kan tycka att de kan ha krav på mig om de ger mig pengar. Och anmäla bisyssla på jobb? För jobbigt.

Skriv något ofördelaktigt om män/kvinnor/hudfärg/religion/idrottslag/ålder i spelet, och rid på kontroversvågen!

Buddistiska kvinnor i medelåldern från Uralbergen som hejar på Hammarby klarar inte av att spelleda mina coola kampanjer!

Relaterat så tycker jag att vi alla kan bli bättre på att rapportera när vi läst (eller rentav spelat!) varandras grejor.
Noterar att min senaste bok har 900+ nedladdningar, nog måste någon ha läst den - men det är rätt sällan man hör om det! Jag är för all del inte världsbäst på att meddela författare/forumiter när jag läst deras prylar, men det händer absolut att jag skickar iväg ett litet "fan vad bra jobbat"-mail här och var.

edit: alla borde för övrigt läsa Fröken riddaren, utomordentligt trevlig text. Jag recenserade den här!

Jag borde bli bättre på detta!

Tyvärr är det nog också så att nedladdningar inte motsvarar läsning. Jag har i alla fall laddat ner en massa saker som jag aldrig läst (i alla fall inte mer än kastat ett öga på). Har nog bara verkligen läst runt 1% av det jag laddat ner (delvis för att jag köpt/laddat ner en del stora bundles som innehåller mycket som jag inte ens var intresserad av från början). Det är kanske 5% om man ser till nedladdningar av enstaka verk.

Om jag ska verkligen läsa något så måste något av följande gälla (fallande ordning):
  • Någon jag "litar på" tipsar om det när jag söker efter något - vanligaste skälet
  • ChatGPT rekommenderar verket när jag söker efter någon typ av information - blir allt vanligare, kan bli vanligaste skälet snart - det är flera av er som poppar upp där
  • Det nämns i någon tråd och jag blir intresserad - ovanligt men händer då och då
  • Finns i biblioteket - kollar då och då vad det finns för rollspelsgrejer att låna, behöver ju ha något att läsa medan jag borstar tänderna på kvällen
  • Råkar hitta det när jag Googlar runt - mycket ovanligt
  • Jag råkar snubbla över en recension som får mig att nappa - mycket sällsynt för jag läser sällan recensioner

Jag tror även på korta texter, snarare än långa. Det är sällan jag känner mig motiverad att läsa ännu ett tungt regelsystem för fantasyspelande eller en stor världsbok - men en kort liten pamflett med små idéer eller ett lille äventyr? Den tar jag på lunchen.

Back